Hur kritiska är DisplayPort-kabellängder för Adaptive Sync?

Permalänk
Medlem

Hur kritiska är DisplayPort-kabellängder för Adaptive Sync?

Hej vänner!

Jag kommer i mellandagarna att införskaffa ett grafikkort samt en skärm som stöder Adaptive Sync. Det som styr ifall jag går för AMD Freesync eller NVIDIA G-Sync är helt enkelt vad jag kan få bäst deals på under rean.

Efter lite googlande börjar jag bli smått orolig. Skärmen kommer nämligen att placeras 15 meter ifrån min dator, vilket innebär att jag måste använda en DisplayPort-kabel på minst 15 meter mellan grafikkort och skärm.

Det sägs bli problem när man vill skicka signal i DisplayPort-kablar längre än 3 meter.

Enligt Wikipedia:
"Cable - 3 meters for full bandwidth transmission over passive cable. 33 meters over active cable"

Detta leder mig alltså till att kika på aktiva DisplayPort-kablar. Den mest vettiga kabeln jag kunde få tag på och söka information om var en aktiv 15m DisplayPort-kablel från Startech.

Enligt tillverkarens hemsida:
"The 15m cable offers a bandwidth of 10.8 Gbps with support for maximum resolutions up to WQXGA (2560×1600) and optional audio support."

Nästa steg var att försöka ta reda på vad maximal bandwidth för en Adaptive Sync-skärm skulle vara. Jag använder mig av en enklare video bitrate calculator (som säkert inte går att lita på, men kanske ger en fingervisning åtminstone).

Givet att jag kör 1080p @ 144hz med en color depth på 24bit i RGB 4:4:4 mode skulle min bandwidth vara 21.5 Gbps. Sen kan man fråga sig om Adaptive Sync som ständigt uppdaterar bildfrekvensen i realtid dessutom ökar bandwidthen ytterligare?

Detta får mig verkligen att tvivla på om DisplayPort verkligen kan leverera en njutbar upplevelse över 15 meter.

Displayport själva säger:
"DisplayPort is specified and tested to run 15 meters without the need for a booster station. In fact, it often can supply an excellent signal even further, but our certified range is 15 meters."

Visst, jag kan köpa att de kan skicka signal 15 meter utan problem. Men kan den skicka 20+ Gbps över 15 meter?

Efter att ha mailat både DisplayPort och diverse skärmtillverkare utan svar vänder jag mig nu till er:

Vad är det egentligen som gäller för DisplayPort-kablar och Adaptive Sync?
Finns det någon med erfarenhet av att köra "maxxade" skärmar via 15m+ DisplayPort?
Har någon märkt en försämring av bild när ni kört en längre kabel?
Kan jag komma i kontakt med någon "expert" eller liknande som har erfarenhet av detta? Något för dig, @Laxpudding?

Oerhört tacksam för hjälp.

Hälsningar,
mikeloaf

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt kalkylatorn du använder kräver 1920x1080 vid 144 Hz 7,17 gigabit/s. (du fyllde i 24 bitar per färg, det är 8 per färg, 24 totalt). Fast den kalkylatorn tar inte hänsyn till timings eller 8b/10b-kodning.

1920x1080 vid 144 Hz bör fungera kring 10 gigabit/s inklusive allt. Frågan är bara hur elektroniken i kabeln hanterar allt. Och hur den hanterar AUX-kanalen som används för den adaptiva synkroniseringen. Så det är omöjligt att svara på utan att testa eller fråga Startech direkt.