AMD möjliggör Freesync över HDMI och för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD möjliggör Freesync över HDMI och för bärbara datorer

Grafikmakaren AMD breddar användningsområdet för Freesync, som omgående ska börja hitta ut i bärbara datorer. Nästa år anländer även HDMI-stöd med tillhörande kompatibla skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det var ju en helt klart intressant lista med företag att samarbeta med så nu hänger det väl rätt mycket på HDMI. Finns det någon information om vad som krävs av grafikkortet för att det ska fungera?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tumme upp!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

tekniken ska återfinnas i prispressade modeller för den bredare massan

Sådant gillar jag att läsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Detta är ju verkligen en toppen nyhet, hoppas bara att det slår igenom

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Låter intressant undrar bara vilka grafikkort det kommer fungera med är det alla GCN så kanske det letar sig in i konsollerna också med någon uppdatering.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Lenovo Y700 med fx-8800p kommer att komma till Sverige? Letat runt lite men hittar inte någon information om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Låter intressant undrar bara vilka grafikkort det kommer fungera med är det alla GCN så kanske det letar sig in i konsollerna också med någon uppdatering.

När dom flesta spelen ligger på under 60fps så tror jag inte freesync kommer vara något märkvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

När dom flesta spelen ligger på under 60fps så tror jag inte freesync kommer vara något märkvärdigt.

Det är väl snarare då som freesync faktiskt skulle göra skillnad om jag förstått det rätt för att skärmens frekvens och fps ska synca och isf skulle låsningen på 30 fps som vissa spel har vara onödig och de skulle kunna köra typ 30-60 fps istället.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Det är väl snarare då som freesync faktiskt skulle göra skillnad om jag förstått det rätt för att skärmens frekvens och fps ska synca och isf skulle låsningen på 30 fps som vissa spel har vara onödig och de skulle kunna köra typ 30-60 fps istället.

Synca vill man väl för att det inte ska bli screentearing, men det har i alla fall jag aldrig märkt av när det bara hoppar några få fps uppochner, utan snarare när det är större skillnader i fps "hoppen". Men konsolerna kanske hoppar uppochner i fps mycket mer än vad jag trodde

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Synca vill man väl för att det inte ska bli screentearing, men det har i alla fall jag aldrig märkt av när det bara hoppar några få fps uppochner, utan snarare när det är större skillnader i fps "hoppen". Men konsolerna kanske hoppar uppochner i fps mycket mer än vad jag trodde

Synkning vill du ha för att det ska bli bättre flyt. Arbetar panelen med fast bildfrekvens så kan den bara visa 60 bilder per sekund och inget annat. Har du 60 eller 30 FPS i spelet är det ju lugnt. Då kan skärmen visa en bild per cykel eller visa samma bild i två cykler. Vsync är mest relevant om du har bildfrekvenser över skärmens uppdateringsfrekvens. Får du bildfrekvenser under skärmens så brukar den ändå plocka senaste fulla bilden från grafikkortets buffert. Om du då ligger på en bildfrekvens mellan 30 och 60 kommer skärmen visa vissa bilder två cykler och andra en cykel vilket blir ryckigt. Om du till exempel ligger på konstant 40 FPS och skärmen jobbar på 60 så kommer skärmen visa varannan ruta från grafikkortet två gånger och varannan en gång så varannan ruta syns dubbelt så länge som den andra. Inte helt idealt. Där kommer synkroniseringen in och tillåter skärmen att faktiskt visa 40 FPS.

De nya konsolerna har haft problem med att hålla uppe frekvensen. En del spel som designats för 30 FPS orkar inte hålla det heller. Adaptiv sync hade gjort mycket för spelkonsolerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Synca vill man väl för att det inte ska bli screentearing, men det har i alla fall jag aldrig märkt av när det bara hoppar några få fps uppochner, utan snarare när det är större skillnader i fps "hoppen". Men konsolerna kanske hoppar uppochner i fps mycket mer än vad jag trodde

Precis det är inte något direkt problem på konsollerna men det har att göra med att spelen är optimerade och låsta på en max fps typ 30 eller 60 och rör sig inte därifrån så mycket men om konsollerna skulle få någon form av dynamisk sync så skulle man kunna gå ifrån det och låta de ha ett annat spelrum så man får ut all kraft de har att ge hela tiden.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Detta låter riktig nice.

Kommer troligen ta bra tag om det skulle bli standard. Har inte gått igenom med dp än och hdmi känns som mer avlägset.

Men får hoppas vi får en standard snart. Två olika är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Förhoppningen är dock att tillägget ska antas av organisationen bakom HDMI vid ett senare tillfälle, någonting som skulle öppna upp för exempelvis Nvidia och Intel att ge stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser över HDMI. En annan intressant möjlighet är att finessen då även skulle kunna leta sig in i tv-apparater.

Eller så kastar man ut HD-jävla-MI en gång för alla och låter den totalt överlägsna licensfria standarden DisplayPort ta dess plats.

Blir så vansinnigt trött på HDMI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Nu hade jag förvisso föredragit att DisplayPort ersatt även HDMI men ändå bra. Som ny FreeSync-användare så är det svårt att inte säga att adaptiv synkronisering, speciellt då den som ingår i VESA-standarden (FreeSync/Adaptive Sync) faktiskt är framtiden och något alla nya skärmar från 2016 bör stödja.
Bra att AMD fortsätter att leda utvecklingen med öppna standarder. Dock kan jag tycka att man kanske skulle utgå från HDMI 2.0 från början. Samtidigt lär det nog vara överflödigt närmaste tiden så att HDMI 1.4a kanske ändå räcker.

Finns nog en viss chans att Nintendos "NX" kan bli första konsolen som stödjer tekniken med. Nya större revisioner av PS4 och Xbox One borde kunna få det, likaså nästa generation av dessa. Förutsatt då att VESA anammar lösningen (vilket de lär göra) och att TV-tillverkarna börjar köra adaptiv synkronisering i deras produkter (vilket de garanterat kommer göra).

Ser lovande ut, allt som allt. Min nästa TV bör ha adaptiv synkronisering när den köps. Nuvarande firar åtta år i april så börjar undra hur lång tid som är kvar i den. Fortfarande inte släppts en TV som är någon direkt förbättring på min så har ändå ingen större brådska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Nu hade jag förvisso föredragit att DisplayPort ersatt även HDMI men ändå bra. Som ny FreeSync-användare så är det svårt att inte säga att adaptiv synkronisering, speciellt då den som ingår i VESA-standarden (FreeSync/Adaptive Sync) faktiskt är framtiden och något alla nya skärmar från 2016 bör stödja.
Bra att AMD fortsätter att leda utvecklingen med öppna standarder. Dock kan jag tycka att man kanske skulle utgå från HDMI 2.0 från början. Samtidigt lär det nog vara överflödigt närmaste tiden så att HDMI 1.4a kanske ändå räcker.

Finns nog en viss chans att Nintendos "NX" kan bli första konsolen som stödjer tekniken med. Nya större revisioner av PS4 och Xbox One borde kunna få det, likaså nästa generation av dessa. Förutsatt då att VESA anammar lösningen (vilket de lär göra) och att TV-tillverkarna börjar köra adaptiv synkronisering i deras produkter (vilket de garanterat kommer göra).

Ser lovande ut, allt som allt. Min nästa TV bör ha adaptiv synkronisering när den köps. Nuvarande firar åtta år i april så börjar undra hur lång tid som är kvar i den. Fortfarande inte släppts en TV som är någon direkt förbättring på min så har ändå ingen större brådska.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade de kört på 2.0a så hade det dröjt ett år till innan vi såg skärmar med Freesynk över HDMI eftersom stöd för HDMI 2.0 kommer först med Arctic Islands. Nu kan AMD få ut skärmar direkt och eftersom det är ett tillägg och HDMI är hyfsat framåt och bakåtkompatibel så lär det vara relativt enkelt för dem att slänga in det på HMDI 2.0a senare.

Det stora frågetecknet är väl hur lång tid det tar för HDMI att kamma sig. De är ju inte alltid snabba på bollen. AMD sitter ju med i HDMI Forum tillsammans med de andra företagen som är med på Freesync över HDMI så de har ju i alla fall viss möjlighet att påverka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Hade de kört på 2.0a så hade det dröjt ett år till innan vi såg skärmar med Freesynk över HDMI eftersom stöd för HDMI 2.0 kommer först med Arctic Islands. Nu kan AMD få ut skärmar direkt och eftersom det är ett tillägg och HDMI är hyfsat framåt och bakåtkompatibel så lär det vara relativt enkelt för dem att slänga in det på HMDI 2.0a senare.

Det stora frågetecknet är väl hur lång tid det tar för HDMI att kamma sig. De är ju inte alltid snabba på bollen. AMD sitter ju med i HDMI Forum tillsammans med de andra företagen som är med på Freesync över HDMI så de har ju i alla fall viss möjlighet att påverka.

Sant, ärligt talat tycker jag att HDMI 2.0 är ganska irrelevant i dagsläget. Visst behövs den för högupplösta skärmar men det är fortfarande en liten del av marknaden. Nu är det samtidigt produkter på väg ut redan som använder HDMI 1.4a med FreeSync över HDMI så AMD har nog gjort rätt beslut här. Samt avsaknaden av produkter med HDMI 2.0-stöd förstås. Att lägga till A-Sync stödet även har senare tror även jag att borde gå bra.
Men ja, är ju samtidigt sånt DisplayPort redan löst men branschen och konsumenterna har ju redan "valt" det sämre alternativet som är just HDMI.

Jag hoppas också det kan gå fort. Den enda som borde kunna bråka om detta lär vara Nvidia. Intel borde stödja det med, med tanke på att de kommer stödja Adaptive Sync framöver.

Är väl bara att hoppas men det känns ändå som att tekniken implementeras i standarden, möjligen valbar del, iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lenovo missuppfattade säkert betydelsen av "freesync" och trodde att det var ett nytt sätt att spionera fritt på sina kunder =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet när denna AMD-baserade Y700 kan tänkas dyka upp i Sverige?

Permalänk
Medlem

För att svara på min egen fråga; chattade just med Lenovo och fick reda på att de hoppas ha den AMD-baserade varianten av Y700 ute på den nordiska marknaden i januari. Får hoppas att det stämmer så att man inte behöver vänta så länge.

Permalänk
Medlem

Nu finns Lenovo Y700-15ACZ tillgänglig i Sverige: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3495386
Endast Elgiganten som säljer den dock. Jag frågade Inet men de skulle inte ta in den.
Kan även meddela att oavsett vad Elgiganten skriver på sin sida så har den mycket riktigt stöd för Freesync.