AMD Arctic Islands får stöd för HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Permalänk
Melding Plague

AMD Arctic Islands får stöd för HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Nästa grafikgeneration från AMD får stöd för både HDMI 2.0 och Displayport 1.3, som bland annat kommer öppna upp för 4K UHD-upplösta paneler med uppdateringsfrekvensen 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YEEES! Nice, precis vad jag hoppades på
Nu ska det bara komma 4k skärmar med DP 1.3 och adaptiv sync till så hög Hz som går i den upplösningen.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Nice, kommer nog bli häftigt. Synd bara att man måste vänta så länge. Jag tröttnade på att vänta på de nya korten och köpte Fury X nyss. Måste bara säga att det är ett helt suveränt kort, kör det tillsammans med 3 st MG279Q skärmar 7680x1440 med freesync

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Ska bli intressant när det börjar dyka upp vettiga 4k skärmar i 120Hz som inte kostar som en bättre begagnad bil! Qnixen börjar kännas gammal när man ser allt mer om 4k

Permalänk
Medlem

Ge mig releasedatum nuuuu!!

Permalänk
Medlem

Så öh, vad fan är "4:4:4 4K" och "DRR"?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Äntligen, ett steg närmare 4k 120 Hz gaming

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Intressant AMD! Ta tillbaka marknad så vi får balans igen!

Permalänk
Medlem

Kommer man behöva ha solglasögon på när man ser på solen i spel med överdrivna bländande HDR effekter? Gunnars HDR edition?

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Så öh, vad fan är "4:4:4 4K" och "DRR"?

4:4:4 lär vara YV24, är alltså inte RGB utan YUV, dock utan chroma downsampling.
Det bör se identiskt ut förutom skillnad på färg, det lär dock vara något du inte märker om du inte jobbar med foton kanske.
(Kan ha fel, men tror det är så det ligger till).

DRR har jag ingen aning om dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Så öh, vad fan är "4:4:4 4K" och "DRR"?

DRR - Dynamic Refresh Rate? bara en gissning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Så öh, vad fan är "4:4:4 4K" och "DRR"?

DRR finns förklarat i bilderna, 4k antar jag att du kan gissa dig till om du ändå uppfattat "HDMI" och "displayport" och gällande 4:4:4
http://lmgtfy.com/?q=4%3A4%3A4

Skrivet av SolidReactor:

Kommer man behöva ha solglasögon på när man ser på solen i spel med överdrivna bländande HDR effekter? Gunnars HDR edition?

Blir spännande att se hur HDR implementeras när nya paneler kommit. Misstänker att lite sämre behandlat material ibland kan bli lite obehagligt att titta på p.g.a. alldeles för starka sken och liknande. Till dyra filmer och AAA-spel kan detta dock bli ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Låter billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

DRR finns förklarat i bilderna, 4k antar jag att du kan gissa dig till om du ändå uppfattat "HDMI" och "displayport" och gällande 4:4:4
http://lmgtfy.com/?q=4%3A4%3A4

Blir spännande att se hur HDR implementeras när nya paneler kommit. Misstänker att lite sämre behandlat material ibland kan bli lite obehagligt att titta på p.g.a. alldeles för starka sken och liknande. Till dyra filmer och AAA-spel kan detta dock bli ett rejält lyft.

Njae... HDRR förklarade dom, men inte vidare bra på DRR.
Men tittar man närmare så är det tydligt att det är Dynamic Refresh Rate som avses.

Permalänk
Medlem

yes! mer displayport åt folket, bort med vga / dvi!

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Visste att RGB också var 4:4:4. Dock aldrig hört det användas för RGB, man säger oftast bara RGB då.
4:4:4, 4:2:2, 4:2:0 har alltid används för att visa hyr mycket chroma som faktiskt finns där,
och detta har oftast om inte alltid i mina fall varit för YUV.

Undrar varför dom äns skriver 4:4:4 då?
Menar, om det sänds i RGB, vf äns nämna det.
När dom säger 4:4:4 låter det som (Det är inte normal bild utan 4:4:4 istället), kanske bara är jag dock?

Permalänk
Medlem

Grymt. Fast det lär ta tid innan man kan spotta ut 120 FPS på 4K med en enkel GPU.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Men tittar man närmare så är det tydligt att det är Dynamic Refresh Rate som avses.

Vart fasen är det man ska titta då? Kollat igenom alla bilder och läst artikeln både 1, 2 och 3 gånger men kan inte se något om det överhuvudtaget, varken i förkortning eller utskrivet.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Nästa köp blir lätt 4K 120Hz...när det finns single GPU som orkar driva det...vilket gissningsvis lär dröja längre än 2016.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Vangen: CSGO kan du plocka ut 100+ utan problem i 4K, hade ca 40-60fps med mitt inbyggda grafikkort på 7850K.
så fort man går över 61fps har man nytta av en 120/144hz imo, men viktigaste är ändå synk funktion för min del

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@TheSlicker:

VESA Adaptive v-sync=Freesync=G-sync=DRR=VRR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Visste att RGB också var 4:4:4. Dock aldrig hört det användas för RGB, man säger oftast bara RGB då.
4:4:4, 4:2:2, 4:2:0 har alltid används för att visa hyr mycket chroma som faktiskt finns där,
och detta har oftast om inte alltid i mina fall varit för YUV.

Undrar varför dom äns skriver 4:4:4 då?
Menar, om det sänds i RGB, vf äns nämna det.
När dom säger 4:4:4 låter det som (Det är inte normal bild utan 4:4:4 istället), kanske bara är jag dock?

Som du säger 4:4:4 syftar ju på Chroma Subsampling (eller snarare brist på det vid 4:4:4) och används inte i huvudtaget för RGB utan för ycbcr (även kallat YUV trots att det inte riktigt är korrekt för det mesta). Om de syftar på ycbcr eller RGB här är dock oklart, men antagligen är det ycbcr eftersom det står 4:4:4 och inte RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Som du säger 4:4:4 syftar ju på Chroma Subsampling (eller snarare brist på det vid 4:4:4) och används inte i huvudtaget för RGB utan för ycbcr (även kallat YUV trots att det inte riktigt är korrekt för det mesta). Om de syftar på ycbcr eller RGB här är dock oklart, men antagligen är det ycbcr eftersom det står 4:4:4 och inte RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra är inte ensam då.
Och jo antog att det nog var ycbcr (tog latheten att inte kolla upp hur det stavaded dock;p).
Vet att det är något annat, men fungerar liknande vilket är att du sparar information genom att slänga iväg lite,
dock tror jag att ycbcr ska vara i princip identiskt till RGB, tror till och med det är identiskt i vissa former och du kan konverta mellan dom.

Är intresserad hur sånt skulle se ut iaf,
så länge det är Full Range och allt så tror jag inte att man lär märka någon skillnad alls i spel eller normalt bruk.

Permalänk
Medlem

"We need more than pixels. We need better pixels." Fuckin finally..! Ge mig 48-bitars färgupplösning nu! Fattas dock "bara" skärmteknik... Ingen jädrans dynamisk ljussättning, det ska vara fullt från grunden.

SED tog med sig en potentiell reell färgrymdsökning i graven. Tack patenttroll!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Då skulle man bara haft pryttlar för 4k 120hz uti burken... quad 980ti kanske

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Visste att RGB också var 4:4:4. Dock aldrig hört det användas för RGB, man säger oftast bara RGB då.
4:4:4, 4:2:2, 4:2:0 har alltid används för att visa hyr mycket chroma som faktiskt finns där,
och detta har oftast om inte alltid i mina fall varit för YUV.

Undrar varför dom äns skriver 4:4:4 då?
Menar, om det sänds i RGB, vf äns nämna det.
När dom säger 4:4:4 låter det som (Det är inte normal bild utan 4:4:4 istället), kanske bara är jag dock?

Jag antar att de bara vill visa att de inte har någon destruktiv komprimering på signalen. Det finns ju sätt att skicka mer data över befintliga HDMI och DP 1.2 med chroma subsampling. Nvidia körde det för att kunna köra UHD i 60 Hz på någon serie, minns inte vilken. Fast kan ju tycka att det borde vara underförstått om de nu ska köra HDMI 2.0 och DP 1.3. Men fler siffror ser ju bra ut i marknadsföringsmaterialet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Gibbe:

Tack! Bra länk. Så mycket annat i bild och pixelhantering så handlar det om patent. Får väl ge en känga till Canon idetta fall. Oled hölls tillbaka av Sharp. Japaner Japaner Japaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@Gibbe:

Tack! Bra länk. Så mycket annat i bild och pixelhantering så handlar det om patent. Får väl ge en känga till Canon idetta fall. Oled hölls tillbaka av Sharp. Japaner Japaner Japaner

Det var inte Canon som var boven, de var tvärtom utvecklarna som drog framåt. Trollen hette Applied Nanotech, ett amerikanskt bolag. Canon licensierade ett patent från dem för tillverkningen av SED-paneler. Canon ville ha en partner till utvecklingen av SED så att de inte fick dra hela lasset själva, så de tog in Toshiba. Applied Nanotech stämde Canon för patent/kontraktsbrott för att de lät Toshiba vara med och vägrade samtidigt licensiera till Toshiba. Hela arbetet med SED stannade av medan tvisten pågick. Canon jobbade på en lösning som innebar att de gjorde om tillverkningen så de slapp vara beroende av AN:s patent.

Samtidigt visste de andra aktörerna i skärmbranchen att överlägsna teknologier var på gång, så de, med Samsung i spetsen, gjorde sitt yttersta för att dumpa priserna på LCD-skärmar. Och så blev det. När väl Canon hade rett ut hindren var priserna på LCD-skärmar så låga att inga andra skärmtekniker någonsin skulle kunna få fäste.

Sedan kom finanskris, som inte är riktigt över, sedermera flyktingskris, och snart nog miljökris på riktigt. Så så var det med det.

Jag ville hålla mig kort, så jag drog inte hela historian.

De flesta skärmar som säljs idag klarar ju inte ens att visa 24-bitars färg i grunden, utan måste använda tekniker som (temporal) dithering/frame rate control för att få till det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe:

Tack för ett bra svar. Utan att vara fanboy utan mer agnostiskt bedömande så gör AMD rätt för en gång skull i detta fall för den generella konsumenten.

Permalänk

Frågan är hur free-sync är implementerad med db 1.3.

Är det fortfarande tillägg eller har dom ändrat standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar