Dålig batteritid hos alla actionkameror?

Permalänk
Medlem

Dålig batteritid hos alla actionkameror?

Hej!

Ända sedan jag fick en actionkamera som en premie av Bonnier, så har jag köpt 3 olika actionkameror (den jag fick var minst sagt horribel!), varav 2 av dem har jag lämnat tillbaka. Den första var en Denver ACT-5002 och den andra en GoPro HERO. Nu har jag en Denver ACG-8050W som jag ska testa i kanske 18 dagar till.

Jag har dock märkt en sak med alla dessa actionkamerorna (speciellt på den senaste, ACG-8050W, som kom ut förra månaden). Batteritiden är nämligen väldigt låg. Batteritiden med GPS och WiFi påslaget på ACG-8050W, är 45 minuter, medan man sparar 15 minuter om man inte har GPS eller WiFi på. Hos GoPro HERO är batteritiden runt 1 timme (ingen skillnad mellan dem, med andra ord). Jag kommer dock inte ihåg hur lång batteritid ACT-5002-kameran hade, men jag tror den var detsamma som de andra två.

Nu till min fråga. Är batteritiden såhär dåliga på alla actionkamera, oavsett tillverkare och modell? Om svaret är nej, vilken actionkamera har en batteritid på över 2 timmar (GoPro HERO3 och nyare klarar tydligen 2 timmar galant)?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om Denvers kamera är lila bra som deras bilstereo tar jag helst bara i den om jag för avsikt att slänga den i närmsta sopcontainer. SJCam ska väl göra rätt schyssta kameror annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Min SJCAM har i princip samma batteritid, cirkus en timme. Till den är extra batterier billiga, så jag har två stycken med mig. Kostade en hundring med laddare. De billigare kineskamererna som ofta ser ut som GoPro verkar ha en liknande batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Om Denvers kamera är lila bra som deras bilstereo tar jag helst bara i den om jag för avsikt att slänga den i närmsta sopcontainer. SJCam ska väl göra rätt schyssta kameror annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Själv anser jag att Denver gör bättre actionkameror, jämfört med hur de var förr. Väldigt dålig mikrofon dock, men mikrofonen är dålig på GoPro-produkterna också, så spela roll där.

Men jag är dock inte ute efter kvalitén så himla mycket. Om man ser allt mycket bra (som på ACG-8050W) och att synfältet är över 100 grader (som på ACG-8050W), så är jag helnöjd.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Min SJCAM har i princip samma batteritid, cirkus en timme. Till den är extra batterier billiga, så jag har två stycken med mig. Kostade en hundring med laddare. De billigare kineskamererna som ofta ser ut som GoPro verkar ha en liknande batteritid.

Precis som vad jag trodde. SJCams actionkameror använder sig av 900 mAh-batterier, medan Denver använder sig av 1 200 mAh-batterier. Dock verkar SJCam vara billigare, i jämförelse med Denver.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr: förlåt att jag bumpar en gammal tråd. Jag har nyss köpt Denver ACG-8050W inför badsemestern. Du skriver att du slagit av GPS. Hur lyckades du med det? Jag hittar ingen inställning för det!

/Leif

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men shit vilket skräp, knappt värt dom 99kr.
Blir illamående ganska snabbt av smeten till video

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLife:

@edgren: förlåt att jag bumpar en gammal tråd. Jag har nyss köpt Denver ACG-8050W inför badsemestern. Du skriver att du slagit av GPS. Hur lyckades du med det? Jag hittar ingen inställning för det!

/Leif

Hellre bumpa en gammal tråd, än att skapa en ny och få den låst

"Om kameran inte kan söka GPS-signalen trycker du på avtryckaren så visas meddelandet “GPS AV” på skärmen." Källa: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11174/138/DENVER_ACG-...

Med andra ord trycker du bara på inspelningsknappen som vanligt, men sen trycker på den igen eller något liknande. Testa dig fram Jag minns tyvärr inte hur jag lyckades, men det var på något sånt sätt.

Vad roligt förresten att du har köpt den actionkameran! Nu blev jag ärligt talat rätt avundsjuk på dig. Saknar den

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Lite OT kanske men shit vilket skräp, knappt värt dom 99kr.
Blir illamående ganska snabbt av smeten till video

Hyffsat OT....köper inte en Hero 4 Black bara för en badsemester (den överlever knappast mer än 1) ... men tack för din åsikt

Skrivet av Airikr:

Hellre bumpa en gammal tråd, än att skapa en ny och få den låst

"Om kameran inte kan söka GPS-signalen trycker du på avtryckaren så visas meddelandet “GPS AV” på skärmen." Källa: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11174/138/DENVER_ACG-...

Med andra ord trycker du bara på inspelningsknappen som vanligt, men sen trycker på den igen eller något liknande. Testa dig fram Jag minns tyvärr inte hur jag lyckades, men det var på något sånt sätt.

Vad roligt förresten att du har köpt den actionkameran! Nu blev jag ärligt talat rätt avundsjuk på dig. Saknar den

Nja... jag läste oxå det men det enda som händer är att den börjar spela in utan GPS. När GPS signalen kommer tillbaka så hoppar den igång! Borde finnas en riktig inställning för detta.
Mailade även Denver...och provar runt lite till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLife:

Nja... jag läste oxå det men det enda som händer är att den börjar spela in utan GPS. När GPS signalen kommer tillbaka så hoppar den igång! Borde finnas en riktig inställning för detta.
Mailade även Denver...och provar runt lite till!

Ja, jag saknar också en sån funktion i den actionkameran :/ Visa gärna deras svar när du väl får det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men ändå.

Beror på hur mycket du vill lägga ut.
T.ex en HERO3+ Silver Edition klarar 2.5-3 timmar med extra funktioner av (wifi mm. dvs.)
Med extra battery (addons som battery bacpac mm.) så klarar den ännu längre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Lite gammal tråd men ändå.

Beror på hur mycket du vill lägga ut.
T.ex en HERO3+ Silver Edition klarar 2.5-3 timmar med extra funktioner av (wifi mm. dvs.)
Med extra battery (addons som battery bacpac mm.) så klarar den ännu längre.

Har en Hero 4 som jag inte lyckas få ut mer än en timme ifrån ungefär med taskiga inställningar.

Permalänk
Medlem

Yi 4 verkar vara en helt ok kamera

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har en Hero 4 som jag inte lyckas få ut mer än en timme ifrån ungefär med taskiga inställningar.

Hero 4 serien har sämre batteritid än nästan alla andra gopro serier.
Har en GoPro hero (2014 modellen) och får ut nästan 3 timmar 1080p30.

Ingen super kamera, men helt klart värd priset för det jag använder och jag är nöjd. SKulle dock vilja ha möjlighet för Battery bacpac men tyvärr har denna modell inte det.
Tror jag får ut runt 2 timmar i 720p60.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om kameran klarar att laddas och filma samtidigt så kan man ju koppla in valfritt mobilt batteri för USB-laddning. Ett smidigt 2600 mAh-batteri t.ex. kan ju tejpas på kameran eller bredvid och öka filmningstiden med flera timmar.

Permalänk
Medlem

Använder en Contour ibland på jobbet. Den tycket jag funkar riktigt bra. Tålig, ok bildkvalité, bra batteritid (lätt uppemot 3-4h.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Har en GoPro Hero 3+ Silver. Köpte för att filma på semestern, både sommar och vinter. I Åre när det är kallare än -10 så filmar den sällan längre än 30 min. Man kan heller inte stänga av kameran då den blir för kall för att starta igen, dvs kräver att den är på men inte filmar. Då håller den ungefär en skiddag, men fortfarande ca 30 mins filmtid. 1080p 60fps.

På sommaren är det bättre

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Har en GoPro Hero 3+ Silver. Köpte för att filma på semestern, både sommar och vinter. I Åre när det är kallare än -10 så filmar den sällan längre än 30 min. Man kan heller inte stänga av kameran då den blir för kall för att starta igen, dvs kräver att den är på men inte filmar. Då håller den ungefär en skiddag, men fortfarande ca 30 mins filmtid. 1080p 60fps.

På sommaren är det bättre

Rätt dåligt egentligen, att batteritiden försämras när det är under 10 minusgrader ute :/ Förhoppningsvis har de ändrat det på fyran.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Rätt dåligt egentligen, att batteritiden försämras när det är under 10 minusgrader ute :/ Förhoppningsvis har de ändrat det på fyran.

är inte kamerans fel i sig utan att batteriet och hur det fungerar som inte tycker om kyla är så med de flesta typer av batterier att de är väldigt känsliga för låga temperaturer pga ökad inre resistans och inte klarar att släppa ifrån sig lika hög ström vid kyla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte kamerans fel i sig utan att batteriet och hur det fungerar som inte tycker om kyla är så med de flesta typer av batterier att de är väldigt känsliga för låga temperaturer pga ökad inre resistans och inte klarar att släppa ifrån sig lika hög ström vid kyla.

Hm. Du har möjligtvis mycket rätt där. Har för mig så också, nu när du säger det

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Övriga tankar om 8050?
Står i valet och kvalet om jag ska köpa en sån rackare, i och med priset.
Har idag en Hero2 och använder den endast för att den har timelapse, Kameran står på ett stativ och plåtar med 10-sekunders intervall hela dagarna.
Men det hade varit nice med en kamera som har display på baksidan så man slipper chansa när man riggar upp den. En Wifi-funktion där man kan kolla på distans är ju inte heller dumt.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk

Har en Hero 2, fick köpa nytt batteri efter 2 månader, helt kasst.

Permalänk

Denver ACG-8050W med gps.

Har en Denver 8050 gps kamera,och den drar ut batteriet på några minuter bara är den kass eller går de och fixa på något sätt,OBS har köpt nytt batteri men samma där?Med vänlig hälsning, Fredrik

Skickades från m.sweclockers.com