SweClockers speldator för vardagsrummet

Permalänk
Melding Plague

SweClockers speldator för vardagsrummet

För den som går i tankarna att bygga en speldator för vardagsrummet bjuder SweClockers upp med en variant i egen tappning, där Jonas valt ut ett välbalanserat paket för tv-bänken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

SweClocker's SteamMachine?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rektor:

SweClocker's SteamMachine?

Det var ett av arbetsnamnen, men bristerna hos Steam OS satte lite käppar i hjulen där!

Permalänk
Medlem

En tidig julklapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

SteamMachine = Fail

Permalänk
Medlem

Varför inte ta t.ex sapphire's r9 380 4gb då det både är billigare och snabbare?
visst det drar lite mer (som ett 970) men det är fortfarande semipassivt och riktigt svalt!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ah en monsterdator vid TVn och en intel compute stick som arbetsmaskin..

Äh damn för tusan gå all-in monsterdatorer överallt, de är ändå jul snart.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JonatanR:

Varför inte ta t.ex sapphire's r9 380 4gb då det både är billigare och snabbare?
visst det drar lite mer (som ett 970) men det är fortfarande semipassivt och riktigt svalt!

Jag avhandlar detta i videon, men kan dra det här också. Geforce GTX 960 ligger perfekt värmemässigt för vad som är bekvämt att klämma in i just det här chassit när det står inklämt i en tv-bänk (utan ytterligare fläktar monterade). Hade gärna använt ett Radeon R9 380 annars.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonatanR:

Varför inte ta t.ex sapphire's r9 380 4gb då det både är billigare och snabbare?
visst det drar lite mer (som ett 970) men det är fortfarande semipassivt och riktigt svalt!

Är verkligen 380 snabbare än fabriksöverklockade 960 vilket är vad man rimligen borde jämföra med?

Nu har jag förstahandsinformation på att just det nätaggregatet och det chassi som används här fungerar ihop med 970, dock tillkommer då kostnaden för minst en 120 mm chassifläkt (har själv två st Noctua NF-F12 mot GPUn). Utan dessa chassifläktar får GPU-fläkten jobba hårt och även med dessa så är det relativt varm luft som strömmar ut kring GPUn. 380 + chassifläktar (mina kostade 200 kr st) är sämre perf/kr jämfört med 960 som verkar fungera fint utan chassifläkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta kom son en överraskning!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Varför inte ta t.ex sapphire's r9 380 4gb då det både är billigare och snabbare?
visst det drar lite mer (som ett 970) men det är fortfarande semipassivt och riktigt svalt!

första stycket i grafikkortsdelen av bygget:

Citat:

Även om AMD har en viss prestandafördel i det populära mellansegmentet med sitt Radeon R9 380 har de inte mycket att säga till om när det kommer till energieffektivitet, där Nvidias Maxwell-arkitektur dominerar. Då just hög energieffektivitet är något vi strävar efter för att hålla både värmen och ljudnivån nere faller vårt val på Geforce GTX 960 – ett kort som känns ytterst lämpat för den tilltänkta målupplösningen 1 920 x 1 080 pixlar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

är det inte bättre att skippa kantutjämning helt för att kunna nå högre FPS?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

PCMR

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det var ett av arbetsnamnen, men bristerna hos Steam OS satte lite käppar i hjulen där!

Står på Alinas hemsida att den skickas med SteamOS om man köper färdigmonterad, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer gå åt en ITX burk nästa gång eftersom jag tröttnat på att sitta i datorstolen och spela och vill förflytta mitt arsle till soffan på en rejält mycket större skärm och köra racingspel med en trådlös xbox one kontroll

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är skönt att titta på byggena ni slänger ihop. De är så logiska o kloka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Alla komponenter ser ju galant ut förutom 960, 60fps är den få kämpa för i flertalet titlar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rapparsven:

Står på Alinas hemsida att den skickas med SteamOS om man köper färdigmonterad, stämmer det?

Woops, det är nog en kvarleva från ett tidigt skede av projektet. Datorn levereras utan operativsystem, och givetvis är det möjligt att lägga in Steam OS i efterhand om man önskar.

Permalänk
Medlem

Fint bygge. Men ska man lägga ut 11000 kan man lika gärna lägga ut 12000 och få samma system med ett 970. Utan tvekan värt det om man vill spela.

Personligen tycker jag att ett Nano suttit mycket fint i detta bygge, men då blir det rejält dyrare såklart.

Permalänk

Hej,

Precis som Jonas påpekade så var SteamOS en kvarleva sedan tidigare (åtgärdat nu). Om någon önskar få SteamOS installerat kan vi dock ordna detta kostnadsfritt i priset. Även installation av Windows kan vi ordna kostnadsfritt, dock tillkommer kostnaden för operativsystem.

P.S. Tummen upp för ett snyggt bygge @JonasT!

Mvh,
David – Alina

Permalänk
Hjälpsam

500 kr för montering känns som en vettig investering, inte minst gör det eventuella garantiärenden enklare.
Nackdelen är givetvis att det inte är lika kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är verkligen 380 snabbare än fabriksöverklockade 960 vilket är vad man rimligen borde jämföra med?

Nu har jag förstahandsinformation på att just det nätaggregatet och det chassi som används här fungerar ihop med 970, dock tillkommer då kostnaden för minst en 120 mm chassifläkt (har själv två st Noctua NF-F12 mot GPUn). Utan dessa chassifläktar får GPU-fläkten jobba hårt och även med dessa så är det relativt varm luft som strömmar ut kring GPUn. 380 + chassifläktar (mina kostade 200 kr st) är sämre perf/kr jämfört med 960 som verkar fungera fint utan chassifläkt.

Jag kanske har missat något men varför ska man jämföra ett 380 mot ett fabriksklockat 960? I alla tester jag läst så är 380 ett snabbare kort som blev ännu snabbare i och med Crimson, men jag förstår varför Sweclockers väljer GTX 960 då det är det bättre valet i ett kompakt chassi

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/23.htm...
http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x/16#c...

EDIT: Bra test även om jag tycker att chassit är lite för stor för att höra hemma på en TV-bänk. Själv har jag spanat in Node 202 och kommer antagligen bygga i ett sådant framöver http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Permalänk
Medlem

@JonasT - gillar konceptet, enda jag har som feedback är väl att det borde nämnts i videon att det inte ingår operativsystem, bara som information. Har fuskat och inte läst artikeln, så vet inte om det nämns där, men iaf

Sen en liten detalj till från videon, som även @DavidJurio kan få info om, är att priset omonterat enligt videon är 10990 medans det är 10999 på hemsidan. 9 kr är inget jag bryr mig om (samma med 11500 respektive 11499 kr för monterad)... Mest en detalj som skrivet

Permalänk
Medlem

Lite klent grafikkort för 1080p-spelande tycker jag. Jag hade not hellre sett ett Nvidia GTX 970 (alt. AMD 390) så att man faktiskt kommer upp i 60 fps i de flesta titlar. Visst det är en tusenlapp extra men den hade jag nog hellre sparat in på moderkort och lagring.

Moderkort kan man hitta för ner till 800kr om du skippar DDR4, som ger en minimal inverkan på spelprestanda, och inbyggt WiFi, som man kan köpa till USB för 200kr. Eller överge 1151-plattformen helt och kör på 1150 för att spara ännu mer. Det finns ingen anledning att ha de senaste standarderna på moderkortsfronten för att sedan vara dumsnål på grafikkortet. Särskilt när grafikkortet är den absolut viktigaste komponenten för spelprestanda och vi bygger en dator som är nästan uteslutande för spel.

Samma gäller för SSD. SSD är trevligt men om du är i denna prisklassen och bara har en lagringsenhet bör du överväga en SSHD istället för en SSD. Du får fortfarande bra prestanda, 4 gånger lagringsutrymmet och samtidigt sparar in ca 500kr. 500bg tar snabbt slut efter Windows, spel om 40-60gb styck, musik/musikcache och eventuella bilder och filmer. Bästa hade så klart varit en större SSD eller SSD+HDD.

Permalänk

Tack @tobberman. Detta är nu åtgärdat (vår web uppdateras var 5:e minut så tar en liten stund för synk)

Permalänk
Medlem

@DavidJurio snyggt jobbat, känns bättre nu

Permalänk
Medlem

Det är en jättebra tanke. Men bekvämligheten att sitta i soffan och spela väger inte upp mot totala priset man får betala för ett sånt här bygge, när det finns PS4 för en bråkdel av kostnaden.

Bara min åsikt.

Edit: Efter att ha sett hela videon så måste jag säga att jag blev smått sugen själv.

Såg videon och ändrade uppfattning.
Permalänk
Medlem

Schysst system men bortkastat med så mycket pengar för ett GTX 960.

Permalänk
Medlem

Kan aldrig hålla mig för skratt när jag hör "sviiiclockers"

Permalänk
Medlem

Helt rätt val av komponenter. Ibland är inte fps det viktigaste. Fanns det möjlighet att sätta in ett kompat vattenkylningssystem? med ett så litet chassie så gissar jag på att man kan tjäna en del på att skjuta ut all varm luft så fort som möjligt.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB