Permalänk
Medlem

Vilken version av HDMI har jag?

Hej!

Är det någon som vet hur man får reda på vilken HDMI version man har på datorn?
Jag har en Lenovo Y50-70 som jag köpte i somras, och jag har en 144hz skärm som jag skulle vilja koppla upp den till med 120 eller 144hz till. Det jag tatt reda på är att man måste ha minst HDMI 1.4b för att kunna köra högre än 60 hz, och det är här mitt problem är, jag har ingen aning om vilken HDMI version jag har, då Lenovo inte skriver ut vilken port det ä,r och de trådarna som finns om denna laptopen är om den äldre modellen med 860M, och den har HDMI 1.4a.

Någon som vet vilken HDMI typ denna modellen har med 960M eller hur jag tar reda på det?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du har både skärm och dator redan, plugga bara in det och se om det funkar. Det är inte som att du kan ha sönder något. Antingen så funkar det, eller så gör det inte det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du har både skärm och dator redan, plugga bara in det och se om det funkar. Det är inte som att du kan ha sönder något. Antingen så funkar det, eller så gör det inte det.

Grejen är att det inte funkar för det här "intel control panel" tar hand om det, och då kan man inte välja högre än 60 hz, men på min andra skärm som är 60hz kan man öveklocka till 77hz och den har hdmi 1.4a, från den stationära datorn. men den här säger direkt att man överstiger maxiala bildfrekvensen i intels kontrollpanel.

finns det nått sätt som gör så man kommer förbi denna begränsning? typ nån patch för kontrollpanelen eller något med regedit?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Det finns en version med 4k skärm, och den har EXAKT samma hårdvara som denna, och att driva 4k 60fps borde vara lika tungt som att köra 1920x1080 @ 120fps, och då borde man ju kunna skicka en signal på 120 hz, eller?

signalen går ju fortfarande genom intel gpun fortfarande om det är 4k, och jag kan sätta in en 4k panel i denna datorn om jag vill stod det på en lapp som satt på datorn där jag köpte den

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Inaktiv

Du borde kunna med Custom Mode ha alternativa uppdateringar att prova i ICP.
Gå till Windows/system32 och kolla efter.

Edit: appen ska tydligen vara standard på senaste versionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Du borde kunna med Custom Mode ha alternativa uppdateringar att prova i ICP.
Gå till Windows/system32 och kolla efter.

http://www.intel.com/support/graphics/sb/img/nav2.jpg

den finns inte, jag har letat efter den :/

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LuddeH98:

den finns inte, jag har letat efter den :/

http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-029478.htm#HDGFX

Permalänk
Bildexpert 📺

Frågan "vilken version av HDMI har jag? - jag behöver 1.4b för att köra mer än 60 Hz" är ungefär som att fråga "vilken version av trafikförordningen har min bil? - Jag behöver version 1998:1276 för att köra snabbare än 110 km/h."

HDMI-versioner syftar på versionen av specifikationen. Version 1.4b innehåller till exempel specifikationen för att köra 3D-bild med regler hur 3D-signaler ska fungera. 1.4b säger inget om att köra snabbare än 60 Hz. Däremot specificeras exempelvis 720p/240 Hz i version 1.3 av specifikationen.

Vad du kan göra specifikt med ett HDMI-anslutning är helt och hållet upp till den hårdvara den anslutningen sitter på. Devisen är att fråga efter funktion, inte version.

Det är med andra upp till Lenovo att tala om exakt begränsning på den kretsuppsättning som sitter i datorn. Är den begränsad till 300 MHz pixelklocka når du 120 Hz som mest i 1920x1080. Klarar kretsuppsättningen 600 MHz når man 144 Hz. Är det 165 MHz, som det tyvärr ofta är, når man 60 Hz men har lite marginal till några Hertz till. Ifall skärmen vill.

Begränsningen sitter också i skärmen. Det finns gott om 144 Hz-skärmar som över HDMI är EDID-strypta till 60 Hz men i praktiken klarar 120 Hz via någon form av custom resolution-verktyg. 144 Hz över HDMI finns i en del fall, men jag är ännu inte sett det på 1920x1080p-skärmarna, utan på en del av 2560x1440-skärmarna.

Permalänk
Medlem

Undrar nästan samma som TS i denna gamla tråd :)

Har en äldre HP pavilion dv6 3142 som Jag har kopplat till min LG Oled 65 C7v och får bara 1080p som max/rekommenderad. Borde jag inte se en högra rekommenderad upplösning? Visar bara skärm nr2 så datorns är avstängd.

Samma med brorsans lite nyare Asus ROG G75VW.

Så är det något jag missat? eller är det bara så att datorerna är för gamla . HDMI 1.4 sägs ju klara 4k om nu våra datorer har variation 1.4, för det är ju omöjligt att hitta den informationen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har en äldre HP pavilion dv6 3142 som Jag har kopplat till min LG Oled 65 C7v och får bara 1080p som max/rekommenderad. Borde jag inte se en högra rekommenderad upplösning? Visar bara skärm nr2 så datorns är avstängd.

Samma med brorsans lite nyare Asus ROG G75VW.

Så är det något jag missat? eller är det bara så att datorerna är för gamla . HDMI 1.4 sägs ju klara 4k om nu våra datorer har variation 1.4, för det är ju omöjligt att hitta den informationen

Vilken version av HDMI standarden som följs har väldigt lite att göra med vad saker och ting klarar.
Om du har HDMI 1.4 så innebär det inte nödvändigvis att du klarar 4k, eller något annat för den delen.
Skit i HDMI-versionen - den är oftast ointressant. Vad prylarna klarar får du leta efter i tillverkarens dokumentation där det förhoppningsvis står.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mega-Dark: Precis som jag skriver i inlägget ovanför har detta inget med HDMI-versioner att göra. Det är en GTX 670M i den 5 år gamla Asus ROG G75VW (från 2012 enligt prisjakt). Enligt Nivida själva är det följande begränsning:

https://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-67...

Maximum Digital Resolution: Up to 2560x1600

Dvs 1080p är den högsta kompatibla signalen mot din TV som ditt grafikkort kan alstra.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej
Då har vi helt enkät för gamla datorer för att fixa det som jag trodde. Ville dock bara kolla för jag var osäker. Tack för ett bra svar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.