Gör man alltid egen server när man jobbar med Node.js?

Permalänk

Gör man alltid egen server när man jobbar med Node.js?

För några år sedan så roade jag mig med att göra små webbsidor med PHP och mySQL.
- Tänkte fördriva vintern med att pyssla ihop någon webbsida och såg nu att Node.JS var populärt och snabbt i tester.

Gillar att basera på något fräscht så har följt ett gäng youtubefilmer av thenewboston som stegvis lärut grunden.
Men det är så stor fokus på hur man bygger upp grunden i en server.

Även om det är en skön känsla att man bestämmer varje liten detalj hur servern är uppbyggd så undrar jag om det är ett måste för att all javascriptande mot databas ska fungera på ett sätt som php?
- Kan man inte hoppa över allt serverkodande och gå direkt på få databas-data in i html filer?

Och vad händer om man laddar upp ens filer på ett webbhotell. Blir inte det server i en server?

Permalänk
Datavetare

Frågar du om det finns något likt PHP och ASP där man kan tagga HTML så man kan köra kod med dynamiskt innehåll, t.ex. baserat på innehållet i en databas?

Om ja så erbjuds motsvarande funktionalitet i Node JS via något som kallas "Node Templates". En stor poäng (som du själv redan lurat ut) med Node JS är att kunna anpassa serverdelen väldigt tight med dina krav, så vilken "Node Template" som passar dig beror på vad du ska göra och vilka krav som finns på applikationen.

Är total novis på hur man använder Node JS hos webbhotell, men en gissning är att dessa kör något ramverk, t.ex. Express, där man då har möjlighet att registers sin webbplats under en visst delträd.

Kör man på någon molntjänst kör man rimligen sin egen "webbserver" på lämplig port i den virtuella maskin man tilldelats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer