Kan ej överklocka mha multiplier i5-5675C med Maximus vii hero

Permalänk
Medlem

Kan ej överklocka mha multiplier i5-5675C med Maximus vii hero

Var ett tag sen jag klockade med min gamla q9400, men nu har jag äntligen införskaffat mig en uppgradering till socket 1150 med ett asus Maximus vii hero. Tänkte testa att klocka med hjälp av att behålla basfrekvensen 100 MHz och öka multiplier.

Processorn vill inte gå över 35 som är standard för turbo boost även om jag ställt in på högre, den bootar och allt annat är ok. Just den på bilden jag länkat är på 42 men testat med allt mellan 36 och 44 btw. Har testat med att ändra basfrekvensen med 35 och det ger resultat bara att jag inte kommer lika långt, därav jag vill köra på multiplier. Satt minnena på optimerad standard. Testat att sätta lite olika volt på cpu mellan 1,15 och 1,25 men ingen skillnad. Tempen går aldrig över 60C

Moder kortet har senaste bios 3003 med alla drivrutiner installerade.

Känns bara som att det är någon inställning jag missat men har inte hittat svaret när jag sökt så skapar en tråd för att se om någon annan vet vad man kan göra.

http://imgur.com/dE7MUKv

http://imgur.com/d34QECG

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

Har du följt ASUS's steg för flashning innan byte till broadwell ?
Diskutteras mer här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1404672-sabertooth-z97-...

Permalänk
Medlem

Nej det jag inte, har har bara uppdaterat alla drivrutiner och bios med min 5675C installerad. Förstår nu vad problemet är iallafall och hur man kan lösa det efter man läst länken du delade.

Även om jag uppdaterat bios måste jag flasha det ,vet inte riktigt skillnaden hur det påverkar systemet mellan att flasha och uppdatera med EZ update när man bootat in till UEFI men det är enkla steg för steg den visar. Döpte om filen till M7H.CAP och körde flashback funktionen på mitt kort så fungerar allt perfekt nu och kan ha mina minnen på 2400 istället för 1866 innan flashningen.

Tummen upp för hjälpen, skulle aldrig lyckas lista ut det här själv.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash A:

Nej det jag inte, har har bara uppdaterat alla drivrutiner och bios med min 5675C installerad. Förstår nu vad problemet är iallafall och hur man kan lösa det efter man läst länken du delade.

Även om jag uppdaterat bios måste jag flasha det ,vet inte riktigt skillnaden hur det påverkar systemet mellan att flasha och uppdatera med EZ update när man bootat in till UEFI men det är enkla steg för steg den visar. Döpte om filen till M7H.CAP och körde flashback funktionen på mitt kort så fungerar allt perfekt nu och kan ha mina minnen på 2400 istället för 1866 innan flashningen.

Tummen upp för hjälpen, skulle aldrig lyckas lista ut det här själv.

Kul att det fungerar
Synd att Broadwell skall vara så krångliga att få 100%.
Annars så vore dom en självklar rekommendation i spelsystem.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Läste lite mer och verkar vara som att varför man måste flasha med usb sticka är för att Intel Management Engine inte uppdateras annars även om den känner igen chippet, det är tydligen det enda sättet att uppdatera den på.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash A:

@Svensktiger: Läste lite mer och verkar vara som att varför man måste flasha med usb sticka är för att Intel Management Engine inte uppdateras annars även om den känner igen chippet, det är tydligen det enda sättet att uppdatera den på.

Alternativt att flasha med en Haswell.
Båda sätten är redigt struliga om man skulle köpa ett MB som inte stöder flashback (=de flesta ASUS kort) eller att man inte har en Haswell tillgänglig (också osannolikt om man köper ett nytt system).

Så Broadwell är och förblir för entusiaster endast, tyvärr =/