Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

3 Ram-stickor funkar det?

Tjänah! Jag hade redan två stycken RAM-stickor: Corsair Vengeance 1600 MHZ 4gb x2 och tänkte uppgradera till 16 gb. Så köpte jag från CDON 8 GB till (Corsair Vengeance 1600 MHZ). Vad jag inte visste var att det var bara en sticka och inte två. Gör det någon skillnad eller kommer jag få sämre prestanda av att inte köra Dual-Channel ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockhlom
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Effed:

Tjänah! Jag hade redan två stycken RAM-stickor: Corsair Vengeance 1600 MHZ 4gb x2 och tänkte uppgradera till 16 gb. Så köpte jag från CDON 8 GB till (Corsair Vengeance 1600 MHZ). Vad jag inte visste var att det var bara en sticka och inte två. Gör det någon skillnad eller kommer jag få sämre prestanda av att inte köra Dual-Channel ?

Ja du ska ha två stickor!

Intel core l7 4790k | asus rog Maximus Hero | msi gtx 980 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Effed:

Då körs stickorna i s.k. flex mode.
Skillnaden i prestanda är minimal då datorn kommer att prioritera minnet som körs i dual chan och bara använda single chan när det behövs.
Men jag skulle nog reka att köpa ett 2x8Gb kit istället
Handlade du online så är det ju bara att skicka tillbaka och göra en ny beställning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Svensktiger: Tänkte på att jag köper ännu ett 8gb och kör med det ? Eller borde jag enbart ha 2 stickor och inte 4 st?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Effed:

@Svensktiger: Tänkte på att jag köper ännu ett 8gb och kör med det ? Eller borde jag enbart ha 2 stickor och inte 4 st?

Ja visst går det.
Vissa moderkort är dock känsliga när man skall para minnen dock, så det kanske strular.
Och 4 stickor gör inte saken bättre, även om alla standarder säger att det skall fungera
Skaffa ett kit istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Svensktiger:

Ja visst går det.
Vissa moderkort är dock känsliga när man skall para minnen dock, så det kanske strular.
Och 4 stickor gör inte saken bättre, även om alla standarder säger att det skall fungera
Skaffa ett kit istället

http://cdon.se/hemelektronik/asus-b85-pro-gamer-intel-b85-4xd...

Det här är moderkortet jag kör med. Det borde väl inte ha några problem?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

Det kommer troligen att funka. Men du kommer inte få maximal prestanda på minnen. Som någon skrev. Köp 2X8GB och kör dem endast om det är hastighet du behöver.