Permalänk
Medlem

Köp av ny 144hz skärm

Tja!
Funderar på ny 144hz skärm, har en sen innan men vill gå upp ett snäpp.

Funderar på någon av dessa, så tänkte ni tech gurus här på sweclockers kunde hjälpa mig lite.

1. http://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-g...

2. http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-g...

Fördelen med 1ms kontra 4 ms? Någon märkbar skillnad?

Vilken bör jag gå på om man ej tänker på pris?
Andra tips?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Acer-skärmen. Jag tvivlar på att någon kan märka av skillnaden mellan 1ms och 4ms så mycket att det skulle störa.
Sen så föredrar jag IPS paneler då dom har otroligt mycket bättre färger än vad TN paneler har för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Fördelen med 1ms kontra 4 ms? Någon märkbar skillnad?

Vilken bör jag gå på om man ej tänker på pris?
Andra tips?

Acer är IPS, därför den har 4ms istället för 1ms. IPS har större möjlighet att ha en bra bild (svärta och betraktningsvinklar framförallt) än TN som ASUSen är. Men TN är något snabbare. ASUS har en liknande modell som oxo är IPS och förmodligen 4ms som heter 279 istället för 278, kostar dock mer.

Vet inte vilket som är bäst för dig.

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Finns det några fler IPS 114hz skärmar du skulle rekommendera? Acer står högt nämligen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Även fast det är G-sync, skulle det fortfarande vara värt med ett AMD kort?

Eller finns det något bra alternativ med freesync i samma klass?

Permalänk
Medlem

@Squallie: Känns som IPS är mer utav min grej då jag gillar starkt svärtan på dem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rojjter: Vet faktiskt inte, har ingen jättekoll på vilka skärmar som finns därute idag, bara det att IPS panel är mycket skönare att spela på enligt mig då färgerna blir så mycket bättre, speciellt spel som t.ex Skyrim, The Witcher och andra fantasy-spel som har mycket vegetation och ljuseffekter med magi och sånt blir mycket roligare att spela på en IPS panel
Sen söker du väl en 1440p 144Hz monitor med G-sync? Vet inte om det finns så värst många sådana med IPS panel tyvärr.

Finns säker några skärm-gurus här på forumet som har bättre koll än vad jag har. Men mellan dom 2 som du länkade i ditt första inlägg så skulle jag ha köpt Acer-skärmen utan tvekan