Permalänk
Medlem

Beställt en QNIX QX2710

Hejsan har beställt en Qnix från korea och idag fick jag ett sms ifrån 71555 som lyder "(1/2) Hej! Ditt UPS-Paket är nu påväg. Vänligen svara på detta sms och ange din mailadress. Vi kommer då att maila dig information om hur du går tillväga för (2/2) att betala införselmomsen som krävs innan vi levererar sänding "xxxxx" till dig. Tack. /Lastbilsstation"

Är detta "Legit"? någon annan som beställt Qnix från ebay som fått samma? Ska jag bara svara med ett sms med min mailadress? eller hur funkar det?

Tips?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter jävligt fishy. Jag har beställt massvis med prylar från utlandet, dock aldrig med UPS. Har alltid fått sådan info utan att SMSa något.

Är 99,5% en jävla skojare.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froume:

Hejsan har beställt en Qnix från korea och idag fick jag ett sms ifrån 71555 som lyder "(1/2) Hej! Ditt UPS-Paket är nu påväg. Vänligen svara på detta sms och ange din mailadress. Vi kommer då att maila dig information om hur du går tillväga för (2/2) att betala införselmomsen som krävs innan vi levererar sänding "xxxxx" till dig. Tack. /Lastbilsstation"

Är detta "Legit"? någon annan som beställt Qnix från ebay som fått samma? Ska jag bara svara med ett sms med min mailadress? eller hur funkar det?

Tips?

Tack på förhand

Att betala momsen och tullavgift är något som är pliktigt, har själv en QNIX skärm som jag beställde för snart 1 år sedan, fast jag fick hämta ut min skärm från närmaste postombud och då fick jag betala ca 350kr extra för tullen och momsen.

Permalänk

Fick det när jag köpte min Catleap, men det var i annan stil. I och för sig var det för ett år sen eller två.
71555 är en SMS-tjänst, många företag bakom det numret.

Permalänk
Medlem

Allt sånt där sköts av transportbolagen, antingen får man betala vid uthämtning eller så kommer det en räkning på posten.

"Tack. /Lastbilsstation" lol

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Att betala momsen och tullavgift är något som är pliktigt, har själv en QNIX skärm som jag beställde för snart 1 år sedan, fast jag fick hämta ut min skärm från närmaste postombud och då fick jag betala ca 350kr extra för tullen och momsen.

Jag fick den vid dörren från DHL och utan några fakturor utöver paypal betalningen till säljaren på eBay. Jag hade dock kanske föredragit att inte behövt vara hemma och kunnat hämta ut skärmen istället hos postombud.

Jag begriper mig inte på situationen dock, gäller det tull och moms så kanske det är förskottsbetalning men jag har ingen erfarenhet precis.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ska den levereras med UPS enligt säljaren? I så fall hade jag nog ringt och hört med UPS kundtjänst om detta är legit, för som sagts tidigare, moms skall du betala på priset rent lagligen, och UPS brukar se till att du följer lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag fick den vid dörren från DHL och utan några fakturor utöver paypal betalningen till säljaren på eBay.

FYI: Räkningen från tullverket kan komma lite senare

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

FYI: Räkningen från tullverket kan komma lite senare

Ok, jag har haft skärmen i runt två år, men jag har inte hört av dem vad jag minns.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Ska den levereras med UPS enligt säljaren? I så fall hade jag nog ringt och hört med UPS kundtjänst om detta är legit, för som sagts tidigare, moms skall du betala på priset rent lagligen, och UPS brukar se till att du följer lagen.

Behövs ej, har man uppgett mobilnummer brukar UPS/DHL/Fedex skicka tracking-id, annars kan man bara strunta i sms:et

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ok, jag har haft skärmen i snart två år, men jag har inte hört av dem vad jag minns.

Då blev det nog inget att betala
Om man skall betala något brukar räkningen komma runt 1-2 veckor efter leverans isf.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Så jag borde kunna vänta och inte göra någonting just nu? Och sedan får jag räkningen antingen med posten eller när jag hämtar skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froume:

Så jag borde kunna vänta och inte göra någonting just nu? Och sedan får jag räkningen antingen med posten eller när jag hämtar skärmen?

Precis

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag fick den vid dörren från DHL och utan några fakturor utöver paypal betalningen till säljaren på eBay. Jag hade dock kanske föredragit att inte behövt vara hemma och kunnat hämta ut skärmen istället hos postombud.

Jag begriper mig inte på situationen dock, gäller det tull och moms så kanske det är förskottsbetalning men jag har ingen erfarenhet precis.

Sen beror det på vem man köper den ifrån och vad de skriver på etiketten och hur de deklarerar varan, som sagt det är inte lika för alla. Men att köpa en vara som kostar mer än 1400kr (tror jag) utanför EU gränserna. Då finns de reglera som tullverket följer. Att betala moms och tullavgift är inte alltid ett måst såvida man inte redan fått fakturan eller betalt den i förväg. Vissa har turen andra inte. Men man ska inte tro att man slipper den avgiften alltid, för att för eller senare hamnar en faktura i postlådan ;).

Permalänk
Medlem

Uppdatering : För nyfikenenhetens skull skrev jag min mailadress ändå... Har fått ett mail nu från Skellefteå Lastbilsstation med nummer och allt om hur det ska betalas... Det verkar vara legit

Edit: Det är även väldigt liten chans att någon "scammer" skulle veta mitt telefonnummer och leveransID på mitt paket? :/