Permalänk
Medlem

@wow_jon ställer dock en motfråga till din räkning. Du antar att luften i chassit och dens relativia luftfuktighet aldrig kan bli högre när det är varmare än omgivningen, och det håller jag med om, men vad sker vid utblåsen?

Om du tänker dig, du tar denna dator, med en viss temp luft i chassit (säg runt 20 grader inomhus, och viss luftfuktighet (vad nu som är normalt inomhus med tex snö som töar i hallen mm), om vi antar att denna byts ut, så finns väl risken att denna varma luft, med pot. högre luftfuktighet når kondensering när du blåser ut den i kylan från chassit? (Iaf innan den har stabiliserats om för de nya förhållandena)
Tänker tex på Nätaggregat eller långsamtgående fläktar som inte flyttar mycket luft (de lär gå på lägsta varv eftersom det är låg temp redan) och det kan ju få problematiska följder om dessa får kondensbildning vid utblåsen om det är kallt nog ute.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@vikham:
Han glömmer bort att chassin oftast är gjorda av metall, när datorn är idle genererar den inte så mycket värme, dvs luftfuktighet kommer att frysa inne i chassit, frost. Sen drar man igång något intensivt, det smälter.

Vanligt fel när folk stirrar sig blinda på endast en faktor. Glömmer bort att verkliga livet inte fungerar som en konversation av nummer på ett papper säger. Finns många faktorer att tänka på.

Håller med dig. Allt går inte att räkna ut från en formelsamling. Är datorn i detta exempel på 24/7 utomhus eller stängs den av? Går den i idle eller hamnar i viloläge så lär det frysa och bildas frost inuti som sedan smälter och du har vatten över hela datorn sen efter att du har satt på prime 95. Sist jag kollade så går de flesta komponenterna sönder om du häller en halvliter vatten i datorn.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@wow_jon ställer dock en motfråga till din räkning. Du antar att luften i chassit och dens relativia luftfuktighet aldrig kan bli högre när det är varmare än omgivningen, och det håller jag med om, men vad sker vid utblåsen?

Om du tänker dig, du tar denna dator, med en viss temp luft i chassit (säg runt 20 grader inomhus, och viss luftfuktighet (vad nu som är normalt inomhus med tex snö som töar i hallen mm), om vi antar att denna byts ut, så finns väl risken att denna varma luft, med pot. högre luftfuktighet når kondensering när du blåser ut den i kylan från chassit? (Iaf innan den har stabiliserats om för de nya förhållandena)
Tänker tex på Nätaggregat eller långsamtgående fläktar som inte flyttar mycket luft (de lär gå på lägsta varv eftersom det är låg temp redan) och det kan ju få problematiska följder om dessa får kondensbildning vid utblåsen om det är kallt nog ute.

Eller tänker jag fel?

ingen aning om jag har fattat rätt men som jag fattade det så kan luften innehålla mer vatten när den är varm än kall. men bara för att den kan innehålla mer vatten så tillkommer inte mer vatten under tiden luften är i chassit. om man tänker sig en ballong med vatten så skulle bara storleken ändras när den åker in i chassit (pga värmen) och sen när den lämnar chassit återgår ballongen till samma storlek och vattenmängden vara oförändrad.

Det är när ballongen blir kallare som vattnet "läcker" ut eftersom allt vatten inte får plats i den mindre ballongen

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

ingen aning om jag har fattat rätt men som jag fattade det så kan luften innehålla mer vatten när den är varm än kall. men bara för att den kan innehålla mer vatten så tillkommer inte mer vatten under tiden luften är i chassit. om man tänker sig en ballong med vatten så skulle bara storleken ändras när den åker in i chassit (pga värmen) och sen när den lämnar chassit återgår ballongen till samma storlek och vattenmängden vara oförändrad.

Det är när ballongen blir kallare som vattnet "läcker" ut eftersom allt vatten inte får plats i den mindre ballongen

Exakt så, den uppvärmda luften inne i datorn kommer inte innehålla mer fukt än den omgivande kalla luften, så det finns igen extra fukt som kan kondenseras.

Det kan dock möjligen bli kondensproblem om man skulle ta datorn från inomhus och sätter den utomhus och drar igång den direkt, eftersom den uppvärmda luften från inomhus kan ha en högre luftfuktighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Radiatorn i frysen?

Känns det sannolikt att ts skulle skapa en tråd som denna då?

"Är det någon fara för min dator pga att *valfritt temperaturmätningsprogram* ibland visar ett par grader under rumstemperatur i idle?"
Vad är då en rimlig gissning? Har ts radiatorn i frysen eller att programmet visar ett något felaktigt värde vilket inte är helt ovanligt?

Om du är ute på en promenenad i den svenska naturen och ser ett hovspår på marken tänker du då "Här har det varit en zebra"? Eller tar du rimligheten i beaktning och antar att det är en hästs spår du ser?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@wow_jon ställer dock en motfråga till din räkning. Du antar att luften i chassit och dens relativia luftfuktighet aldrig kan bli högre när det är varmare än omgivningen, och det håller jag med om, men vad sker vid utblåsen?

Om du tänker dig, du tar denna dator, med en viss temp luft i chassit (säg runt 20 grader inomhus, och viss luftfuktighet (vad nu som är normalt inomhus med tex snö som töar i hallen mm), om vi antar att denna byts ut, så finns väl risken att denna varma luft, med pot. högre luftfuktighet når kondensering när du blåser ut den i kylan från chassit? (Iaf innan den har stabiliserats om för de nya förhållandena)
Tänker tex på Nätaggregat eller långsamtgående fläktar som inte flyttar mycket luft (de lär gå på lägsta varv eftersom det är låg temp redan) och det kan ju få problematiska följder om dessa får kondensbildning vid utblåsen om det är kallt nog ute.

Eller tänker jag fel?

Du tänker helt fel, eftersom fuktmängden [g/m3] inte ökar så spelar det ingen roll att luften blir varmare. Varmare luft innehåller inte automatiskt mer fukt om inte någon extern fuktkälla finns. Den luft som finns i chassit när det bärs ut innehåller så lite vatten, max 17,3 gram per m3 vid 20C att det är försumbart.

Angående er som klagar på formler osv. Det handlar inte om det, en formel säger ingenting om man inte förstår problemet överhuvudtaget. Dessutom kommer ni inte med något annat än era egna funderingar vilket i de flesta fall är totalt värdelösa och tillför inget på ett forum som handlar om kunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Känns det sannolikt att ts skulle skapa en tråd som denna då?

"Är det någon fara för min dator pga att *valfritt temperaturmätningsprogram* ibland visar ett par grader under rumstemperatur i idle?"
Vad är då en rimlig gissning? Har ts radiatorn i frysen eller att programmet visar ett något felaktigt värde vilket inte är helt ovanligt?

Om du är ute på en promenenad i den svenska naturen och ser ett hovspår på marken tänker du då "Här har det varit en zebra"? Eller tar du rimligheten i beaktning och antar att det är en hästs spår du ser?

Den simplaste lösningen är ofta den rätta, källa Occam's razor

Permalänk
Medlem

Ganska oftopic då men men.
Fanns någon temp för lödningar som om man hade haft datorn ute under natten (tänk lan och den liger kvar i bagaeutrymmet) Så skulle man ställa in den och vänta så att den långsamt vart varm för att kontrasten mellan vart och kalt inte skulle bli så stor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@RRoxen: Har du typ 8 grader varmt i ditt rum? För det är nämligen fysikaliskt omöjligt att din cpu håller lägre temperatur än din rumstemperatur givet att du inte tillför kalluft från någon extern källa. Troligare är nog att programmet inte visar rätt temperaturer. Oavsett är det ingen fara.

Fysikaliskt omöjligt: nej. Däremot är det ingen kommersiell processorkylare idag som arbetar som ett kylskåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Du tänker helt fel, eftersom fuktmängden [g/m3] inte ökar så spelar det ingen roll att luften blir varmare. Varmare luft innehåller inte automatiskt mer fukt om inte någon extern fuktkälla finns. Den luft som finns i chassit när det bärs ut innehåller så lite vatten, max 17,3 gram per m3 vid 20C att det är försumbart.
Skickades från m.sweclockers.com

Tänker fel gör jag nog inte, då jag tänker efter din princip (om du inte säger emot dig själv dvs), men om det du säger att luften vid 20 grader innehåller så lite vatten att det inte påverkar så kan jag köpa ditt tankesätt.
Det enda jag tänkte var ju om vid "100% fuktighet", vid 20 grader inte kan orsaka problem när luften kommer ut i det då ännu kallare miljön utomhus. Som du säger, fukten försvinner inte, så om datorn värmer förändrar inte vätskemängden, men när den kommer ut i minusgraderna som diskuteras och då når under 20 grader och över 100% luftfuktighet måste ju kondens bildas (om man följer det du säger), då oavsett temperatur så är där samma fuktmängd kvar.

Nu är detta extremfall och något som säkert inte lär ske, någonsin, och om det gör så är det som du säger, endast luftmängden i chassit vilket är väldigt liten mängd, så påverkan lär bli liten om ens någon. Enda chansen det skulle kunna ske är väl om man suger in luften från ett rum inomhus och blåser ut det utomhus med säg några minusgrader, men då är vi åter på unikt extremfall. Var bara lite teoretiskt tänk helt enkelt.

@hACmAn med tanke på att lödningar är en solid bimetall, och saker lödas även till rymdens elektronik så tror jag inte det är något problem. Värme och vibrationer är det enda som kan påverka en lödning (och elektrolyt så klart). Om något så var det nog att när du tagit datorn ur ditt hem, satt den i bilen, det blivit kallt, så kan kondens ha bildats. Datorn behövde därför helst värmas upp igen för att garantera att ev fuktbildning återtogs till luften innan du startade den.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Tror faktisk man pratade om eventuella kalödningar. Men det kan säkert vara en skröna, tror jag hörde det på den tiden k7 var populär.

För övrigt så är https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet ganska intressant läste på lite om växthus och tomater.
t.ex:"Relativ fuktighet

Luftens relativa fuktighet (Φ) är kvoten mellan vattenångans partialtryck (pw) och vattenångans partialtryck vid mättat tillstånd (ps, indexet s kommer från engelskans saturate) i atmosfären, det vill säga vattnets ångtryck vid aktuell temperatur.

\Phi = \dfrac {p_w}{p_s}

Vid en relativ luftfuktighet på 100 % behöver det inte regna, men det är åtminstone dimma eller dagg. Däremot gäller inte det omvända. Är det dimma, dagg eller regn, så behöver inte luftfuktigheten vara 100 %. Den relativa luftfuktigheten påverkar även vid vilken temperatur snön smälter. Vid låg relativ luftfuktighet kan snö förekomma trots att det är flera plusgrader.[1]

Den relativa luftfuktigheten kan variera väldigt mycket, både över dygnet och mellan olika delar av "luftprofilen", vilket påverkar mikroklimatet.

Inomhusluft brukar kännas torr för människan när luftfuktigheten understiger 30%. Torr luft brukar vara vanligare i kallare klimat för att kondensen inte får plats i den kyliga luften."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Tjaa Swec

Sitter på en 6600k 4.5 ghz 1.264v Idle temp ligger på 20c ungefär men kan gå ner till 15 som kallast? Kan cpun ta skada av detta? eller är det bara när det blir för höga temps?

Mvh Rroxen

sitter du på balkongen med burken eller ? för normalt temp inomhus är ca 24 grader. processor gillar ju extrem kyla som kväve etc. men andra delar som hårddiskar ska du passa dig för. kondens är inte alls bra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Jag tycker du krånglar till det med massa konstiga teorier istället för att se de största problemen. Faktum är att det förmodligen är farligare att bära ut en dator och INTE starta den, då kommer den värma luften kylas ned i chassit. Startar du den så kommer ju fläktarna blåsa ut den varma luften innan den hinner kylas ned.

Bevis: Noctua NF-S12A 120mm PWM flyttar enligt iNet 107 m3/h vilket är detsamma som 107/3600=0,0297 m3/s. Ett fractal design R5 chassi har en volym av 0,5*0,232*0,45=0,0522 m3. Då tar det 0,0522/0,0297= 1,75 s att flytta så mycket luft som finns i chassit. Även om temperaturförändringar sker relativt snabbt så kan vi säkert anta att så fort går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

sitter du på balkongen med burken eller ? för normalt temp inomhus är ca 24 grader. processor gillar ju extrem kyla som kväve etc. men andra delar som hårddiskar ska du passa dig för. kondens är inte alls bra

aa det är ju inte 24c i mitt rum inte ens nära max 20. Men nee tror nått är fel för ssd diskarna ligger väl runt 25-40c

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

aa det är ju inte 24c i mitt rum inte ens nära max 20. Men nee tror nått är fel för ssd diskarna ligger väl runt 25-40c

Har du svarat på om du har problem med burken än eller är det bortredigerat. Eller ska vi svara på om datorn kommer ta stryk under viss temp?

Edit:
Känns som det börjar bli lite larvigt.
Så vad har du eller inte gjort.
Funderar du på att testa eller inte?.

Om du är rädd för kyla och kondens stäng inte av datorn då du sitter på balkången med öppen dörr. Och kolla om du har drulleförsäkring på hemförsäkringen i fall du ändå råkar köra igång den på en platts dör tmax inte överskrider 20c.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har du svarat på om du har problem med burken än eller är det bortredigerat. Eller ska vi svara på om datorn kommer ta stryk under viss temp?

Edit:
Känns som det börjar bli lite larvigt.
Så vad har du eller inte gjort.
Funderar du på att testa eller inte?.

Om du är rädd för kyla och kondens stäng inte av datorn då du sitter på balkången med öppen dörr. Och kolla om du har drulleförsäkring på hemförsäkringen i fall du ändå råkar köra igång den på en platts dör tmax inte överskrider 20c.

Har inga problem med min burk. Tror inte det kommer kondens men man vet ju aldrig.

För det enda jag kan tänka mig är att det visar fel temperatur, för ligger på16c som minst och rummet kanske är 20-25 menar hur faaaan kan det vara möjligt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

ts använder säkert speed fan

Ja självklart gör jag de vad skulle jag annars använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Ja självklart gör jag de vad skulle jag annars använda?

Skickades från m.sweclockers.com

http://listoffreeware.com/best-free-cpu-temperature-monitor-s...

det finns massor av program som faktiskt läser rätt temp
jag rekommenderar HW monitor

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

@spjakarn: nu är vi off-topic men menade självklart att det är omöjligt med en fläktbaserad kylanordning.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Det har säkerts redan skrivits här i tråden, men hur satan få du ner den till 15-20C? sjuk vattenkylning ifrån nordpolen or wuut :3??

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Många här som inte kan NÅGOT om hur fukt, relativ fuktighet, fuktkvot osv fungerar.

Att ställa datorn utomhus på vintern (vi antar att den är skyddad mot snö, vind, regn etc och bortser från nattutstrålning) är totalt ofarligt. Det kan enkelt bevisas. Under vintern är normalt den RELATIVA fuktigheten i utomhusluft >80% tillskillnad mot sommaren då den ligger nånstans runt 40-50%. Trots detta är fukthalten [g/m3] betydligt högre på sommaren då luft kan ta upp mer fukt desto varmare den är. Detta är dock endast positivt för den som letar låga temperaturer.

För att förstå problemet måste vi första reda ut var fuktkällan kommer ifrån, normalt sker fuktransport genom diffusion, konvektion eller kapillärsugning. Men i eftersom en dator inte är en fuktkälla så är den enda källan därmed fukten i luften där den transporteras genom konvektion.

Fukt, eller rättare sagt vatten bildas när den relativa fuktigheten överstiger 100% vilket betyder att luften inte kan ta upp någon mer vattenånga. Detta sker normalt när fuktig luft går från ett VARMARE medium till ett KALLARE.

Säg att luft men en temperatur av 20C med en RF 50% kommer i kontakt med en stålbit med en temperatur av 0C. Luften innehåller då 17,3*50%=8,65 [g/m3] där 17,3 är luftens maximala ånghalt vid 20C. Vid 0C är luftens maximala ånghalt 4,9 [g/m3], detta medför att alldeles intill stålet där luften är ~0C är kapaciteten inte tillräcklig och 8,85-4,9=3,75 [g/m3] vattenånga kommer kondensera till vatten.

Vi kan med högsta sannolikhet säga att en dator kommer vara varmare än omgivande luft på vintern. Det medför att vi får motsatsen till exemplet ovan, dvs en luft med hög RF men lågt fuktinnehåll kommer i kontakt med varm luft genom konvektion. Det enda som händer är att RF kommer sänkas tills att den varma luften ventileras ut och återgår till omgivande temperatur. Notera att fuktinnehållet [g/m3] var densamma under hela processen i det här fallet.

TLDR: Det kan inte bildas kondens i en dator (som är igång) placerad utomhus det enda som kommer variera är den relativa fuktigheten i luften som kommer sänkas i chassit.

Skrivet av str8forthakill:

@vikham:
Han glömmer bort att chassin oftast är gjorda av metall, när datorn är idle genererar den inte så mycket värme, dvs luftfuktighet kommer att frysa inne i chassit, frost. Sen drar man igång något intensivt, det smälter.

Vanligt fel när folk stirrar sig blinda på endast en faktor. Glömmer bort att verkliga livet inte fungerar som en konversation av nummer på ett papper säger. Finns många faktorer att tänka på.

Skrivet av str8forthakill:

@wow_jon:
Utomhus i vintern = minusgrader
Vart bor du i Sverige där temperaturen aldrig når minusgrader?

@str8forthakill:
Jösses, tack för dagens skratt. Dags att skaffa dig lite allmänbildning kanske?

Fundera över detta: En dator ute i vinterkylan fungerar ungefär som en bil. Luftkonditioneringen förser bilens inre med luft utifrån som värms upp i en radiator. Skulle ditt påstående vara sant så skulle alltså fönstren imma igen efter en viss tid (jmf. med ditt påstående om metallchassit). Sker detta? Nej, eftersom luften som finns inne i bilen fortfarande har samma mängd vatten i sig (per m^3) som luften utanför. Om fönstren mot all förmodan blir immiga beror det på vattnet du tagit in i bilen och som sedan avdunstar och skapar en nästintill tropisk luftfuktighet inne i bilen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

http://listoffreeware.com/best-free-cpu-temperature-monitor-s...

det finns massor av program som faktiskt läser rätt temp
jag rekommenderar HW monitor

Wow.. Tror du jag kommer och frågar nått om jag kör med speed fan aldrig haft det på datorn ens..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Men jag tror att tempen inte stämmer, allt annat i chassi är ok temp. Ssd diskarna ligger väl på 27-35c
Gpu på 35-40idle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLRedBeard:

Det har säkerts redan skrivits här i tråden, men hur satan få du ner den till 15-20C? sjuk vattenkylning ifrån nordpolen or wuut :3??

Kelvin s36.. Nee men jag har inte en anning tror inte tempsen stämmer riktigt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Lät datorn stå i natt, kanske va 20c i rummet och tempsen var som lågast 17-18c.. Fryyyys

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@jocke91:
Du kanske är nyexaminerad och tror du vet allt i världen.
Lämna din bil(om du har en) med ACn på att blåsa luft utan värme och fönsterna öppna under en natt med minst -5C

Återkom med resultat.

Permalänk
Medlem

Lite felaktigt exempel

@str8forthakill: Nu har du faktiskt tagit ett exempel som inte alls är relevant som jämförelse.
Du pratar om att man skulle jämföra en dator som är fylld med värmealstrande komponenter med en bil med påslagen AC (som ju faktiskt kyler luften.

Det finns idag inga kommersiellt tillgängliga kylare eller andra komponenter för datorer som fungerar som en AC (eller som ett kylskåp). Så lämna alla sådana jämförelser därhän för dom tillför inget. En AC gör att det blir kallare i bilen än utanför och en processor gör att det blir varmare i datorn än utanför. Det är motsatsen till varandra. Det är ungefär som att jämföra en varmluftsugn och ett kylskåp

Dessutom går inte AC-pumpen igång på dom flesta bilar om temperaturen går under 4-5 plusgrader.

En dator innehåller massor av värmealstrande komponenter vilket medför att även om du har all ventilation i världen så kommer den att vara något varmare än omgivningen och den relativa fuktigheten inne i datorn kommer alltid att vara lägre än vad den är utanför.
Dvs du kan aldrig skapa kondens i en dator (Om du inte har en läckande vattenkylning).

Ställer du datorn ute och den är avstängd så kommer du att få lite frost i den ja. det beror på att temperatur och fuktighet i luften ute varierar och datorn kommer att släpa efter i förändringarna och då kommer den att kunna få frost invändigt i sådan omfattning att det kanske kan bli problem om du sedan startar den.

Men det händer inte om det är något varmare i datorn än utanför och det räcker med så lite som någon enstaka watt i värme för att helt ta bort den effekten.

Dvs om datorn är igång och står skyddat från regn så kan det aldrig bli kondens eller fukt i skadlig omfattning i datorn. Det är en fysikalisk omöjlighet.

Däremot är det en dum idé att ha datorn ute eftersom datorkomponenter liksom så mycket annat mår bäst i en stabil miljö och den kommer därför att hålla sämre om den utsätts för det varierande klimatet som är utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

@Paddanx:

Jag tycker du krånglar till det med massa konstiga teorier istället för att se de största problemen. Faktum är att det förmodligen är farligare att bära ut en dator och INTE starta den, då kommer den värma luften kylas ned i chassit. Startar du den så kommer ju fläktarna blåsa ut den varma luften innan den hinner kylas ned.

Bevis: Noctua NF-S12A 120mm PWM flyttar enligt iNet 107 m3/h vilket är detsamma som 107/3600=0,0297 m3/s. Ett fractal design R5 chassi har en volym av 0,5*0,232*0,45=0,0522 m3. Då tar det 0,0522/0,0297= 1,75 s att flytta så mycket luft som finns i chassit. Även om temperaturförändringar sker relativt snabbt så kan vi säkert anta att så fort går det inte.

Okej, den förklaringen köper jag

Så mao... ska ni ta ut datorn i vinterkylan... se till att ha den igång

Permalänk
Medlem

@sba74:
Nu tänker du helt fel
En 2-3mm metalliskt objekt ute i minusgrader, metalliska komponenter, i idle under natten när det är som kallast och datorn genererar inte mycket värme tack vare låg idle strömförbrukning. dvs den lilla värme som alstras är begränsad till mindre ytor som inte är i direkt kontakt med chassit och blåses ut av fläktar. Delar inklusive insidan av chassit kommer att frysa, så du påstår att is/frost inte innehåller vatten?

Din fantasi utgår från att all värme som alstras i datorn är 100% jämt fördelad även genom hela chassit och all luft som blåses in är 100% omgående lika varm som komponenterna. Din jämförelse med en bil fungerar inte alls, den är isolerad från miljön omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sba74:
Nu tänker du helt fel
En 2-3mm metalliskt objekt ute i minusgrader, metalliska komponenter, i idle under natten när det är som kallast och datorn genererar inte mycket värme tack vare låg idle strömförbrukning. dvs den lilla värme som alstras är begränsad till mindre ytor som inte är i direkt kontakt med chassit och blåses ut av fläktar. Delar inklusive insidan av chassit kommer att frysa, så du påstår att is/frost inte innehåller vatten?

Din fantasi utgår från att all värme som alstras i datorn är 100% jämt fördelad även genom hela chassit och all luft som blåses in är 100% omgående lika varm som komponenterna. Din jämförelse med en bil fungerar inte alls, den är isolerad från miljön omkring.

Du har fel. Anledningen till att frost bildas på natten heter nattutstrålning. Givetvis behöver du skydda datorn från detta.

Skickades från m.sweclockers.com