Permalänk

Tired Computer UPDATED

Hej, jag är en 16 årig kille som gillar att hålla på och bygga med datorer men aldrig riktigt gjort allt helt själv men det skulle ändras på!
I somras funderade jag och min pappa på hur man kan bygga en data på ett sätt som nästan ingen annan gjort, vi gick runt och tänkte på idéer och plötsligt kom vi på den perfekta, vi bygger den i ett riktigt fett däck, mamma skrattat och tyckte att det lät som en omöjlighet.

Två månader senare beställdes de första delarna, mestadels ny fräsch vattenkylning då jag inte sparade så mycket från mitt äldre vattenbygge i 750D men även ett nytt moderkort för att få alla komponenter som ska monteras på plattan (för lättare skissning) ( inuti däcket) men också det som ska monteras på själva däcket, alltså så behövdes inte ram,gpu,fläktar eller cpu.
Sedan stod det stilla i ca 2 månader i brist på tid och motiveringen gick ner lite då det såg helt omöjligt ut ett tag. Men sedan tog det fart igen och vi beställde det sista medans vi satte igång att rita ut vart allt ska sitta samt göra hål i plattan där moderkort,radiatorer, ja i stort sätt allt ska sitta.

Sponsorer:

----------------------------

Komponenter

Chassi: 52cm diameter, 270 mm brett däck (återkommer om märke)
MB: Asus Gryphon Z-97 Armor Edition (custom chrome/silver paint)
CPU: i7 4770K
GPU: Asus Gtx 780 DCII OC
RAM: 4x4gb Corsair Dominator Platinum 1866mhz
PS: Evga Supernova 850W G2
HDD: 2TB Western Digital Blue
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
RADS: 2 x EK-CoolStream RAD PE 360 mm + Alphacool NexXxoS XT45 Copper 120mm
RES: Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 25 LT
PUMP: EK D5 Vario
FANS: 7 x EKWB EK-Vardar F3-120
FLÄKTKONTROLL: Lamptron FC-2
TUBE: Hardline tube
CPU BLOCK: EK-Supremacy EVO -Acetal+Nickel
GPU BLOCK: EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel

/Edvin

Besök galleriet här

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Ser framemot fler bilder! Intressant hur du har löst det med layouten.

/Edvin

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Skrivet av bonafriss:

Ser framemot fler bilder! Intressant hur du har löst det med layouten.

/Edvin

Kul! Ja layouten var inte det lättaste så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Vad är det för däck då? Märke och dimension?

Permalänk
Medlem

Säker på att däcket är 52"? =P

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av biorrith:

Vad är det för däck då? Märke och dimension?

Kumho ecsta le sport

Chansar på 275/30 R19. Ser ut att vara så pass lågprofil, och är det 275 brett så

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av Can0n:

Säker på att däcket är 52"? =P

Självklart inte haha, var lite snabb när jag skickade ut galleriet (hade match), det är diametern som är runt 52, ska självklart kolla exakt mått när jag kommer hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Alla som röstar får jättegärna skriva vad som är bra respektive dåligt, däremot kommer bilder dagarna innan julafton så förstår inte att så många redan lagt sin röst

/Edvin

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

@imthatbeatz: Låga poäng tycker jag inte du får, du hade nog fått högre med fler bilder. Varför endast göra en sneakpeak? Har aldrig riktigt förstått meningen med det. Då skulle jag hellre strunta i att lägga upp något alls och istället vänta till jag har en komplett samling bilder som jag vill lägga upp. Om man däremot ändå vill ge en liten sneakpeak så kan det vara bättre att göra i en tråd på forumet.

En annan orsak tror jag också kan vara för att rören inte ser ut att sitta rakt

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@imthatbeatz: Låga poäng tycker jag inte du får, du hade nog fått högre med fler bilder. Varför endast göra en sneakpeak? Har aldrig riktigt förstått meningen med det. Då skulle jag hellre strunta i att lägga upp något alls och istället vänta till jag har en komplett samling bilder som jag vill lägga upp. Om man däremot ändå vill ge en liten sneakpeak så kan det vara bättre att göra i en tråd på forumet.

En annan orsak tror jag också kan vara för att rören inte ser ut att sitta rakt

Instämmer. Känner man sig tvungen att lägga ut en sneak peek gör man det bäst i byggloggforumet. Galleriet sparar man tills bygget är klart, och man har något lite mer komplett att visa upp.

Idén här är både kul och unik, kan inte påminna mig om att ha sett något som ens liknar detta. Dessutom ser det riktigt bra ut av den enda bilden att döma. Visar det framtida galleriet ett väl genomfört bygge, gärna med en del närbilder på särskilt snygga detaljer och finurliga lösningar, samt lite dokumentation från själva byggprocessen, så skulle det inte förvåna mig det minsta om det blir toppoäng

Hade förresten inte "Tired Computer" varit ett bättre namn?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Instämmer. Känner man sig tvungen att lägga ut en sneak peek gör man det bäst i byggloggforumet. Galleriet sparar man tills bygget är klart, och man har något lite mer komplett att visa upp.

Idén här är både kul och unik, kan inte påminna mig om att ha sett något som ens liknar detta. Dessutom ser det riktigt bra ut av den enda bilden att döma. Visar det framtida galleriet ett väl genomfört bygge, gärna med en del närbilder på särskilt snygga detaljer och finurliga lösningar, samt lite dokumentation från själva byggprocessen, så skulle det inte förvåna mig det minsta om det blir toppoäng

Hade förresten inte "Tired Computer" varit ett bättre namn?

Jag har tänkt efter och har insett att denna sneakpeak var väldigt onödig, la ut den för att jag kände att jag måste få ut någonting då jag håller på att skriva klart texter till alla bilder i Word för att få en helbild själv av hur det fulla galleriet kommer se ut! Det namnet du tipsade var riktigt bra och roligt, kanske tar det om det är ok?

/Edvin

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz:

Klart det är ok, det var ju liksom hela meningen med att föreslå det

Och nu ska jag vara ett språkarsle. En sneak peek är vad det rör sig om här. En sneak peak är något helt annat, det betyder typ att man smyger undan och röker på i hemlighet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Du ser haha, tack för uppmärksamheten, hela galleriet kommer upp imorgon plus en uppgradering av ram till Dominator Platinum!

Skrivet av kaput:

@imthatbeatz:

Klart det är ok, det var ju liksom hela meningen med att föreslå det

Och nu ska jag vara ett språkarsle. En sneak peek är vad det rör sig om här. En sneak peak är något helt annat, det betyder typ att man smyger undan och röker på i hemlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Gött kreativt! 5/5!

Visa signatur

Intel i5-6600k | GeForce GTX 980Ti | Corsair VENGEANCE 16GB | Asus sabertooth z170 | Corsair SSD Force GS Series 240GB |

Permalänk
Medlem

Jag går alltid efter om det är något som behövs fotas med mer än en bild och det bara finns en så blir det ett poäng. Du skulle lagt ut allt samtidigt, själv har jag inte röstat

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Vad hände med resten av bilderna å loggen? skulle va intressant å se hur du byggde de

Permalänk

@FlourApaN^: Jag vet inte riktigt själv, har liksom alla bilder klara på datorn, bara vart så jä*la slö och inte orkat nu när skolan startat igen, Måste få ut dem då de säger SÅ mycket mer om projektet en denna först tråkiga bild

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Alltid kul med folk som moddar o bygger eget!
Lätt 5/5 poäng, alla som sätter nått annat är haters!

Permalänk

@Panzerfister: Tack så jättemycket, tyvärr är det nog mitt fel då jag först la upp en bild på hela bygget innan jag skrev och satta ihop alla andra bilder... Många har nog inte kommit tillbaka efter det tyvärr. Men som sagt, jättekul att du tycker om det, lär bli ett nytt bygge när pascal kommer ut och jag fått detta sålt! Får se vad det ska bli, MÅSTE vara något lika speciellt bara!

/Edvin

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Går det att rulla datorn? 5p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Inte illa för att vara 16 år! Också kul att ha en pappa som hjälper till och delar intresset.

Om jag får komma med lite kritik till nästa bygge och galleri så är det att det känns som om du hastat dig igenom lite, att du har lite för bråttom. Det är lite små detaljer jag tänker på, bland annat lackeringen av moderkortet där lite färg har läckt igenom. Jag tror faktistk det hade varit enklare och snyggare att lackera hela dalen istället, men det är såklart en smaksak

Till nästa galleri hade nog också flera intresserat sig för ditt bygge om du hade lagt upp galleriet med lite renare look. Bland annat kanske försöka få tag på en bättre kamera, helst systemkamera. Du har också flera bilder som är väldigt lika varandra. Ha istället färre bilder som visar upp mera av varje steg, t.ex så hade det räckt med bara ett par bilder på moderkortet när det var färdiglackerat istället för att ha flera bilder från samma vinkel som visar samma sak.

Jag är hur som helst imponerad, det här ser mycket bättre ut än det jag gjorde när jag var 16 år!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@beyondthemind: Kul, jo jag tror att anledningen till att lackeringen blev som den blev var nog för att jag som sagt lagt ner väldigt mycket tid på planeringen och ville få klart allt för att kunna bygga ihop den. Men jättekul att du tyckte om den och kritik gör en bara bättre!
Det här med kamera så har vi ingen just nu, däremot så har pappa precis fixat en till jobbärenden så jag kan antagligen låna den!

/Edvin

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q