Asus kniper 40 procent av marknaden för spelskärmar

Permalänk
Melding Plague

Asus kniper 40 procent av marknaden för spelskärmar

Komponentjätten Asus skördar framgångar när spelskärmar växer i popularitet. Nu rapporterar Digitimes att bolagets marknadsandelar inom kategorin beräknas uppgå till 40 procent 2015.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Herrejävlar, 40% är ju en hel del bland så många aktörer.
Fast deras marknadsföring och sponsring är ju väldigt hög så det är väl naturligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Imponerande ökning.

Permalänk
Medlem

Trodde Benq skulle vara störst då deras billigare skärmar ofta är inkörsport för yngre spelare. Fast de kanske inte klassas som gamingskärm då de flesta nog inte har 120+ Hz eller adaptiv synkronisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

tycker som tidigare skribent att benq skulle vara först. I mina ögon så slår asus de flesta på de högre prisklasserna men benq runt 3-4000 slår asus med funktioner och bildkvalité. Enligt min mening då!

Permalänk
Avstängd

Beror knappast på att de är bättre än någon annan, de har bara lyckats få fler att slicka deras röv genom att marknadsföra sig bra för att sälja samma skit för högre summa.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Trodde Benq skulle vara störst då deras billigare skärmar ofta är inkörsport för yngre spelare. Fast de kanske inte klassas som gamingskärm då de flesta nog inte har 120+ Hz eller adaptiv synkronisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjodå, BenQ var tidiga med 120H/144z skärmar och eftersom man sett BenQ skärmar på diverse e-sport turneringar håller jag med dig om att man skulle kunna tro de var större än så.

Nu vet jag inte hur Asus QC är gällande skärmar i budget och mellan prisklassen men tänker vi Swift är den inte speciellt bra, ändå verkar de gå åt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Beror knappast på att de är bättre än någon annan, de har bara lyckats få fler att slicka deras röv genom att marknadsföra sig bra för att sälja samma skit för högre summa.

Samma skit vete fan rätt olika skärmar har dom vs vissa andra, + dom va tidigast med vissa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend

Jag kan i alla fall säga att jag är så brutalt nöjd med min MG279Q som kom efter mycket om och men från CDON. Ingen bleeding alls! Kalibrerad är det snäppet vassare enligt mitt tycke än min förra skärm PB278QR - som också det var en ASUS och samtidigt mer välbyggd. Inte så att PB278QR var billigt byggd utan snarare, smalare, tunnare och "vassare" kanter överlag.

Vi sitter med några Eizo skärmar här på jobbet och de är ju i en annan klass när det kommer till färger och kvalité men darn vad jag är nöjd med skärmen!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tror nog ASUS har lyckats med marknadsföringen så mycket bättre än de andra. Beror väl mycket på hela ROG konceptet i sig.

Däremot måste jag säga ASUS har lyckats med speciellt en sak, designen. Deras skärmar har en mera proffsig attityd med sin industriella matte plast kåpa medans de flesta har mycket mera bling-bling och glansiga ytor.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror nog ASUS har lyckats med marknadsföringen så mycket bättre än de andra. Beror väl mycket på hela ROG konceptet i sig.

Däremot måste jag säga ASUS har lyckats med speciellt en sak, designen. Deras skärmar har en mera proffsig attityd med sin industriella matte plast kåpa medans de flesta har mycket mera bling-bling och glansiga ytor.

Trodde nog som många andra att BenQ skulle ta störst andel, sitter själv på en BenQ RL2240H 21,5". Den börjar väl iofs bli lite till åren. Men det slog mig också att marknadsföringen för BenQ känns blek de senaste åren. Som du säger ROG-konceptet har lyckats och dragit mycket folk.

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Tillverkar inte BenQ paneler åt de andra företagen? Har för mig att de var en av de största aktörerna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBarkalot:

Trodde nog som många andra att BenQ skulle ta störst andel, sitter själv på en BenQ RL2240H 21,5". Den börjar väl iofs bli lite till åren. Men det slog mig också att marknadsföringen för BenQ känns blek de senaste åren. Som du säger ROG-konceptet har lyckats och dragit mycket folk.

Om vi jämför BenQ och ASUS skulle jag säga att BenQ är liksom den fattiga tonårs wannabe proffs CS spelarens val medan ASUS ROG har mera prestige i sig lite som Apple produkter några år sen var mera av en status symbol bland kompis kretsar. ASUS har lyckats otroligt bra att få ASUS ROG märket att verka som något slags premium branding även om vi alla vet att det är igentligen bara tack vare smart marknadsföring.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

ViewSonic och Samsung var först in på gaming 120hz lcd racet. De misslyckades verkligen med att marknadsföra sig och släppa nya produkter.

Permalänk
Medlem

såhär går det när man konstant håller hög kvalitet på alla produkter i alla segment

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Samma skit vete fan rätt olika skärmar har dom vs vissa andra, + dom va tidigast med vissa.

Att vara tidigast med något är långt ifrån samma sak som att vara bäst på det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Att vara tidigast med något är långt ifrån samma sak som att vara bäst på det.

Ja prata inte ens om bäst

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker Asus lyckats väldigt bra att profiliera sig på gamingmarknaden. Har själv asus skärm och adus komponenter i datorn samt en asus laotop. Är helnöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om vi jämför BenQ och ASUS skulle jag säga att BenQ är liksom den fattiga tonårs wannabe proffs CS spelarens val medan ASUS ROG har mera prestige i sig lite som Apple produkter några år sen var mera av en status symbol bland kompis kretsar. ASUS har lyckats otroligt bra att få ASUS ROG märket att verka som något slags premium branding även om vi alla vet att det är igentligen bara tack vare smart marknadsföring.

Håller med, fast inte i att "alla vet <text>". ASUS gör ju de bästa spelskärmarna o jag skulle kalla de premium då de är så bra som de är.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja prata inte ens om bäst

Så vad svarade du på då i mitt första inlägg?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Så vad svarade du på då i mitt första inlägg?

Ja att dom är tidiga med produkter så att folk hoppar på dom tidigt testar och kanske sen fortsätter köpa asus.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

De har lyckats bra med det ja. Det är idag endast Asus och Acer som ens säljer 144hz IPS skärmar, och namnet Acer låter inte speciellt lockande för de flesta skulle jag nog påstå utan att nämna någonting om deras design. Alla dessa paneler är dessutom tillverkade av AU Optronics, hoppas att det skulle bli flera men det känns väldigt trögt. Sedan instämmer jag att Asus har varit väldigt smart med sina marknadsföring vad gäller 'ROG'.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja att dom är tidiga med produkter så att folk hoppar på dom tidigt testar och kanske sen fortsätter köpa asus.

Och vad var det jag skrev i mitt inlägg du svarade på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om vi jämför BenQ och ASUS skulle jag säga att BenQ är liksom den fattiga tonårs wannabe proffs CS spelarens val medan ASUS ROG har mera prestige i sig lite som Apple produkter några år sen var mera av en status symbol bland kompis kretsar. ASUS har lyckats otroligt bra att få ASUS ROG märket att verka som något slags premium branding även om vi alla vet att det är igentligen bara tack vare smart marknadsföring.

To be fair så tycker alla proffsspelare att BenQ > ASUS.

Permalänk
Medlem

Asus har ju länge hållt hög kvalite aldrig kluddat till det. Det lönar sig i längden. Haft moderkort från Tyan, Abit, Asus, Asrock, Gigabyte och skall jag ha nytt jämför jag och är det 50/50 så blir det Asus helt baserat på tidigare erfarenheter. Bra skit helt enkelt. När dom gått in på nya segment så har de hållt standarden och då är det inte undan att de plockar marknadsandelar även där och med dom volymer så är det givet dom kan lägga en och annan krona på reklam så folk inte glömmer bort dom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RPGWiZaRD:

Däremot måste jag säga ASUS har lyckats med speciellt en sak, designen. Deras skärmar har en mera proffsig attityd med sin industriella matte plast kåpa medans de flesta har mycket mera bling-bling och glansiga ytor.

Mm, Swift-skärmarna är verkligen grymt snygga och oerhört karaktäristiska. Man känner direkt igen dem även på små reklambilder. Tycker Asus har lyckats mycket bra med att ge dem en "gaming"-look utan att det blir töntigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Beror knappast på att de är bättre än någon annan, de har bara lyckats få fler att slicka deras röv genom att marknadsföra sig bra för att sälja samma skit för högre summa.

Håller inte med. Jag är helt färsk när det kommer till stationära speldatorer, och då förstås även tillhörande skärmar. Jag bryr mig inte heller om att läsa/titta på spel, så att jag inföuerats av deras sponsring är i stort sett omöjligt.

Jag köpte en MG279Q för någon vecka sedan, och det endast efter att ha läst recensioner och jämfört med övriga utbud. Finns inte så mycket vettiga alternativ i den prisklassen (betalade 4990kr).

Jag är för övrigt helnöjd. Den lyser jämnt och fint utan döda pixlar eller annat irriterande. Tittar jag ifrån en vinkel kan man see lite ipsglow i ena hörnet vid mörk bild. Men aldrig så det stör vid normalt användande.

Däremot lyser den starkare än solen då man kör den första gången. Ställe ner ljusstyrkan från 90 till 30 och den lyser fortfarande starkt och klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Tillverkar inte BenQ paneler åt de andra företagen? Har för mig att de var en av de största aktörerna.

AU Optronics och Benq är en del av samma koncern om jag minns rätt, så du är på rätt spår

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Inget konstigt med det.
Med det de åstadkommit idag så förtjänar de all ära m.m.
Bästa kvaliteten jag sett på en skärm är från Asus...
Står stabilt samt känns den tung och stark rakt igenom.

- Asus RoG Swift -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att vara tidigast med något är långt ifrån samma sak som att vara bäst på det.

Beror ju såklart på vad man menar med bäst.

Bäst produkt nej... det betyder det ju såklart inte per automatik.

Däremot så kan man se dem som bäst om de är först och störst, trots att produkterna kanske inte håller samma kvalité.