Köpa Nikon D3300 eller vänta på D3400?

Permalänk

Köpa Nikon D3300 eller vänta på D3400?

Tänkte köpa mig en instegs DSLR. Har kollat på Nikon D3300 och den verkar vara en väldigt vettig kamera för prislappen. Har dock hört att D3400 kanske kommer nu i Januari. Är det värt att vänta på D3400 och vilka uppgraderingar skulle den ha isf tror ni eller ska jag köra på D3300?

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kul artikel: "Vi vet ingenting om D3400, men den kommer förmodligen likna D3300."

Men något bättre kommer alltid att finnas runt hörnet, och D3400 kommer sannolikt inte vara någon revolutionerande kamera. Alla instegskameror nu för tiden har dessutom så pass bra bildkvalité att det inte spelar någon större roll för en nybörjare vilken som väljs. Kunskap spelar mycket större roll för att få bra bilder.

Instegs-DSLR:er är för övrigt sällan rätt kamera för någon. Någon som blir riktigt intresserad av foto kommer snart önska sig en bättre kamera, och någon som inte är så intresserad kommer att önska sig en mindre kamera som går att ta med överallt utan att behöva släpa på en kameraväska.

Om du redan nu har ett stort fotointresse, eller tror att du kommer få det, så skulle jag rekommendera att du köper någon billig begagnad kamera och använder ett tag. Då har du möjlighet att lära dig vad det faktiskt är du vill ha för något, så att du kan köpa rätt kamera senare. Tänk på att det också finns spegellösa systemkameror nu för tiden som har precis lika bra bildkvalité som de stora DSLR:erna.

Om du däremot bara vill ha en DSLR för att ta bra bilder utan att egentligen lära dig så mycket om foto så bör du tänka om lite. Då är det oftast bättre att köpa en riktigt bra kompaktkamera som t.ex. Sony RX-100. En sån kamera kan tas med överallt där DSLR-kameran oftast får stanna hemma för att den är för stor och klumpig, och är ändå hyffsat nära en instegs-DSLR i kvalité (en DSLR har potential till bättre kvalité, men det krävs oftast kunskap för att kunna dra nytta av det).

Permalänk
Medlem

Håller helt med perost.

Förövrigt så tror jag inte det kommer att skilja mycket mellan en eventuell D3400 och D3300 då skillnaderna mellan de två föregående (D3100/D3200) inte heller har varit så stora, plus att en D3400 inte bör vara bättre än D5500 som är nästa steg.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk

Tack för svaret! Är inte jätte intresserad av foto just nu men jag kommer förhoppningsvis bli det. Jag var egentligen inne på att köpa en rx100 II men insåg att det inte var en bra ide då jag vill kunna filma och även ta bilder av vintergatan.

Har läst att D3300 har nikons "bästa" APC-S sensor och är likvärdig en D5500 när det gäller bildkvalitet men inte när det gäller funktioner.

Om jag nu inte köper en D3300, vilken är den bästa dslr för under 6000kr. Har hört att Sony a6000 ska vara riktigt bra. Finns det någon bättre?

Skrivet av perost:

Kul artikel: "Vi vet ingenting om D3400, men den kommer förmodligen likna D3300."

Men något bättre kommer alltid att finnas runt hörnet, och D3400 kommer sannolikt inte vara någon revolutionerande kamera. Alla instegskameror nu för tiden har dessutom så pass bra bildkvalité att det inte spelar någon större roll för en nybörjare vilken som väljs. Kunskap spelar mycket större roll för att få bra bilder.

Instegs-DSLR:er är för övrigt sällan rätt kamera för någon. Någon som blir riktigt intresserad av foto kommer snart önska sig en bättre kamera, och någon som inte är så intresserad kommer att önska sig en mindre kamera som går att ta med överallt utan att behöva släpa på en kameraväska.

Om du redan nu har ett stort fotointresse, eller tror att du kommer få det, så skulle jag rekommendera att du köper någon billig begagnad kamera och använder ett tag. Då har du möjlighet att lära dig vad det faktiskt är du vill ha för något, så att du kan köpa rätt kamera senare. Tänk på att det också finns spegellösa systemkameror nu för tiden som har precis lika bra bildkvalité som de stora DSLR:erna.

Om du däremot bara vill ha en DSLR för att ta bra bilder utan att egentligen lära dig så mycket om foto så bör du tänka om lite. Då är det oftast bättre att köpa en riktigt bra kompaktkamera som t.ex. Sony RX-100. En sån kamera kan tas med överallt där DSLR-kameran oftast får stanna hemma för att den är för stor och klumpig, och är ändå hyffsat nära en instegs-DSLR i kvalité (en DSLR har potential till bättre kvalité, men det krävs oftast kunskap för att kunna dra nytta av det).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Om jag nu inte köper en D3300, vilken är den bästa dslr för under 6000kr. Har hört att Sony a6000 ska vara riktigt bra. Finns det någon bättre?

I den prisklassen så är de ungefär likvärdiga när det gäller bildkvalité. De största skillnaderna är storleken och systemen. Sony A6000 är mycket mindre än t.ex. D3300, men har en lika bra sensor som t.ex. D3300 eller D5500. Orsaken till att A6000 är så pass mycket mindre beror på att den inte har någon spegel som tar en massa plats. Spegeln i en DSLR är dock en viktig komponent för att ge bra autofokus, eftersom spegeln reflekterar ljus till fasdetekteringssensorn. De spegellösa använder istället endast sensorn för autofokus, och är än så länge lite sämre på detta (främst att följa rörliga motiv).

Men det som är en nackdel vid fotograferande är en fördel vid filmning, eftersom en DSLR måste fälla upp spegeln när man filmar med den. De måste då använda sensorn för autofokus som de spegellösa gör, och eftersom det är den enda autofokus de spegellösa haft så har de varit bättre på det. En del DSLR:er har dock börjat använda samma tekniker som de spegellösa för detta.

En annan skillnad är att spegellösa kameror har elektroniska sökare istället för optiska. På en DSLR så används spegeln för att reflektera bilden upp i sökaren, så med en DSLR så ser man igenom objektivet när man tittar i sökaren. På en spegellös så visas istället bilden från sensorn på en liten bildskärm i sökaren, så på en spegellös ser man vad sensorn ser istället. Med andra ord, i en DSLR så ser man hur verkligheten ser ut igenom objektivet, på en spegellös ser man hur kameran tolkar verkligheten. Själv använder jag endast spegellösa kameror (min huvudkamera är en Sony A7), och anser att en spegellös är bättre för en nybörjare eftersom man direkt ser hur inställningar påverkar bilden. Men, tro det eller ej, det finns de som anser annorlunda

Men A6000 är hur som helst en väldigt bra kamera som du säkert skulle bli nöjd med. Canon och Nikons system är dock mycket äldre, och det finns därför mycket mer objektiv och tillbehör till dem. Sonys E-mount system har däremot fördelen att man kan använda så gott som vilket gammalt objektiv som helst m.h.a. en adapter, och är även riktigt bra på det (kamerorna har hjälpmedel för manuell fokus, etc.).

Med andra ord, gå till en affär och känn på kamerorna. Köp sen den som känns mest rätt

Permalänk

Det ska jag göra Antar att sensorn i A6000 är APS-C. Men hur står sig den gentemot tex Sensorn i D3300?

Skrivet av perost:

I den prisklassen så är de ungefär likvärdiga när det gäller bildkvalité. De största skillnaderna är storleken och systemen. Sony A6000 är mycket mindre än t.ex. D3300, men har en lika bra sensor som t.ex. D3300 eller D5500. Orsaken till att A6000 är så pass mycket mindre beror på att den inte har någon spegel som tar en massa plats. Spegeln i en DSLR är dock en viktig komponent för att ge bra autofokus, eftersom spegeln reflekterar ljus till fasdetekteringssensorn. De spegellösa använder istället endast sensorn för autofokus, och är än så länge lite sämre på detta (främst att följa rörliga motiv).

Men det som är en nackdel vid fotograferande är en fördel vid filmning, eftersom en DSLR måste fälla upp spegeln när man filmar med den. De måste då använda sensorn för autofokus som de spegellösa gör, och eftersom det är den enda autofokus de spegellösa haft så har de varit bättre på det. En del DSLR:er har dock börjat använda samma tekniker som de spegellösa för detta.

En annan skillnad är att spegellösa kameror har elektroniska sökare istället för optiska. På en DSLR så används spegeln för att reflektera bilden upp i sökaren, så med en DSLR så ser man igenom objektivet när man tittar i sökaren. På en spegellös så visas istället bilden från sensorn på en liten bildskärm i sökaren, så på en spegellös ser man vad sensorn ser istället. Med andra ord, i en DSLR så ser man hur verkligheten ser ut igenom objektivet, på en spegellös ser man hur kameran tolkar verkligheten. Själv använder jag endast spegellösa kameror (min huvudkamera är en Sony A7), och anser att en spegellös är bättre för en nybörjare eftersom man direkt ser hur inställningar påverkar bilden. Men, tro det eller ej, det finns de som anser annorlunda

Men A6000 är hur som helst en väldigt bra kamera som du säkert skulle bli nöjd med. Canon och Nikons system är dock mycket äldre, och det finns därför mycket mer objektiv och tillbehör till dem. Sonys E-mount system har däremot fördelen att man kan använda så gott som vilket gammalt objektiv som helst m.h.a. en adapter, och är även riktigt bra på det (kamerorna har hjälpmedel för manuell fokus, etc.).

Med andra ord, gå till en affär och känn på kamerorna. Köp sen den som känns mest rätt

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Det ska jag göra Antar att sensorn i A6000 är APS-C. Men hur står sig den gentemot tex Sensorn i D3300?

De har båda APS-C-sensor, och presterar i princip identiskt enligt DxOMark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

som tar en massa plats. Spegeln i en DSLR är dock en viktig komponent för att ge bra autofokus, eftersom spegeln reflekterar ljus till fasdetekteringssensorn. De spegellösa använder istället endast sensorn för autofokus, och är än så länge lite sämre på detta (främst att följa rörliga motiv).

Spegellösa kameror, iaf en del av dem, använder ju numera en hybrid mellan fasdetektion och kontrastdetektion och har ju fasdetekteringen direkt på sensorn. Så spegellösa har ju numera väldigt snabb AF med liten fördröjning eftersom man byggt bort jagandet som man alltid är tvungen att göra med kontrastdetektion.
Man har ju dock, precis som du säger, en nackdel med följande av rörliga motiv och sekvenstagning och det är ju för att autofokusen inte kan följa motivet under tiden som slutaren är stängd. Därför vet ju inte kameran var motivet befinner sig nästa gång slutaren öppnas. En DLSR följer ju motivet hela tiden, utom ca 100ms under tiden bilden tas och spegeln fälls upp och ner.
Likaså är det mer problematiskt att följa motivet i sökaren när motivet är rörligt eller vid panoreringar osv.

Permalänk
Medlem

Ny Nikon D3400 kostar mer än helt ny D5200... Vill du lägga 5000 kr på någon av nikons nybörjarkameror så köp hellre D5200... Själv hade jag dock köpt en D3300 för ungefär 3200 kr. Ingen märkvärdig skillnad mellan vare sig den och D3400 eller D5000-serie (när det kommer till det som räknas mest när man fotar).... D5000-serie är bara lite lyxigare och har bättre fokussystem...

Folk brukar ju skriva om att köpa begagnade och mer professionella modeller på blocket men sist jag kollade in sidan så svärmade den över av annonser om D3100 för 3500kr med motiveringen att butikspriset ligger (låg! för 5 år sedan då den var helt ny) på 4000 kr... Eller av andra annonser om begagnade D7100 för 1000 kr som när man väl öppnar dem handlar om flera olika kameror till salu varav den för 1000 kr var en 15 år gammal fujikamera medans den använda D7100 gick på 6000 kr (jämfört med dagens prislapp på 7000 kr om man handlar i en butik).

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag gick själv ifrån en Nikon D3000 till en D7200 efter att ha fotograferat under några år och lärt mig att hantera kamerans "grundläggande" inställningar.

Förutom att man kan ta "större" bilder på grund av den högre upplösningen så tycker jag inte det är någon stor skillnad på bildernas kvalité.

Permalänk
Medlem

Köp D3300 eller ännu bättre en D5200/D5300 du kommer inte bli besviken.

min åsikt är att du inte ska köpa en Sony, det är ingen fel på den men Sony har mycket sämre objektiv utbud än Nikon både native och 3:e part.

sen är en D3300 enklare att förstå och har bättre autofocus egenskaper än Sony, framförallt när mörkret börjar falla.

vänta inte på D3400, den kommer vara i princip likadan men dubbelt så dyr nästan. D3300 har samma sensor som alla dom dyrare nikon APSC kameror.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag gick själv ifrån en Nikon D3000 till en D7200 efter att ha fotograferat under några år och lärt mig att hantera kamerans "grundläggande" inställningar.

Förutom att man kan ta "större" bilder på grund av den högre upplösningen så tycker jag inte det är någon stor skillnad på bildernas kvalité.

Precis, en nybörjare lär ju knappast att ta vara på fördelarna med en D7200 och D3000-modeller gör ju ändå väldigt snygga foto. Funderar också på att överge min D3200 och skaffa mig antingen en D7200 eller dess stora bror D750. Finns ju fördelar och nackdelar med båda dessa kameror men frågan är ifall fördelarna väger upp för den "stora" prisskillnaden- och i mitt fall kan man lugnt säga att jag kommer knappast att ta vara på alla fördelar med en fullformats-sensor.

Som jag ser på saken så är hela D5000 serie dedikerat endast åt nybörjare som tänker filma (bättre fokus-system) eller ta sportbilder. I övrigt så är dom flesta skillnaden mellan D5000-kameror och D3000 serie av den mer lyxiga karaktären- vridbar touchscreen, en spak under väljarjhulet som man som nybörjare kanske tror att den har någon häftig funktion tills man upptäcker att den slår endast om till live-mode, gps så att man vet vart man tog selfie osv...

Skillnaderna mellan D7000-serie och D3000-serie är av ett mer praktiskt slag. Tänker mest på alla dedikerade knappar, 2 väljarhjul, 2 scroolare, 2 minneskort, starkare batteri, väderskydd osv... Sen presterar ju den också bättre. Klarar av högre ISO-tal, har bättre fokus-system, högre fps. Man får ju helt enkelt bättre resultat om man nu kan fota

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Mycket bra har redan sagts i tråden. Vill passa på att ge @perost beröm för ständigt välskrivna och hjälpsamma inlägg i såväl foto- som datordelen av forumet. Bra!

Mina korta råd är väl som följer:
1) Ha en riktigt bra anledning till att inte välja Canon eller Nikon - tillbehörsutbudet till dessa kameror är utan tvekan störst, både på första- och andrahandsmarknaden.
2) Om du har en begränsad budget, lägg mindre del av pengarna på kamerahus och mer på linser. Du kommer märka betydligt större skillnad på bildkvalité än om du gör tvärt om.

Du skriver att du vill kunna fota Vintergatan, då skall du leta efter en kamera som hanterar ISO bra - du vill kunna ta på minst 3200, gärna 6400, utan allt för mycket brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mycket bra har redan sagts i tråden. Vill passa på att ge @perost beröm för ständigt välskrivna och hjälpsamma inlägg i såväl foto- som datordelen av forumet. Bra!

Tackar! Då kan jag ju fortsätta vara hjälpsam och påpeka att den här tråden är rätt gammal, så TS har nog förhoppningsvis redan köpt sig en kamera vid det här laget

Permalänk
Skrivet av perost:

Tackar! Då kan jag ju fortsätta vara hjälpsam och påpeka att den här tråden är rätt gammal, så TS har nog förhoppningsvis redan köpt sig en kamera vid det här laget

Nu är tråden väldigt gammal men tack för hjälpen tidigare
Tänkte göra en uppdatering: Köpte mig faktiskt en Samsung NX500. Den tar ruskigt bra bilder och har alla nödvändiga funktioner etc. Dock saknar man en sökare. Är sugen på en NX1 men den är svår att få tag på och kostar relativt mycket. Blir nog att vänta ett par år tills BSI är standard.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Back Side Illuminated.

Vinningen med BSI är dock inte så stor med så stora sensorer som man vanligen har i systemkameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WHProductions:

Nu är tråden väldigt gammal men tack för hjälpen tidigare
Tänkte göra en uppdatering: Köpte mig faktiskt en Samsung NX500. Den tar ruskigt bra bilder och har alla nödvändiga funktioner etc. Dock saknar man en sökare. Är sugen på en NX1 men den är svår att få tag på och kostar relativt mycket. Blir nog att vänta ett par år tills BSI är standard.

Samsung NX500 fick ju bra utlåtande hos Kamera & Bild och 28 MP är väl inte helt fel även om knappast dessa siffror säger allt om själva kvaliteten på kameran.

Lycka till med både fotande och kameran.