Permalänk
Medlem

hur varm kan en cpu vara?

Hej!
Jag har en intel i7 4790 med stock kylare till den. Och när jag spelar på datorn ligger min cpu på ungefär 60-65 grader. kan den vara så eller är den för varm. fläkten låter också en del så ska man köpa en ny kylare eller kan den vara såhär varm?

Permalänk
Avstängd

cpun börjar ta skada vid 100 grader. Så det dära är normalt.

Permalänk

@LukasJ:
Låter normalt! Men om ljudet stör väldigt mycket kan jag rekomendera den här kylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... billig, ganska tyst och kyler bra...

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasJ:

Hej!
Jag har en intel i7 4790 med stock kylare till den. Och när jag spelar på datorn ligger min cpu på ungefär 60-65 grader. kan den vara så eller är den för varm. fläkten låter också en del så ska man köpa en ny kylare eller kan den vara såhär varm?

Nya cpuer klockar alltid ner sig (sänker klockfrekvens) innan de tar skada. Alternativ stänger de av sig.
65 c är ingen fara. När processorn närmar sig hundra grader klockar den ner sig för att inte bli skadad. En ny kylare behövs inte för att kyla processorn men om du nu vill sänka ljudnivån är det värd en investering. Eftersom du inte har k chipet så kan du inte överklocka den. En cm hyper 212 är därför ett bra alternativ till den processorn!

Permalänk
Medlem

Söker du i Swec forum på "varm CPU" får du upp 2 sidor med trådar som mer eller mindre behandlar samma ämne. Vill inte låta dryg utan menar i all välmenlighet att nästa gång använd gärna sökfunktionen för svaret finns oftast redan här.

Permalänk
Medlem

Har själv den där cpun den blir sådär varm med standard kylaren. Kör med en Noctua 12s och den håller sig vid 40c vid max load.

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svar