Java - Vad ska jag lära mig för att få jobb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Java - Vad ska jag lära mig för att få jobb?

Ska bli programmerare och funderar på att satsa på en position som Javautvecklare. Är bekväm med objektorientering och den grundläggande syntaxen i Java, men har inte en klar bild över vilka ramverk/teknologier jag borde sätta mig in i för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Det är ju så otroligt många teknologinamn som slängs runt i jobbannonser: Spring, Hibernate, JBoss, Maven, Ant, Git, Swing, Jenkins, JavaFX, Tomcat, JSP, JSF, JSA, EJB3... och listan fortsätter. Vart ska man ens börja? Vilka är ett krav och vilka kan man skippa? Känner mig mest vilse i teknologidjungeln just nu. Hoppas min fråga inte är allt för luddig.

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Murloc:

Ska bli programmerare och funderar på att satsa på en position som Javautvecklare. Är bekväm med objektorientering och den grundläggande syntaxen i Java, men har inte en klar bild över vilka ramverk/teknologier jag borde sätta mig in i för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Det är ju så otroligt många teknologinamn som slängs runt i jobbannonser: Spring, Hibernate, JBoss, Maven, Ant, Git, Swing, Jenkins, JavaFX, Tomcat, JSP, JSF, JSA, EJB3... och listan fortsätter. Vart ska man ens börja? Vilka är ett krav och vilka kan man skippa? Känner mig mest vilse i teknologidjungeln just nu. Hoppas min fråga inte är allt för luddig.

Funderar du på att lära dig själv eller ska du gå en utbildning.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2001

Du behöver inte lära dig ant, swing, jsp, jsf, jag ser ingen direkt framtid i dessa tekniker.
Git är ett måste att kunna, maven kan också vara bra. Sen skadar det väl inte att lära sig mer.
Groovy kan vara intressant att lära sig också, sen är ju webbtekniker bra att kunna, ex html, css, javascript. Här finns många olika ramverk, node, npm, react, browserify mm.

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2006

Dagens arbetsannonser är fyllda med buzzwords och listor med oändligt många ramverk etc som de gärna ser att man kan men realistiskt är det ytterst få som kan alla de där, särskilt nyexade programmerare.

Om det är programmering du vill jobba så är det viktigast att du faktiskt kan programmera! Har man förståelse för algoritmer och datastrukturer kommer man alltid få jobb oavsett vilka ramverk du har jobbat med tidigare hävdar jag iaf! För seniora positioner kan det dock vara lite annorlunda då man eventuellt verkligen vill att kandidaten ska behärska några specifika ramverk.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2012

Lär dig fler språk. Kan du Java så är C# enkelt att lära sig, även Python.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av BrusE:

Funderar du på att lära dig själv eller ska du gå en utbildning.

Går sista året på en treårig utbildning och tänkte börja programmeringskarriären efter examen i juni. Har tagit en del programmeringskurser.

Skrivet av Daniel:

Du behöver inte lära dig ant, swing, jsp, jsf, jag ser ingen direkt framtid i dessa tekniker.
Git är ett måste att kunna, maven kan också vara bra. Sen skadar det väl inte att lära sig mer.
Groovy kan vara intressant att lära sig också, sen är ju webbtekniker bra att kunna, ex html, css, javascript. Här finns många olika ramverk, node, npm, react, browserify mm.

Trodde att JSP var Javas implementering av serverprogrammering likt PHP och ASP, men det är alltså inte något man ska lära sig? Jag har faktiskt ingen bra koll på vad den typiska Javautvecklaren faktiskt sitter och programmerar om dagarna, är den inte webbutveckling med Java EE som de flesta gör?

Skrivet av RenderMonkey:

Dagens arbetsannonser är fyllda med buzzwords och listor med oändligt många ramverk etc som de gärna ser att man kan men realistiskt är det ytterst få som kan alla de där, särskilt nyexade programmerare.

Om det är programmering du vill jobba så är det viktigast att du faktiskt kan programmera! Har man förståelse för algoritmer och datastrukturer kommer man alltid få jobb oavsett vilka ramverk du har jobbat med tidigare hävdar jag iaf! För seniora positioner kan det dock vara lite annorlunda då man eventuellt verkligen vill att kandidaten ska behärska några specifika ramverk.

Jag gillar att skriva egna implementationer av diverse algoritmer och datastrukturer som övningar. Man kan vara som en gud på algoritmdesign och programmeringstänk, men om man bara kan göra kommandoradsapplikationer p.g.a. att man inte kan några ramverk så är man väl ändå inte speciellt attraktiv för de flesta jobb.

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Murloc:

Spring, Maven, GIT, Jenkins, Tomcat är relevant ur din lista. Resten kan du släppa väldigt snabbt. Finns säkert vissa specifika ställen där dom används, men rent generellt är det inget man bygger på längre.

Om du sedan ska börja webbutveckla till exempel så finns det många tekniker för presentation och eller CMS-verktyg osv. Men har du sakerna ovan i grunden så kommer det alltid att gynna dig och det räcker för att ta dig in och börja knacka bakom presentationslagret i många fall.

Dator 1: 6700k | 970 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 850
Dator 2: i7 930 | 7970 | 3x2048 | 1xIntel 80gb SSD
Dator 3: Q9550 | 5850 | 4x2048 PC2-8500 | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2001

@Murloc:
Angående JSP så används det säkert fortfarande. Dock tror jag webben går mer åt client side-sidor där serversidedelarna publicerar ett restapi eller liknande.

Ta ex wordpress som ganska nyligen har fixat stöd för resttjänster så att man kan göra clientappar mot en wordpressida.

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Jag går just nu en yrkesutbildning på högskola till objektorienterad kvalitetssäkrare och systemtestare och vi lär oss mycket om Jackson Structured Programming. Vår senaste tenta handlade exempelvis mycket om det. Tycker det är rätt konstigt av folk som kommer in här och påstår att man inte borde kunna det när det faktiskt är väldigt användbart att förstå för strukturen för system/program.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av vikham:

Jag går just nu en yrkesutbildning på högskola till objektorienterad kvalitetssäkrare och systemtestare och vi lär oss mycket om Jackson Structured Programming. Vår senaste tenta handlade exempelvis mycket om det. Tycker det är rätt konstigt av folk som kommer in här och påstår att man inte borde kunna det när det faktiskt är väldigt användbart att förstå för strukturen för system/program.

Rätt säker på att JSP här avser Java Server Pages

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem