Sonys nya batteriteknik ger uppåt 40 procent förbättrad kapacitet

Permalänk
Melding Plague

Sonys nya batteriteknik ger uppåt 40 procent förbättrad kapacitet

De mobila kretsarna blir alltmer potenta, men batterierna hänger inte med i samma rasande takt. Nya framsteg från Sony kan dock komma att förlänga drifttiden på resande fot.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt med lite framsteg på batterifronten. Om tillverkarna nu bara kunde sluta envisas med att öka pixeltätheten på skärmarna de trycker in i telefoner så att vi kan få lite längre batteritid med dagens användarmönster.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra med ny bättre batteriteknik, det är viktigt inte minst för fordon och miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan helt klart tänka mig en "tjock" smartphone bara för att batteriet ska räcka längre. Att telefonen är hårtunn är verkligen lågprioriterat i min värld. Good stuff Sony.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

40% mer batterikapacitet == 40% fler pixlar?

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på innebörden men att den största vikten läggs vid batterier för ex mobiltelefoner och dylikt är lite hmm fel kan tyckas. Svavel är ju väldigt vanligt förekommande och kan man därtill trycka in mer effekt i krympt form så skulle det innebära en revolution för UAVs, elbilar och lagring av energi från kraftverk med ojämnt produktion eller för hemanvändning så som Tesla Powerwall m.m.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

2020? Med det tempot lär vi väl vara uppe i 8K för mobiler, för vi vet ju alla att högupplöst nuförtiden först och främst ämnas åt mobiler och tv i andra hand.
Så om batteriet är 40% bättre så lär vi ändå ha bra många fler pixlar än idag att dra runt. 4 år är inte direkt att imorgon, är övertygad om att metparten av tillverkarnas flaggskepp kommer köra 4K, en del komner garanterat köra 8K. Bara för att de kan.
Vilket betyder att vi rimligtvis borde vara tillbaka på samma plats som nu vad gäller hur mycket ett batteri orkar med.
Tror att i grunden måste det till någon revolution för att batterierna ska mäkta med framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Grymt, med ett sånt här batteri kanske min mobil skulle klara sig ett helt dygn utan laddning, jag ser verkligen framemot detta.
Drönare kan kanske få bränsleceller och då kommer deras batteritid också att öka kraftfullt.
http://www.idg.se/2.1085/1.645533/dronare?queryText=dr%C3%B6n...

Så man får hoppas på det bästa och att batteriutvecklingen går framåt, på vissa saker som smartklockor kan man kanske behålla batteritiden men istället göra dem lättare så att de även passar barn.

Permalänk

Trevligt! Bra Sony! Den stora vinsten här är inte mobiltelefoner utan snarare för elbilar.

Skrivet av Adam West:

2020? Med det tempot lär vi väl vara uppe i 8K för mobiler, för vi vet ju alla att högupplöst nuförtiden först och främst ämnas åt mobiler och tv i andra hand.
Så om batteriet är 40% bättre så lär vi ändå ha bra många fler pixlar än idag att dra runt. 4 år är inte direkt att imorgon, är övertygad om att metparten av tillverkarnas flaggskepp kommer köra 4K, en del komner garanterat köra 8K. Bara för att de kan.
Vilket betyder att vi rimligtvis borde vara tillbaka på samma plats som nu vad gäller hur mycket ett batteri orkar med.
Tror att i grunden måste det till någon revolution för att batterierna ska mäkta med framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så blir kretsarna och skärmarna mer effektiva för varje år.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Inte helt hundra på innebörden men att den största vikten läggs vid batterier för ex mobiltelefoner och dylikt är lite hmm fel kan tyckas. Svavel är ju väldigt vanligt förekommande och kan man därtill trycka in mer effekt i krympt form så skulle det innebära en revolution för UAVs, elbilar och lagring av energi från kraftverk med ojämnt produktion eller för hemanvändning så som Tesla Powerwall m.m.

Det brukar väl generellt sett vara en eller ett antal aktörer som driver på utvecklingen men det rinner även över till andra områden. så förbättrade batterier till mobiltelefoner kan också gynna ex elbilar när tekniken tas dit med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja jo jag skulle vilja ha bättre batteritid på min Ps4-kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Trevligt! Bra Sony! Den stora vinsten här är inte mobiltelefoner utan snarare för elbilar.

Dock så blir kretsarna och skärmarna mer effektiva för varje år.

Jo det är ju sant. Får ju se positivt på de små sakerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mer batteri är bra men ehm hur många nya tekniker presenteras per år? och hur mycket förbättras tekniken faktiskt...
Sen vet jag att problemet att Li-ion tekniken förbättras minimalt, är (jämförelse vis) pålitlig och "billig" jämfört med de nya teknikerna men man kan ju alltid hoppas att det inte blir några problem med tillverkningen eller liknande och vi faktiskt får 40%mer batteri...

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Grymt, med ett sånt här batteri kanske min mobil skulle klara sig ett helt dygn utan laddning, jag ser verkligen framemot detta.
Drönare kan kanske få bränsleceller och då kommer deras batteritid också att öka kraftfullt.
http://www.idg.se/2.1085/1.645533/dronare?queryText=dr%C3%B6n...

Så man får hoppas på det bästa och att batteriutvecklingen går framåt, på vissa saker som smartklockor kan man kanske behålla batteritiden men istället göra dem lättare så att de även passar barn.

Synd att det krävs en hel del energi att få fram själva vätgasen för dom bränslecellerna.
Annars så är det en väldigt intressant grej, speciellt inom bilindustrin

Permalänk
Medlem

40% är ju trevligt. Ger en en hel arbetsdag med mycket mobilanvändare ungefär. Tyvärr visar det ju hur hopplöst efter batteritekniken fortfarande är och kommer att vara.
Hoppas dessa batterier också kanske kan bli billigare och mer miljövänliga, samt att annan prestanda som tidigare svavelbatterier haft problem med inte längre finns.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fatmajk:

40% mer batterikapacitet == 40% fler pixlar?

Det vore ju att föredra att de istället satsade på att förbättra batteritiden än att öka antalet pixlar, men något säger mig att din teori ovan sannolikt kan stämma rätt bra

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Adam West:

2020? Med det tempot lär vi väl vara uppe i 8K för mobiler, för vi vet ju alla att högupplöst nuförtiden först och främst ämnas åt mobiler och tv i andra hand.
Så om batteriet är 40% bättre så lär vi ändå ha bra många fler pixlar än idag att dra runt. 4 år är inte direkt att imorgon, är övertygad om att metparten av tillverkarnas flaggskepp kommer köra 4K, en del komner garanterat köra 8K. Bara för att de kan.
Vilket betyder att vi rimligtvis borde vara tillbaka på samma plats som nu vad gäller hur mycket ett batteri orkar med.
Tror att i grunden måste det till någon revolution för att batterierna ska mäkta med framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Sannolikt lär 4K mer eller mindre standard 2020, men den här sortens genombrott är ju nödvändiga för att vi ska komma dit. Att använda dagens litiumjonbatterier med rådande utveckling skulle leda till katastrofal batteritid 2020, så detta är ju ett av flera viktiga och nödvändiga steg på vägen för att kunna få vettig batteritid framöver.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Gerthoi:

Inte helt hundra på innebörden men att den största vikten läggs vid batterier för ex mobiltelefoner och dylikt är lite hmm fel kan tyckas. Svavel är ju väldigt vanligt förekommande och kan man därtill trycka in mer effekt i krympt form så skulle det innebära en revolution för UAVs, elbilar och lagring av energi från kraftverk med ojämnt produktion eller för hemanvändning så som Tesla Powerwall m.m.

Självklart kan denna sortens utveckling vara till gagn för mer än bara mobiltelefoner och plattor, men år 2020 kommer elbilar, Powerwall-teknik, UAVs med mera ännu inte vara lika allmängiltiga som mobiltelefoner och plattor är, och det är i den mest populära och lukrativa branschen som den förbättrade batteritekniken kommer användas först. Jag håller också tummarna för att teknik som denna kan användas i elbilar och andra batterier inom en inte allt för avlägsen framtid, det skulle vara bra både för användare och för miljön.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Adam West:

2020? Med det tempot lär vi väl vara uppe i 8K för mobiler, för vi vet ju alla att högupplöst nuförtiden först och främst ämnas åt mobiler och tv i andra hand.
Så om batteriet är 40% bättre så lär vi ändå ha bra många fler pixlar än idag att dra runt. 4 år är inte direkt att imorgon, är övertygad om att metparten av tillverkarnas flaggskepp kommer köra 4K, en del komner garanterat köra 8K. Bara för att de kan.
Vilket betyder att vi rimligtvis borde vara tillbaka på samma plats som nu vad gäller hur mycket ett batteri orkar med.
Tror att i grunden måste det till någon revolution för att batterierna ska mäkta med framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror mer att 4K kommer vara standard medan 8K är "monstermodellerna". Förhoppningsvis så har de bytt från lithium till .. något annat. Men tyvärr kostar det pengar och tid som ingen verkar vilja lägga ner.

Visa signatur

Intel I5 4690k @ 4.5GHz / Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE / GTX 1080 ROG STRIX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det här med batteriers utveckling är under all kritik?

Jag minns hur många artiklar och nyheter jag läst de senaste 10 åren om batteriteknik, framsteg och genombrått. Jag minns någon gång för ca 7-8 år sedan då en svensk tillverkare sa sig gjort ett totallt nytt batteri, exakt hur det fungerade osv minns jag inte. Poängen är att det aldrig blev något av detta. Antingen kan det ju ha att göra med att dessa artiklar var skitsnack och det var snack om prototyper som inte lyckades, men jag är ganska övertygad om att det i vissa fall har rört sig om "sabotage" eller vad man ska kalla det från oljebolagens håll. Typ att man köper upp och lägger ner dessa företag.

Hur det än är tycker jag utvecklingen gått mycket långsamt framåt men hoppas då att nu när elbilar och annat verkar vara här för att stanna så finns det ekonomiska intressen i att utveckla batteritekniken, förhoppningsvis.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Kan helt klart tänka mig en "tjock" smartphone bara för att batteriet ska räcka längre. Att telefonen är hårtunn är verkligen lågprioriterat i min värld. Good stuff Sony.

Håller med. Jag förstår inte varför dem ska vara så jäkla tunna? Jag har inga problem med att en telefon är 10mm tjock.
Att öka skärmstorleken OCH minska tjockleken gör ju telefonen mindre stöttålig i kvadrat!

Skrivet av Gerthoi:

Inte helt hundra på innebörden men att den största vikten läggs vid batterier för ex mobiltelefoner och dylikt är lite hmm fel kan tyckas. Svavel är ju väldigt vanligt förekommande och kan man därtill trycka in mer effekt i krympt form så skulle det innebära en revolution för UAVs, elbilar och lagring av energi från kraftverk med ojämnt produktion eller för hemanvändning så som Tesla Powerwall m.m.

Precis, det känns som att denna teknik är betydligt viktigare för andra saker än telefoner.

Skrivet av Adam West:

2020? Med det tempot lär vi väl vara uppe i 8K för mobiler, för vi vet ju alla att högupplöst nuförtiden först och främst ämnas åt mobiler och tv i andra hand.
Så om batteriet är 40% bättre så lär vi ändå ha bra många fler pixlar än idag att dra runt. 4 år är inte direkt att imorgon, är övertygad om att metparten av tillverkarnas flaggskepp kommer köra 4K, en del komner garanterat köra 8K. Bara för att de kan.
Vilket betyder att vi rimligtvis borde vara tillbaka på samma plats som nu vad gäller hur mycket ett batteri orkar med.
Tror att i grunden måste det till någon revolution för att batterierna ska mäkta med framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte säkert att just antalet pixlar drar speciellt mycket mer ström, så länge vi inte pratar om att rendera 3D-grafik och skyffla mer texturer. Men bara för att visa vanliga appar, så borde det inte dra mer ström.

Skrivet av Cyrus:

Bara jag som tycker att det här med batteriers utveckling är under all kritik?

Jag minns hur många artiklar och nyheter jag läst de senaste 10 åren om batteriteknik, framsteg och genombrått. Jag minns någon gång för ca 7-8 år sedan då en svensk tillverkare sa sig gjort ett totallt nytt batteri, exakt hur det fungerade osv minns jag inte. Poängen är att det aldrig blev något av detta. Antingen kan det ju ha att göra med att dessa artiklar var skitsnack och det var snack om prototyper som inte lyckades, men jag är ganska övertygad om att det i vissa fall har rört sig om "sabotage" eller vad man ska kalla det från oljebolagens håll. Typ att man köper upp och lägger ner dessa företag.

Hur det än är tycker jag utvecklingen gått mycket långsamt framåt men hoppas då att nu när elbilar och annat verkar vara här för att stanna så finns det ekonomiska intressen i att utveckla batteritekniken, förhoppningsvis.

Även denna teknik (Sony's 40%) kanske bara är en prototyp som låter för bra för att vara sann. I slutändan kanske batteriet blir dubbelt så dyrt och håller bara hälften antal laddningar.

För övrigt tycker jag att man borde satsa mer på programvaran. Det är sjukt hur mycket batteri telefonen drar. Ibland när man inte startat om den på ett par veckor och kickar igång Google-maps + lite till, så kan man verkligen se hur batteri-mätaren tickar ned som en minutvisare. Det finns bara ett sätt att råda bot på det och det är en omstart. Å sen alla dessa notifieringar och synkningar som görs 100ggr/dag. Vad är poängen med det och vem har efterfrågat det? Kan inte Google bara lägga in en funktion som inaktiverar all form av uppdateringar/notifieringar på alla appar som installeras?

Antingen så får Google göra en "omstart" och göra om sitt android-OS från grunden, eller så får alla gå över till IPhone. Android är tyvärr fortfarande vilda västern med undermåliga appar som buggar och suger ur batteriet på nolltid.

Å andra sidan tycker jag att min Xperia har bra batteritid. Trots att den nu är över 2 år gammal, så håller den upp till en vecka om jag använder den sparsamt, dvs. bara skicka några enstaka sms och ringa nån gång då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Å andra sidan tycker jag att min Xperia har bra batteritid. Trots att den nu är över 2 år gammal, så håller den upp till en vecka om jag använder den sparsamt, dvs. bara skicka några enstaka sms och ringa nån gång då och då.

Bara skicka några enstaka sms och ringa nån gång då och då

Varför inte bara köra på en Nokia 3310 då

Men ärligt talat!
Är det så du nyttjar din Xperia?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bara skicka några enstaka sms och ringa nån gång då och då

Varför inte bara köra på en Nokia 3310 då

Men ärligt talat!
Är det så du nyttjar din Xperia?

Nej, normalt sett använder jag mobilen (Xperia SP) betydligt flitigare, dagligen gör jag:
* Kollar nått youtubeklipp (kort)
* Swish'ar pengar
* Kollar nyheter på Swec
* Kollar Tradera
* Skickar ett par sms
* Ringer ett samtal
* Använder tränings-app
Detta ger mig en batteritid på ca 2 dagar.

Det är när jag "inte använder" telefonen och stänger av allt onödigt, som jag sett att batteritiden kan komma upp till en vecka.
Däremot händer det att telefonen drar ur batteriet på nolltid om jag har allt påslaget (tex BT, WiFi och GPS) och använder en massa appar. Efter det är det bara starta om telefonen för att inte ligga kvar i batteri-slukar-loopen.
Visst, min telefon har bara Android-OS 4.3 och det har säkert hänt mycket det senaste året på den fronten.

Det är nog dags att köpa en ny telefon

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på de här när man nämner elektrolyt?
https://www.youtube.com/watch?v=3boy_tLWeqA

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Ett sånt där batteri skulle jag vilja ha i min sony x77 högtalare..
Klarar 6h uppspelning av 10h som det står på förpackning =D

Permalänk
Medlem

Gött, om det här lyckas och de inte licenserar ut tekniken till någon annan likt det racet Apple brukar köra så lär de knipa marknadsandelar inom de flesta sektorer som är stark begränsade av batterier. Tycker dock att de i dagsläget gör riktigt bra telefoner.

Permalänk
Medlem

Det är ingen buckla på en mobil iallafall.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Öhh... 40% bättre kapacitet, i förhållande till vaddå?
Dom kan ju inte mena storleken eftersom dom säger att dom kommer att bli kompaktare också, menar dom 40% mer kapacitet per viktenhet?

Permalänk
Medlem

Trodde det var 2016... läste väl för fort.. 2020 är ju inte så snabbt.
Varför kan det inte skyndas på lite, batteriteknik är ju något som behövs av väldigt många.