Chrome/WebKit suddig text - "diskussion"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Chrome/WebKit suddig text - "diskussion"

Osäker på forumdel.

God afton.

Har använt Firefox sedan urminnes tider och har inga planer på att byta. Har även använt Notepad++ för programmering med mera, och är även nöjd med det. (sysslar inte med något avancerat)

En dag upptäckte jag Atom, vilket verkade vara ett intressant alternativ till Notepad++. Jag reagerade dock genast på att texten var lite oskarp jämfört med vad jag var van vid. En tid senare råkade jag på Visual Studio Code och upplevde precis samma sak. Läste mig till att jag kunde använda CSS -webkit-font-smoothing för att åtgärda detta, men såg aldrig någon skillnad vilken inställning jag än valde. Lärde mig sedan att dessa var baserade på just WebKit, och att jag upplevde samma symptom i Google Chrome och diverse andra WebKit-baserade program jag använt sedan dess.

Här är ett exempel. Firefox ovan, Chrome nedan.

Skillnaden är inte jättetydlig, men för mig är den helt klart märkbar. (alltså inte enbart vid inzoomning...)

Grejen är att jag hittar ingen diskussion alls om detta. Är det verkligen "ingen" annan som har tillräckligt bra syn och tycker WebKit är en uppenbar försämring? Allt jag hittar gör gällande -webkit-font-smoothing eller eventuellt hårdvaruacceleration, men jag har inte lyckats förbättra något genom att experimentera med dessa. Är det meningen att dessa ska göra skillnad, eller är det bara såhär WebKit fungerar?

Notera jag är främst nyfiken på om folk har samma åsikter som jag angående just detta. WebKit är såpass utspritt, och jag bryr mig inte om eventuella alternativ eller ett webläsarkrig.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.