Buildcheck innan jag slår till på inköp av delar. (Fläktlös HTPC)

Permalänk
Medlem

Buildcheck innan jag slår till på inköp av delar. (Fläktlös HTPC)

Hej alla,

Vill gärna få litet input på mitt nästa HTPC-bygge. Existerande bygge är 4 år gammalt och jag misstänker att det inte finns något att bygga vidare på där, så det är lika bra att köpa nytt!

Kommer företrädesvis streama full blu-ray och remux från egen server. Kommer med största sannolikhet trippelboota: Win 10, OpenElec och någon Linuxdistro.

HTPC kommer kopplas till en reciever med alla möjligheter.

Krav:

Måste kunna bit-streama DTS-HD MA och TrueHD

Måste kunna streama c more, netflix, acestream och liknande

Uppgraderbar till 4K / UHD

Bör:

Så tyst som möjligt

Så liten som möjligt

Estetiskt ok

Budget är 7 000.

Kommer att kopplas till en Denon AVR X4200W.

Här är delarna som jag tänkt mig:

STREACOM ST-FC8S Alpha Fanless HTPC
ASUS H170I-Plus D3, Intel H170 Mainboard - Sockel 1151
INTEL Core I3-6100T 3,2GHz 3M Boxed CPU
STREACOM ST-NANO 120W PSU
SAMSUNG 850 EVO 250GB SSD SATA6.0Gbps
CRUCIAL 8G 4Gx2 DDR3 PC3-12800 Sport VLP UDIMM

Prisjaktlista:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2983038&view=l

Vad säger ni? Funkar?

Permalänk
Medlem

@coupas:
Jag funderade på något mycket likt för några månader sedan men fick inte tummarna loss. Gillade tanken på fläktlös design! Hur gick det för dig? Up and running?

En grej som gjorde att jag tvekade var att när jag läste så verkade det inte vara så lätt med 4k. Jag förstod det som att ett separat grafikkort av rätt bra nivå behövdes och vågade då inte tro att en fläktlös lösning skulle fixa det. Har du kanske erfarenhet som säger emot? 😊

Permalänk
Medlem

Klipp och klistrat från Asus hemsida

- Stöd för HDMI med en högsta överföringshastighet på 4096 x 2160 vid 24 Hz / 2560 x 1600 vid60 Hz

Så med bara moderkortet så blir det en begränsning av 4k även om CPU'n stödjer 4k 60hz. Du behöver ett moderkort med stöd för HDMI 2.0

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB