Laptopen behåller extern skärms upplösning trots frånkopplad

Permalänk
Medlem

Laptopen behåller extern skärms upplösning trots frånkopplad

Hej!

Long time lurker som äntligen fick ett problem stort nog för att skapa en user och tråd. Hittade inget i forumet som liknade mitt problem men skicka mig gärna vidare om det redan finns ett svar nånstans

Jag har en Alienware 17x laptop med et GeForce Nvidia GTX 660M grafikkort. Jag körde ett tag med min externa skärm med miniDP-DP och är det som att laptopen tror den är inkopplad trots att den inte är det.
När jag startar datorn har laptopen upplösningen svt den fysiska storleken av den externa och jag ser då bara det översta vänstra hörnet av skrivbordet. I inställningar står upplösningen som 1920 och inte 1600 som den borde.
Enda temp lösningen jag har hittat är att gå in i enhetshanteraren och klicka på grafikkortet och sen "information" då klickar den tillbaka till rätt upplösning. Detta kan dock gå tillbaka efter kort tid och då funkar inte tricket igen.
Jag kan även se att den kommer ihåg de högre Hz (60 100 144) som den externa skärmen hade och tror jag kan välja dom fortfarande.
Efter jag har lurat tillbaka den tillfälligt står skärmen som "okänd skärm" i upplösningsinställningarna. Dock visar den konstant bara en skärm.

Någon som vet hur jag ska rätta till det här? Har prövat att installera nya drivers (dock inte tagit bort för clean install). Har även letat i regedit grafik efter nåt att ta bort men utan framgång.

David