Permalänk

BenQ XL2411Z eller Asus VG248QE?

Ska köpa en 144 Hz skärm och fastnade vid 2 stycken. BenQ XL2411Z och Asus VG248QE. Eftersom jag har läst recensioner och för tillfället har en Asus skärm så lutar jag mig mer åt Asus hållet, men den är även 700kr dyrare än benQ skärmen nu på mellandagsrean. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rainb0racc00n:

Ska köpa en 144 Hz skärm och fastnade vid 2 stycken. BenQ XL2411Z och Asus VG248QE. Eftersom jag har läst recensioner och för tillfället har en Asus skärm så lutar jag mig mer åt Asus hållet, men den är även 700kr dyrare än benQ skärmen nu på mellandagsrean. Vad tycker ni?

Jag har ASUS-skärmen och gillar den som spelskärm, men får du Benq-skärmen för 700kr mindre är det den du ska köpa. Det är inte så stor skillnad på skärmarna som man kan tro. Man får det man vill ha med bägge!

Permalänk
Skrivet av johalv:

Jag har ASUS-skärmen och gillar den som spelskärm, men får du Benq-skärmen för 700kr mindre är det den du ska köpa. Det är inte så stor skillnad på skärmarna som man kan tro. Man får det man vill ha med bägge!

Har hört att det är problem med BenQ skärmen när man gör inställningar.

Permalänk
Medlem

XL2411Z har inte DisplayPort, och klarar endast 144 Hz via DVI. Detta kan ställa till det om du i framtiden byter grafikkort, eftersom DVI är på väg att fasas ut. Asus VG248QE har däremot DisplayPort, så den skärmen är betydligt mer framtidssäker.

Permalänk
Skrivet av perost:

XL2411Z har inte DisplayPort, och klarar endast 144 Hz via DVI. Detta kan ställa till det om du i framtiden byter grafikkort, eftersom DVI är på väg att fasas ut. Asus VG248QE har däremot DisplayPort, så den skärmen är betydligt mer framtidssäker.

Använder ett 970 vilket är ganska up to date enligt mig så jag tror inte att det kommer vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rainb0racc00n:

Använder ett 970 vilket är ganska up to date enligt mig så jag tror inte att det kommer vara något problem.

Problemet uppstår som sagt först när du i framtiden vill uppgradera grafikkortet, och då märker att du inte längre kan köra skärmen i 144 Hz. Men om du planerar att ha kvar ditt grafikkort längre än skärmen så är det inget problem så klart.

Permalänk
Skrivet av perost:

Problemet uppstår som sagt först när du i framtiden vill uppgradera grafikkortet, och då märker att du inte längre kan köra skärmen i 144 Hz. Men om du planerar att ha kvar ditt grafikkort längre än skärmen så är det inget problem så klart.

Undrar bara om det verkligen är värt att spendera 700kr displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rainb0racc00n:

Undrar bara om det verkligen är värt att spendera 700kr displayport?

Kolla om t.ex AOC, acer eller något annat lite mindre bolag har displayport på sina. de är mer eller mindre samma skärm som benQ:n och Asusen ändå!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Nästan alla 144hz-skärmar har i regel problem med dåliga färger. Båda är snabba och bra, även denna är bra.