Vad tycker folk om Kompletta kylnings system

Permalänk
Medlem

Vad tycker folk om Kompletta kylnings system

Jag har funderat på att skaffa till både cpu och gpu. Hade varit fint att ha en tyst och sval dator som presterar bättre än fabriks skick.

Permalänk
Medlem

Datorn kommer aldrig att vara tyst i idle pga pumpljud, små underdimensionerade pumpar som gör ett genomträngande vinande pumpljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Datorn kommer aldrig att vara tyst i idle pga pumpljud, små underdimensionerade pumpar som gör ett genomträngande vinande pumpljud.

Min surrar som en humla

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Pumpen på min Kraken X61 knäpper lite och går inte att varvtalssänka (den tycker inte om det helt enkelt, att döma av ljudet). Fläktarna på radiatorn var rätt bullriga tills jag bytte till Noctua.

Problemet är att man antingen hänger 1,5 kilo kylfläns på moderkortet eller står ut med att det aldrig kommer att bli helt tyst, vilket är irriterande när man kör 100% SSD i datorn och ett grafikkort som kyler sig passivt vid låga belastningar.

Permalänk
Medlem

Min dator har aldrig varit mer stilla sen jag byggde vattenkylning. Min pump (alphacool vpp655 pwm) låter då absolut inget på låga varvtal. Det som låter mest i min dator är mina hårddiskar. Mina radiatorfläktar är noctua och mina andra fläktar är också noctua, var alla går på lägsta hastighet med pwm.

Räkna dock med att lägga ut nån tusenlapp på allt du behöver. Det positiva dock är att du kommer med största sannolikhet kunna återanvända typ allt i flera generationer framåt ä.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Ja, vattenklylning kostar en del att införskaffa men du kommer kunna återanvända det så länge du inte vill köpa nytt. Grejer så som radiator, fläktar, pump, block etc. kan man använda för evigt. Undantag är dock gpu block, vilket kostar dryga 900 SEK varje gång du ska byta grafikkort, men det är ändå en okej kostnad med tanke på den mycket lägre temperaturen samt ljudnivån. Vissa grafikkort alstrar så pass mycket värme att de värmer upp hela systemet samt låter fläktarna mycket om man spelar flera timmar på sommaren.

Kolla marknaden, många grejer kan man köpa begagnade för en bråkdel av nypriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja, vattenklylning kostar en del att införskaffa men du kommer kunna återanvända det så länge du inte vill köpa nytt. Grejer så som radiator, fläktar, pump, block etc. kan man använda för evigt. Undantag är dock gpu block, vilket kostar dryga 900 SEK varje gång du ska byta grafikkort, men det är ändå en okej kostnad med tanke på den mycket lägre temperaturen samt ljudnivån. Vissa grafikkort alstrar så pass mycket värme att de värmer upp hela systemet samt låter fläktarna mycket om man spelar flera timmar på sommaren.

Kolla marknaden, många grejer kan man köpa begagnade för en bråkdel av nypriset.

Själv var jag korkad å köpte allt nytt, fastän du hittar fullt sett på marknaden i dagsläget.

Jag drämde iväg 3000 för allt utom gpu block, som jag köpte begagnat för ca 40% av nypris.
Det positiva är att allt kommer kunna användas när jag köper nytt.

Som jag ser det kommer jag "tjäna" tillbaka pengarna jag la ut om 1 generation, då du förlänger livslängden (lägre temp) samt ökar prestanda (överclockad gpu / CPU går ändå kallare på vatten än stock inställningar på luft).

EKs universal blocka funkar ofta på flera generationer.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz