Permalänk
Medlem

i7 4770k kylning roblemz med stort P.

Hallu Swec & god fortsättning,

Nu till problemet;

Jo, jag har en i7 4770k i ett Gigabyte Z87X-OC-CF ackompanjerat av 16GB DDR3 1866Mhz Corsair Vengance RAM-minnen. Tillsammans med det här systemet kör jag ett GTX Titan under h2o och allt drivs av ett Fractal Design Tesla R2 1000w. Det finns en systemdisk som är en 240GB Corsair Neutron GTX och en 4TB Seagate lagringsdisk. 2 stycken 240mm radiatorer 1 pump 1 reservoar; högt upp i chassit, och Noctuafläktar av olika modeller beroende på vart dem sitter i burken. Alltihop i ett vitt FD Define R4.

Det är som att jag har monterat om blocket för processorn åtminstone 6471 gånger i år och jag får precis samma problem. Temperaturerna sticker iväg nå kopiöst oavsett vad jag använder för kylare eller kylpasta. Kylare som använts är; H100i, NH-U9B-SE2, Custom H2O samt nån Antec 240mm AIO-variant.

Det har inte alltid varit så här heller, utan när jag väl köpte grejerna (2013) så körde jag H100i:n ovanpå processorn och då var det stabila temperaturer både i standardfrekvenser och vid överklockade frekvenser.

Med min nuvarande setup (custom h2o) i standard frekvenser hamnar temperaturerna kring 80-85 grader på de olika kärnorna i processorn medens grafikkortet maxar 55 grader. Processorn matas alltså automatiskt med spänning, då det som sagt inte är överklockat. Enligt CPU-Z så är spänningen 1.12 V när processorn körs i turbofrekvens; som är 3,9Ghz.

Jag vet inte vad jag ska göra med den här rackaren då allt jag gör externt med den, inte fungerar.

Jag har läst om att dem här processorerna, devils canyon samt ivy-bridge är limmade mot IHS:en, kan det vara så att det har släppt och att det är därför jag får så urusla temperaturer?

Den har varit överklockad tidigare, jag har kört den i 4,8Ghz när temperaturerna inte var helt åt skogen, då vid 1.32 V. Då maxade den 80 grader, men det här var då när jag köpte grejerna 2013. Körde så någon månad men tyckte att ljudnivån var för hög så jag ställde ner den till 4,2Ghz med 1.21 Voch har kört så tills temperaturerna började skena. Ställde därefter ner den till standardfrekvens då det inte fanns tid till att felsöka dagarna i ända, säg att det började för lite mindre än ett år sen. Det som hände sen var att jag i somras började montera om blocket för kylningen, prövade andra kylare osv, men ingenting har hjälp. Nu när tid finns över jul & nyår tänkte jag ge mig på problemet igen och få det åtgärdat, då jag inte hade tid till det tidigare.

Tack för eventuell input,

Ha det fint.

Permalänk
Medlem

Är väl samma skit som för mig, blev till slut tvungen att de-lidda och då försvann problemen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

@13ers3rk

Fa-aan, jag pallar inte.