Behöver jag uppgradera moderkortet för gaming?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Behöver jag uppgradera moderkortet för gaming?

Hej, jag undrar om jag det är nödvändigt att uppgradera mitt moderkort på min gaming dator. Jag har förnärvarande ett MSI Z97 PC MATE kort och undrar om det skulle behövas uppgraderas om man vill dra upp standarden på datorn. Är själv inget dator snille därför bestämde jag mig för att fråga.
Tacksam för svar:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Nej, moderkort har ingen FPS skillnad på din dator. Fundera mer på CPU och GPU för gaming.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, 212 EVO,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

@TrickyZerg: Vad har du för CPU samt GPU idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan TrickyZerg,
Med största sannolikhet behöver du inte byta ut ditt moderkort.
Datorspel är oftast mer beroende av grafikortet än processorn.
Låt oss få veta vad du har i ditt system så kan vi hjälpa dig.

* SSD: om du inte redan har en SSD bör du skaffa en. Det är en enorm skillnad i "hastighet" att gå från en hårddisk (HDD) till en SSD
* Grafikkort: Om ditt grafikkort har några år på nacken kan en uppgradering i grafikkort ge dig en prestandaskjuts
* Processor: Om du har en i3 eller Celeron kan det löna sig att byta till en i5/i7 i de övresegmenten
* Minne: Inte troligt men om du har för lite minne i datorn påverkar det prestandan markant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Tack för svaren! Jag har för närvarande en i5 4460k och ett MSI GTX 970 grafikkort. Jag har ingen ssd men det låter som det är det jag bör lägga pengarna på och inte nytt moderkort. Jag tänkte köpa en ssd isåfall nu runt juldagarna och skulle då gärna ha lite tips på en i samma budget som för moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag vet inte vad 4460k är men en 4460 som jag tror du menar är bra och gtx 970 är ett bra kort. Så en ssd är vad du borde köpa, helt klart.
Se om du kan hitta en 500gb ssd så räcker det bra men en 250gb går idag för under 800kr i vissa fall och en 500 Går på reor att få tag på för 1300-1400kr.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | EVGA GeForce GTX 660Ti custom backplate | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Samsung 840 basic 120Gb SSD | 2Tb Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Venganse LP 16Gb (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420p Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Qpad QH-85 | Logitech MX-518 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Tips på SSDer :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973975

Med tanke på hur stora spelen är nuförtiden tycker jag själv att 250 gig är lite för snålt, men det duger absolut om du vill snåla in.
Bara se till att avinstallera dom spel man inte spelar så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av TrickyZerg:

Tack för svaren! Jag har för närvarande en i5 4460k och ett MSI GTX 970 grafikkort. Jag har ingen ssd men det låter som det är det jag bör lägga pengarna på och inte nytt moderkort. Jag tänkte köpa en ssd isåfall nu runt juldagarna och skulle då gärna ha lite tips på en i samma budget som för moderkortet.

Absolut, byt till en SSD! När du väl börjat köra med den kommer du fråga dig varför du inte bytte till SSD tidigare