Råd angående framtidssäker arbetsskärm

Permalänk
Medlem

Råd angående framtidssäker arbetsskärm

Hallå allihopa!

Jag är i svängarna för att köpa ny skärm. Jag börjar bli trött på min gamla Benq xl2410t. Vill ha en framtidssäker skärm som har bra färgåtergivning. Jag redigerar bilder, håller på lite med cad, samt kretskortdesign. Därför vill jag ha stora ytor att arbeta på, och det ska vara högupplöst.

Med dessa kriterier tänkte jag att den ska ha 4k-upplösning, vara en ips-panel, och vara en stor skärm (>=28"). Budgeten ligger ganska snävt runt 10kkr.

Har kollat främst på Benq's BL3201PT skärm. Tyckte att den verkar vara ett stabilt val, med överlag bra recensioner. Problemet som gnager i bakhuvudet är att den kom ut våren 2015, vilket jag lite halvt tycker är lite för länge sedan.

Vad tycker ni skärmexperter här på sweclockers? Är det mer värt att vänta på en ny uppsättning 4k-skärmar, i och med att vi snart passerar nyår 2015 eller kan existerande skärmar förväntas bli billigare in på nya året? Kan vi förvänta oss några nya välbehövliga skärmegenskaper, typ 120Hz istället för 60Hz etc?

Tack på förhand,
TLutnaes

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLutnaes:

Hallå allihopa!

Jag är i svängarna för att köpa ny skärm. Jag börjar bli trött på min gamla Benq xl2410t. Vill ha en framtidssäker skärm som har bra färgåtergivning. Jag redigerar bilder, håller på lite med cad, samt kretskortdesign. Därför vill jag ha stora ytor att arbeta på, och det ska vara högupplöst.

Med dessa kriterier tänkte jag att den ska ha 4k-upplösning, vara en ips-panel, och vara en stor skärm (>=28"). Budgeten ligger ganska snävt runt 10kkr.

Har kollat främst på Benq's BL3201PT skärm. Tyckte att den verkar vara ett stabilt val, med överlag bra recensioner. Problemet som gnager i bakhuvudet är att den kom ut våren 2015, vilket jag lite halvt tycker är lite för länge sedan.

Vad tycker ni skärmexperter här på sweclockers? Är det mer värt att vänta på en ny uppsättning 4k-skärmar, i och med att vi snart passerar nyår 2015 eller kan existerande skärmar förväntas bli billigare in på nya året? Kan vi förvänta oss några nya välbehövliga skärmegenskaper, typ 120Hz istället för 60Hz etc?

Tack på förhand,
TLutnaes

Jag köpte 3201pt härom veckan och det är lätt bästa skärmen jag ägt. Gudomlig i både färgåtergivning och respons.
Om det är värt att vänta kan bara du svara på, kommer säkert ett gäng motsvarande eller bättre inom närmsta året.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bildexpert 📺

Framtidssäkert finns inte, utan du kan endast gå på vad som finns och är möjligt just nu. 10kkr bör räcka till en vettig 4K-skärm så det är inte snävt, även om den dubbla budgeten kan räcka till en mer yrkesklassad skärm där du åtminstone vet att det du köper håller en viss lägstanivå. Här behöver man läsa in sig på tester för att veta vad det handlar om.

Vill du säkra kvaliteten eller rättare sagt korrektheten hos färgerna, komplettera med en färgmätare, förslagsvis X-rite i1 Display Pro.