Får en Pure Rock kylare plats på Sabertooth P67 MB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Får en Pure Rock kylare plats på Sabertooth P67 MB?

Hej gubbar och gummor,

Hade tänkt skrämma lite liv i min I7 2600K men då behövs det lite bättre kylning. Tog en snabb titt i lådan för att se hur det ser och tycker det ser jäkligt trångt ut på på moderkortet på motsatt sida RAM-minnena. Ska ju sitta en bygel tvärs över som låser kylaren och något som liknar kylflänsar sticker upp från moderkortet och ligger väldigt nära infästningen på den sidan.

Är det någon som vet om det går att få dit en Pure Rock eller liknande kylare på detta moderkort?

På denna länk kan man se moderkortet från ovan om det hjälper...

Sabertooth P67

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning
wackwack

I7-6700K@4400|Be Quiet Pure Rock|ASUS GTX1070 Strix Gaming|ASUS Z170 Pro Gaming|16GB HyperX Furu 2666 MHz|250GB Samsung 850 EVO|EVGA Supernova 750 G2|WINDOWS 10|BENQ XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av WackWack:

Hej gubbar och gummor,

Hade tänkt skrämma lite liv i min I7 2600K men då behövs det lite bättre kylning. Tog en snabb titt i lådan för att se hur det ser och tycker det ser jäkligt trångt ut på på moderkortet på motsatt sida RAM-minnena. Ska ju sitta en bygel tvärs över som låser kylaren och något som liknar kylflänsar sticker upp från moderkortet och ligger väldigt nära infästningen på den sidan.

Är det någon som vet om det går att få dit en Pure Rock eller liknande kylare på detta moderkort?

På denna länk kan man se moderkortet från ovan om det hjälper...

Sabertooth P67

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning
wackwack

Bygeln håller fast CPU'n.
Och platsen runt CPU'n är standardiserad så att kylartillverkarna ver vilka gränser som gäller.
Så japp, Pure Rock och andra kylare kommer att passa fint.
Däremot så är många kylare numera så stora att dom kanske inte får plats i vissa chassin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Hej Tiger,
Bygeln jag tänkte på är den som håller kylaren men om det är som du säger med standardiserad yta runt CPU:n så ska det funka. Ser bara så jäkla trångt ut på den ena sidan.
Chassiet är inga problem.

Skrivet av Svensktiger:

Bygeln håller fast CPU'n.
Och platsen runt CPU'n är standardiserad så att kylartillverkarna ver vilka gränser som gäller.
Så japp, Pure Rock och andra kylare kommer att passa fint.
Däremot så är många kylare numera så stora att dom kanske inte får plats i vissa chassin.

I7-6700K@4400|Be Quiet Pure Rock|ASUS GTX1070 Strix Gaming|ASUS Z170 Pro Gaming|16GB HyperX Furu 2666 MHz|250GB Samsung 850 EVO|EVGA Supernova 750 G2|WINDOWS 10|BENQ XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Har du Corsair Vengeance minnen så finns det en risk att det inte passar. För höga minnen helt enkelt.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Hej Superlight,
Tack för infon, ska kolla höjden. Får väl i så fall bli några lågprofilminnen.
Om jag bara använder två slots kan det fungera då även med mina vengeance minnen? Slotten närmst kylaren är tom.

Skrivet av Superlight:

Har du Corsair Vengeance minnen så finns det en risk att det inte passar. För höga minnen helt enkelt.