Uppgradering för att matcha ett gtx 970 [LÖST]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Uppgradering för att matcha ett gtx 970 [LÖST]

Hej!

Här om dan' fick jag ett ASUS gtx970 turbo till ett jättebra pris av en god vän. Inser nu att det inte passar i min rostiga dators moderkort.
Har en ganska låg budget på kanske 2000-3000 finns det några bra moderkort/processorer för det priset eller borde jag bara spara ett par månader för något finare?

Tack på förhand!

§3.1
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Är det DDR3 minnen du har nu? Eller är de ännu äldre?:)

Define R4 - ASUS Maximus VII Ranger Z97 - i5 4690K - Adata 16GB XPG Inet Edt. - Samsung Evo 850 250GB - MSI GTX 780 TwinFrozr GAMING - Corsair AX 760W 80+ Platinum - Win 8.1 64bit - BenQ 24" XL2420Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ingenmansland
Registrerad
Apr 2014

Vad är det för något moderkort? Säker på att du inte gör någonting fel?

Who ya gonna call ?
- GHOSTBUSTERS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av svartafaran:

Hej!

Här om dan' fick jag ett ASUS gtx970 turbo till ett jättebra pris av en god vän. Inser nu att det inte passar i min rostiga dators moderkort.
Har en ganska låg budget på kanske 2000-3000 finns det några bra moderkort/processorer för det priset eller borde jag bara spara ett par månader för något finare?

Tack på förhand!

Om du kan tänka dig AMD så finns det några uppgraderingskit inom din budget.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=734

Själv föredrar jag Intel, så jag skulle spara lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007

Vad har du för delar just nu då? Moderkort samt processor

6700k @ 4.7GHz . 16GB @ 2666MHz . 1070 @ stock
360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Som sagt, vad har du för delar nu då?

För alla moderna grafikkort passar i samtliga moderkort upp till 10 år tillbaka i tiden och har du verkligen en så gammal dator?

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Har ett ASUS M5A78L-MLX och en AMD Phenom(tm) II x6 2.80 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Då ska det passa i det mörkblå långa uttaget.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Dahle86: Ska kolla på det, hoppas chassit rymmer det för det är rätt tight!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Slår vad om att någon kommer facepalma sig till döds men allt jag behövde göra var att ta bort "skyddet". Känner mig så dum men tackar alla för hjälp och förslag är som en femåring på julafton just nu!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av svartafaran:

Slår vad om att någon kommer facepalma sig till döds men allt jag behövde göra var att ta bort "skyddet". Känner mig så dum men tackar alla för hjälp och förslag är som en femåring på julafton just nu!

Gött att du skrev en förklaring för detta. Du ska veta att alla är nybörjare i början och att du inte är ensam om detta misstag!

God fortsättning!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

Jag har gjort värre missar än så. Eller vad sägs om att köpt nytt moderkort, för jag felsökt allt och inte kom ut på nätet. Felet var att jag hade kopplat om lite nätverkssladdar före switchen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av svartafaran:

Har ett ASUS M5A78L-MLX och en AMD Phenom(tm) II x6 2.80 GHz

En uppgradering av det skulle inte skada till något som matchar ditt gtx970.

Exempelvis.
Asus Z97-P
i5 4460

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@skruvis: Jotack jag vet. Lite halvtomt i plånboken för tillfället så detta får funka för tillfället

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@svartafaran: haade jag varit du hade jag nog sparat ett tag till

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av juniormannen80:

@svartafaran: haade jag varit du hade jag nog sparat ett tag till

Dock har han redan graffet så.... eller du menar något annat?

Men visst finns det alltid bättre prylar på andra sidan gräsmattan......

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

https://www.komplett.se/product/783614/datorutrustning/pakete...

Verkar vara ett billigt och klokt val, tycker jag.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

Dator 1: i7 4790K, Corsair 110i GT, Evga 970 sc * 2 , 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Focusrite Solo ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

En phenom II x6 är en ganska kompetent cpu ändå sen antar jag du har en 1055T som man ganska enkelt kan öka från 2800mhz till 3400-3600mhz utan dom går så värst varm och vissa ex går bättre än så man ska man maxxa ur dom blir det oftast varmt men en sån boost kan göra ganska mycket för prestanda och kan vara värt att kolla lite på eller om du har någon kompis som kan med det och är fsb oc som gäller på dom så är lite pilligare än bara höja multiplier men är inte tok svårt

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av lord_vasagos:

En phenom II x6 är en ganska kompetent cpu ändå sen antar jag du har en 1055T som man ganska enkelt kan öka från 2800mhz till 3400-3600mhz utan dom går så värst varm och vissa ex går bättre än så man ska man maxxa ur dom blir det oftast varmt men en sån boost kan göra ganska mycket för prestanda och kan vara värt att kolla lite på eller om du har någon kompis som kan med det och är fsb oc som gäller på dom så är lite pilligare än bara höja multiplier men är inte tok svårt

pff...Enligt 95% av alla Sweclockers medlemmar klarar inte ens en FX8350@5GHZ av Paint...

Här är det, det senaste INTEL och TITAN XxX 32vRAM ED som gäller för att ens starta CS:GO.

Allt i GAMING TRIPPLE XxX EDITON nVidia Green and Laser INTEL Blue Gaming Case.

TS: Din prolle funkar dugligt till ditt 970, jag har FX8350+GTX970 klarar av alla spel.

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av WindForceX3:

pff...Enligt 95% av alla Sweclockers medlemmar klarar inte ens en FX8350@5GHZ av Paint...

Här är det, det senaste INTEL och TITAN XxX 32vRAM ED som gäller för att ens starta CS:GO.

TS: Din prolle funkar dugligt till ditt 970, jag har FX8350+GTX970 klarar av alla spel.

haha brukar vara så även om en phenom II x4 klarar biffen i dom flesta fall men 1055 är en ganska ok cpu och problemet dom får är samma som FX att individuella kärnor får lite låg prestanda och vad kan det vara kanske 15-20% i runda slängar lägre mot en 8350 som även dom i spel med dx9 baserade gamla spelmotorer får lite trött FPS så kan det vara lite tråkigt med en oklockad phenom II som klarar alla spel men med lite oc bör kunna prestera närmare FX serien i orginal fart så är värt lite engagemang och lyfter ganska många fps i problematiska spelen som wow - gw2 - arma II t.e.x

Men håller med dig det överdrivs nått jävligt på SC och phenom II/FX är vettiga cpu och duger bra för spel och är bara 1 spel där det verkligen är ett problem och det är guildwars 2 world vs world där blir det helt enkelt bildspel men annars går även gw2 bra förutom world vs world delen

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av WindForceX3:

Jag håller med dig, och roligt inlägg
Men! Vi pratar ändå prestanda från typ 2008 och det börjar bli ett tag sen även om det inte händer så mycket.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av serverfel:

Ett utmärkt val, indeed. Jag skulle inte tänka så mycket mer på saken, en i5a är vad som gör datorn rapp igen.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1143238

Gaming: R3 White // Rampage II Extreme // 5870 PCS+ // i7 920 // Corsair 6GB // Corsair HX850W // 2x Intel X25-M G2 80GB.
Server: Chieftec Dragon // Gigabyte AM2+// AMD Athlon II X2 3.0ghz // Adata 2GB // FD Integra 400W // 1x F2 750GB // 2x F3 1TB // 1x Barracuda 1TB // 1x Ecogreen 2TB.