Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Har försökt leta något svar på om det faktiskt går men det går lite sådär. Var lite snack om det i NUC-tråden men jag tänkte fråga även här då den är testad nu

Har du inte stöd för 4k 60hz i båda ändar av sladden så kvittar det ju om du har en sladd som stöder 60hz, så nej

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Alla spelkonsoler och alla hemmabioförstärkare har (bara) HDMI, så vad några få datorentusiaster vill spelar inte så stor roll, HDMI är här för att stanna.

Varför?
DP är licensfritt, mer framtidsäkert och 1000ggr bättre än hdmi? svag överdrift (men hdmi ligger långt efter)

Permalänk
Medlem

ang. ljud

Skrivet av jeffan97:

Jag ser ingen anledning till att DisplayPort ska ta över HDMI, såvida inte Display har stöd för ljud. För DP har väll stöd för ljud eller

jodå, 8 ljudkanaler i 192 kHz och 24 bit, och med DP 1.2 kan fler kanaler läggas till via multi stream

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pg-robban:

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter?

Ja, den fullstora DP-modellen fungerar med en mini-DP-adapter eftersom dessa endast är adaptrar i ordets rätta bemärkelse och endast förändrar kontaktytor.

Men varför detta förfarande? Kör versionen CAC-1170 som har Mini DP till att börja med och fungerar direkt i Macen. Eller missar jag någon tanke här?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jimmkind:

Någon som har koll på hur hdmi funktionerna blir med adaptern. Kommer Audio return channel (ARC) fortfarande fungera?

Audio Return Channel till vad? Det finns ingen förstärkare med Displayport och Displayport är huvudtaget inte konstruerat för att ta emot ljud i den riktningen. Det lär heller inte finnas någon dator som kan använda sin Displayport-anslutning för att ta emot ljud.

Eller missar jag någon tanke här också?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shrillwhip:

Är osäker på om artikeln svarar på frågan, men hade man kunnat åstadkomma 4K 60Hz i chroma 4:4:4 via den här metoden på en TV som faktiskt stödjer den konfigurationen?

Japp!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av badbolll:

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Har försökt leta något svar på om det faktiskt går men det går lite sådär. Var lite snack om det i NUC-tråden men jag tänkte fråga även här då den är testad nu

Ifall kretsen endast kan skapa en signal motsvarande 300 MHz pixelklocka har den alltså inte förmågan att skapa en signal som driver 4K i 60 Hz. Då lär det inte komma någonstans. Mycket möjligt att adaptern kan meddela (vis EDID) att det fungerar med 60 Hz och 4:2:0-subsampling men då hänger det fortfarande på Intels kretsar att de är kapabla att skapa en sådan signal.

Vad adapterna/omvandlarna annars kan göra är att nedsampla en full 4:4:4 4K/60-signal i 600 MHz till 4:2:0 och 300 MHz. Men de kan aldrig få grafikkorten att skapa en signal de inte är kapabla till från början.

Det här är för övrigt ett av dilemmana med sådana här "enkla" prylar. Själva omvandlaren är ganska enkel, fungerar den, Ja eller Nej? Men frågan Hur fungerar det ihop med prylen XXXX kopplad via omvandlaren mot apparaten YYYY? och hela situationen blir mycket mer komplex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Audio Return Channel till vad? Det finns ingen förstärkare med Displayport och Displayport är huvudtaget inte konstruerat för att ta emot ljud i den riktningen. Det lär heller inte finnas någon dator som kan använda sin Displayport-anslutning för att ta emot ljud.

Eller missar jag någon tanke här också?

Jag snurrade nog till det. Men visst kan adaptern transportera ljud om det finns stöd för det i maskinvaran (grafikkortet). Jag vill skicka bild och ljud från displayport till hdmi 2 genom adaptern till min hdmi 2 reciever. Från recievern till tv:n som har arc. Alltså endast en hdmi som signalbärare mellan bänk och tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jimmkind:

Jag snurrade nog till det. Men visst kan adaptern transportera ljud om det finns stöd för det i maskinvaran (grafikkortet). Jag vill skicka bild och ljud från displayport till hdmi 2 genom adaptern till min hdmi 2 reciever. Från recievern till tv:n som har arc. Alltså endast en hdmi som signalbärare mellan bänk och tv.

Det bör inte vara problem att få ljud den vägen, men du är förstås begränsad till det ljud som kan alstras över Displayport på din dator. Jag tror till exempel inte bitströmmad DTS-ljud (eller liknande) fungerar den här vägen, men väl flerkanals PCM-ljud.

ARC-kopplingen har i det fallet inget med adapterna att göra. Det är ensak mellan TV och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt omständligt allt detta med 4K. Så mycket som inte funkar och begränsningar till höger och vänster. Känns som jag väntar ett par år till så vi har en standard som finns på marknaden där 4K@60FPS funkar i alla led, inklusive kablar och receivers.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Recensera TV:n! Inte för att jag har råd att köpa men en SC-recension för denna TV hade jag velat läsa, fr a ur skärmsynpunkt och för spel.

Permalänk
Medlem

500 spänn är lite väl i överkant tycker jag. Om du absolut vill ha ett AMD-kort för din 4k-TV är det ett tråkigt pålägg.

Angående HDMI vs DP. Oavsett hur överlägset DP är så handlar det bara om en sak: det sitter kostymklädda reaktionärer som sysslar med svågerpolitik på alla positioner som har inflytande över vad som blir standard eller inte inom TV-branschen. HDMI ägs gemensamt av ett antal teknikjättar som tjänar multum på licenskostnader, dvs det kommer aldrig bli utbytt mot något annat än något de själva hittat på. Det enda man kan hoppas på är större skärmar än Philips 40-tummare som inte kostar skjortan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall kretsen endast kan skapa en signal motsvarande 300 MHz pixelklocka har den alltså inte förmågan att skapa en signal som driver 4K i 60 Hz. Då lär det inte komma någonstans. Mycket möjligt att adaptern kan meddela (vis EDID) att det fungerar med 60 Hz och 4:2:0-subsampling men då hänger det fortfarande på Intels kretsar att de är kapabla att skapa en sådan signal.

Vad adapterna/omvandlarna annars kan göra är att nedsampla en full 4:4:4 4K/60-signal i 600 MHz till 4:2:0 och 300 MHz. Men de kan aldrig få grafikkorten att skapa en signal de inte är kapabla till från början.

Det här är för övrigt ett av dilemmana med sådana här "enkla" prylar. Själva omvandlaren är ganska enkel, fungerar den, Ja eller Nej? Men frågan Hur fungerar det ihop med prylen XXXX kopplad via omvandlaren mot apparaten YYYY? och hela situationen blir mycket mer komplex.

Tack för utmärkt förklaring.
Känner mig lite korkad nu, när jag tänker efter så borde jag ju förstått att man inte kan skapa något ur tomma intet

Får uppgradera den goda mediaburken så småningom med en NUC som kan skicka ut 4K i 60Hz helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Någon som sett en reciver med Displayport då? räcker ju inte med att tvn har det samt datorn, :/

Hur menar du? Hela poängen med adaptern är ju att du får ut HDMI, som du sen förstås kan stoppa i receivern eller TVn

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur menar du? Hela poängen med adaptern är ju att du får ut HDMI, som du sen förstås kan stoppa i receivern eller TVn

Tänkte att HDMI kunde fasas ut till förmån för displayport. Och då således använda Displayport även på receivern. Alla moderna grafikkort använder Displayport. Panasonic använder displayport på somliga Tv apparater. Då saknas bara en bra receiver med displayport för att använda det hela vägen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tänkte att HDMI kunde fasas ut till förmån för displayport. Och då således använda Displayport även på receivern. Alla moderna grafikkort använder Displayport. Panasonic använder displayport på somliga Tv apparater. Då saknas bara en bra receiver med displayport för att använda det hela vägen.

Ah då hajar jag
Jepp, vore smidigt, men tvivlar på att det kommer hända inom rimlig tid. HDMI har verkligen slagit klorna i TV-branschen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

@jeffan97:
Displayport har stöd för ljud. Skriver detta på min iMac i target display mode, och kan intyga att spel osv fungerar utmärkt med både ljud och bild överförd via displayportkabeln.

Okej men då ser ja ingen anledning till att DP är inte har blivit standard idag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1976:

jodå, 8 ljudkanaler i 192 kHz och 24 bit, och med DP 1.2 kan fler kanaler läggas till via multi stream

Underbart Då är det bara att vänta tills DP konkurerar ut HDMI

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

tips?

Köpte en CAC-1070. Jag kör en Eizo 240hz 23" med HDMI och en LG Oled 55" TV med stöd för 4k över 60Hz där. När adaptern är in kopplad i TVn så blinkar bilden till, den syns i sekund var 20. Kan även inte sätta 60hz på 4k i windows. vad ska jag göra?? behöver hjälp asap. Misstänker måndags exemplar.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Köpte en CAC-1070. Jag kör en Eizo 240hz 23" med HDMI och en LG Oled 55" TV med stöd för 4k över 60Hz där. När adaptern är in kopplad i TVn så blinkar bilden till, den syns i sekund var 20. Kan även inte sätta 60hz på 4k i windows. vad ska jag göra?? behöver hjälp asap. Misstänker måndags exemplar.

Hur lång sladd har du till TV:n?
Det verkar vara svårt att få 4k @ 60 hz att funka pålitligt med så mycket mer än 3 meters kablar av vad jag läst.

Dessutom: vad har du för grafikkort? (klarar det 4k @ 60hz via DP?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

@Roger W: har en 10M kabel och två gtx 780

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

10 meters Kabel? Riktigt dåliga odds på att få det att funka med 4k

Har du möjlighet att testa med en kort (bra) kabel för att bekräfta om längden är problemet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kompabillitet Kepler/Maxwell

Någon som testat med NVDIA 6XX serien? Club 3D specar:

Supports AMD GCN cards, Nvidia® Maxwell cards and Intel® Skylake HD 5XX series and newer. Not intended for older architectures (such as Intel Haswell HD 4XXX / NVidia Kepler 5xx series Graphics)

Kan det tolkas som att Kepler 5XX inte funkar men kanske Kepler 6XX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoseEater:

Någon som testat med NVDIA 6XX serien? Club 3D specar:

Supports AMD GCN cards, Nvidia® Maxwell cards and Intel® Skylake HD 5XX series and newer. Not intended for older architectures (such as Intel Haswell HD 4XXX / NVidia Kepler 5xx series Graphics)

Kan det tolkas som att Kepler 5XX inte funkar men kanske Kepler 6XX?

Fast 5xx är ju Fermi, 6xx och 7xx (utom 750(Ti)) är kepler. I så fall skulle detta bara funka med 9xx och uppåt (plus 750(Ti)). Men detta baserar jag bara på det du citerat här.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD