Postnord har gjort tjänsten rekommenderat brev värdelös för försändelser från Kina.

Permalänk
Medlem

Postnord har blivit mycket sämre på service men jävligt duktiga på att dela ut bonusar.

https://youtu.be/2OltNk6XUZk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

inte hunnit läsa igenom alla inlägg men jag hämtade ut ett rekommenderat brev från Kina igår som stod på sambons namn, trots att jag hade med mig bådas ID så fick jag inte hämta ut paketet, då min sambo var tvungen att åka dit samt skriva under att hon hämtat ut det.

Fast då var det nog inte skickat med China Post heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sursmurf:

Jag har också märkt och funderat över den här förändringen. Mina senaste Kina-REK har kommit rakt i brevlådan utan avisering och bara blivit ankomstskannade på Arlanda. En annan konsekvens av förändringen är att det nu verkar ta en vecka från det paketet anländer till Arlanda tills de delas ut, tidigare gick det till nästa dag.

Kan man gissa att det är nåt avtalsbråk mellan svenska och kinesiska posten som ligger bakom? PostNord går ju dåligt och gissningsvis så går den mesta pakettrafiken från Kina. Kineserna får in pengarna och PostNord har stor del av kostnaderna.

Samma här beställer mkt från aliexpress, tidigare fick man alltid paket avi & hämta ut med leg hos ombud. Nu lägger dom allt i brevlådan. Om man spårar kollinummret R*****CN på posten så står det 1st scanning "Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering" sen delas det ut direkt i brevlådan.

Det står även "Tjänst: Frimärksleverans" när man spårar R*****CN på postens sida!

Dom behandlar alltså även R*****CN (China Post Registered Air Mail) som vanlig frimärks leverans utan spårning i sverige.

China Post Registered Air Mail behandlas alltså numera på samma sätt som China ordinary small packet, dvs ingen spårning i sverige lev direkt i brevlådan.

Detta är katastrofalt dåligt! Har just nu 3 paket som inte kommit fram till mig. Kommer bli tvungen att bråka med Kineserna & försöka få pengar tillbaka.

Troligtvis är det numera bara större paket eller paket som "fastnat i tullen" där dom laggt på moms & avgift, då får man avi & lösa ut hos ombud.

Permalänk
Medlem

Har problem med order från aliexpress RU????CN. Aliexpress säger att paketet är levererat, medans posten säger att det är På väg.

Aliexpress säger:
2017-06-13 18:00:00 Successful delivery
2017-06-06 17:05:00 [SVERIGE] Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2017-05-16 14:06:25 Shipped by air

packageradar.com säger:
June 13 18:00 Package delivered Sweden
June 6 17:05 In transit - Arrived at the waypoint 互换局
May 22 16:32 In transit - Departed international transit center Shanghai
May 16 14:06 Exported from the departure country Shanghai Pudong

Postens senaste uppdatering är: På väg
2017-06-06 17:05 Stockholm utr,Sverige SVERIGE Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Det har hänt mig tidigare att jag fått mail från aliexpress att deras system registrerat att paketet blivit levererat och jag måste godkänna, men att paketet inte kommit ännu. Men i de fallen har paketet dykt upp inom ett par dagar direkt i postboxen (låst postbox i lägenhetsuppgång) utan avi. Nu har jag väntat i flera veckor.

Varför visar postens system annan information än aliexpress - kan det vara så att posten skickar bluff-information till avsändaren om att paketet blivit levererat när det egentligen bara lagts i högen med vanlig post. Hur ska jag isåfall kunna hävda detta för aliexpress och använda deras buyer protection om paketet tappas bort som i detta fallet?? De kommer ju knappast godkänna min dispute om deras system säger att paketet blivit levererat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strigeus:

Har problem med order från aliexpress RU????CN. Aliexpress säger att paketet är levererat, medans posten säger att det är På väg.

Aliexpress säger:
2017-06-13 18:00:00 Successful delivery
2017-06-06 17:05:00 [SVERIGE] Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2017-05-16 14:06:25 Shipped by air

packageradar.com säger:
June 13 18:00 Package delivered Sweden
June 6 17:05 In transit - Arrived at the waypoint 互换局
May 22 16:32 In transit - Departed international transit center Shanghai
May 16 14:06 Exported from the departure country Shanghai Pudong

Postens senaste uppdatering är: På väg
2017-06-06 17:05 Stockholm utr,Sverige SVERIGE Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Det har hänt mig tidigare att jag fått mail från aliexpress att deras system registrerat att paketet blivit levererat och jag måste godkänna, men att paketet inte kommit ännu. Men i de fallen har paketet dykt upp inom ett par dagar direkt i postboxen (låst postbox i lägenhetsuppgång) utan avi. Nu har jag väntat i flera veckor.

Varför visar postens system annan information än aliexpress - kan det vara så att posten skickar bluff-information till avsändaren om att paketet blivit levererat när det egentligen bara lagts i högen med vanlig post. Hur ska jag isåfall kunna hävda detta för aliexpress och använda deras buyer protection om paketet tappas bort som i detta fallet?? De kommer ju knappast godkänna min dispute om deras system säger att paketet blivit levererat...

Posten har nått sjukt problem med alla utrikespaket just nu. Jobbar på postombud och har fått ca 50-70 kunder som kommit och frågat om varför deras post är fast i stockholms utrikesterminal. Väntar själv på ett paket som har samma status. Postnord ger inget vettigt svar till någon heller.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag ringde till Postens kundtjänst, efter lite grävande fick jag svaret att de efter 7 dagar AUTOMATISKT markerar småleveranser från Kina som levererade (det är därför aliexpress visar det som levererat), även om de inte faktiskt har levererats utan bara lagts i högen för vanlig post .. som sedan tappats bort...

Anledningen var att de har ett avtal med China Post som säger att de måste återkoppla med paketets status till China Post inom 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Posten har nått sjukt problem med alla utrikespaket just nu. Jobbar på postombud och har fått ca 50-70 kunder som kommit och frågat om varför deras post är fast i stockholms utrikesterminal. Väntar själv på ett paket som har samma status. Postnord ger inget vettigt svar till någon heller.

Jag har ett brev som skickades till Sverige 15e eller 16e. Alltså att flygmaskinen avgick då. Så ankomst senast 17e egentligen. Orkar inte räkna tiden. Den är ankomstscannad idag/igår 30e. Så ballpark två veckors liggtid när det väl är här. (Inte China Post dock.)

Skrivet av strigeus:

Jag ringde till Postens kundtjänst, efter lite grävande fick jag svaret att de efter 7 dagar AUTOMATISKT markerar småleveranser från Kina som levererade (det är därför aliexpress visar det som levererat), även om de inte faktiskt har levererats utan bara lagts i högen för vanlig post .. som sedan tappats bort...

Anledningen var att de har ett avtal med China Post som säger att de måste återkoppla med paketets status till China Post inom 7 dagar.

Eftersom kunden i Kina, i förlängning ofta vi köpare, betalar extra för registrerad post /REK än post som inte begöver signeras, så vill ju kinesiska posten såklart veta att det har signerats och kommit fram. Det är själva idén med tjänsten...

Jag har också märkt det där. Att Posten skickar signalen att paketet är överlämnat några dagar senare. Antar att det är för att det skulle väcka misstankar hos kineserna om det markeras som levererat så fort posten scannat in försändelsen.

Permalänk
Medlem

Posten har äntligen kommenterat förändringen. Man kan tycka att de borde kommit på en bättre formulering än detta lama när de funderat så lång tid.
"Försändelserna från Kina kommer ofta till Sverige i form av rekommenderade brev.
– Men i Kina menar de inte samma sak som oss med rek. Och därför hanterar vi de här försändelserna som vanliga brev när de kommer till Sverige, säger Anne Jiremar. "

Källa

Av den artikeln kan man ju också sluta sig till vad den egentliga anledningen är. På REK så har de tidspress på sig att få det utdelat dagen efter och mängden sån post från Kina gjorde det kostsamt för Posten att leva upp till de kraven. Så den enklaste vägen var att klassa om försändelserna till nåt annat som de inte har samma krav på sig att leverera snabbt.

Det sämsta med förändringen är att trots att försändelsen ankomstskannats i Sverige så tar inte Posten något ansvar för den, utan om den försvinner så hänvisar de till att reklamera till säljaren. Den i sin tur kommer ju att säga att paketet skannats i Sverige, kontakta Posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sursmurf:

Posten har äntligen kommenterat förändringen. Man kan tycka att de borde kommit på en bättre formulering än detta lama när de funderat så lång tid.
"Försändelserna från Kina kommer ofta till Sverige i form av rekommenderade brev.
– Men i Kina menar de inte samma sak som oss med rek. Och därför hanterar vi de här försändelserna som vanliga brev när de kommer till Sverige, säger Anne Jiremar. "

Källa

Av den artikeln kan man ju också sluta sig till vad den egentliga anledningen är. På REK så har de tidspress på sig att få det utdelat dagen efter och mängden sån post från Kina gjorde det kostsamt för Posten att leva upp till de kraven. Så den enklaste vägen var att klassa om försändelserna till nåt annat som de inte har samma krav på sig att leverera snabbt.

Det sämsta med förändringen är att trots att försändelsen ankomstskannats i Sverige så tar inte Posten något ansvar för den, utan om den försvinner så hänvisar de till att reklamera till säljaren. Den i sin tur kommer ju att säga att paketet skannats i Sverige, kontakta Posten.

Att rek inte skulle vara samma sak i Kina är bara ljug och trams. Skickar jag rek från Sverige till Kina får mottagaren skriva på för att hämta ut brevet, precis som det var här tidigare.

Nu har de även börjat dela ut REK-brev från Hongkong utan att man behöver visa något leg alls.

Lustigt nog måste man fortfarande skriva på för att hämta rek som skickas med "Sweden Post" (aka Postnord Direct Ship Singapore) från Kina och väldigt mycket skickas nog med det nu.

Kanske en medveten strategi för att få Aliexpress att skicka med Postnord i stället för China Post...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Detta är helt sjukt!

Tjänst: Rekommenderat brev

Postnord AB
Försändelsen har levererats till
mottagarens postlåda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

mina senaste från kina som är rek har kommit direkt i lådan så jag vet inte, rek är väl samma worldwide eller? det är väl postnord som är för lata att hantera alla paket från asien bara eller har dom inga avtal med varandra?