Bör man stänga av skärmen vid icke användane?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
max
Registrerad
Apr 2007

Bör man stänga av skärmen vid icke användane?

Hej

Funderar på ifall skärmen mår bäst av att sättas av/på hela tiden eller ifall man bara bör lämna den igång hela tiden.
Jag brukar stänga av datorn men inte skärmen, är det helt ok eller bör jag även stänga av skärmen exempelvis under natten och sätta på den under morgonen då jag startar datorn?

Brukar inte stänga av skärmen mest pga. att jag inte orkar trycka på on/off varje dag två gånger, men är det så att lifskängden ökas så kommer jag börja göra det.

Spelar det någon roll i huvud taget? och då syftar jag inte på någon elräkning, utan mest livslängden för skärmen

tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av max_100:

Hej

Funderar på ifall skärmen mår bäst av att sättas av/på hela tiden eller ifall man bara bör lämna den igång hela tiden.
Jag brukar stänga av datorn men inte skärmen, är det helt ok eller bör jag även stänga av skärmen exempelvis under natten och sätta på den under morgonen då jag startar datorn?

Brukar inte stänga av skärmen mest pga. att jag inte orkar trycka på on/off varje dag två gånger, men är det så att lifskängden ökas så kommer jag börja göra det.

Spelar det någon roll i huvud taget? och då syftar jag inte på någon elräkning, utan mest livslängden för skärmen

tack på förhand

Hihi snacka om lyx problem, gör du samma sak med tvn?
Jag tror det kan vara bra att stänga av dem då den inte används, tänkte på ev inre slitage.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Eftersom själva skärmen inte är igång så spelar det ingen roll. Den drar lite ström i standbyläget bara.

Vill du göra det enkelt så finns det Master/slave-grenuttag så att allt som är kopplat till det stängs av när datorn stängs av. Jag har ett sådant till HTPCn så att TV och stereo kickar igång med datorn. Mycket bekvämt.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

tror inte det gör nån större skillnad då den antagligen går i standby mode