Besluts ångest, vilken gaming skärm ska man välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Besluts ångest, vilken gaming skärm ska man välja?

Tjena!

Ska köpa gaming skärm och kom fram till att det står mellan dom här två skärmarna:

https://www.komplett.se/product/807104/datorutrustning/bildsk...

https://www.komplett.se/product/821638/datorutrustning/bildsk...

Vilken ska man välja? De är ju ingen större skillnad förutom att den ena är 3D kompitabel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Den med displayport skulle jag säga Dvi är en döende kontakt. Kommer förmodligen finnas kvar nästa grafikkorts generation men det är helt upp till kort tillverkarna om dem vill ha div-D.

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Akse:

Tjena!

Ska köpa gaming skärm och kom fram till att det står mellan dom här två skärmarna:

Vilken ska man välja? De är ju ingen större skillnad förutom att den ena är 3D kompitabel.

Notera också att XL2430T har Displayport och usb hubb.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Akse:

Tjena!

Båda är bra skärmar så jag tycker du ska välja efter plånboken.
Sen att Dvi är döende så är det kanske , men jag tvivlar starkt på det tills bevis finnes

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

@Akse:

Jag skulle valt AOC G2460P --> Swec test
Samma prisklass som ovanstående men med Adaptive sync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Uppskattar alla svar, tror nog det blir den dyrare skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Mange75:

Sen att Dvi är döende så är det kanske , men jag tvivlar starkt på det tills bevis finnes

Det är bara onsdag, men det är redan fjärde gången den här veckan jag delar den här länken.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Lite fascinerande att DVI, den teknikstandard som inte har ändrats sedan 1999 och vars officiella hemsida nu hålls av cybersquatters, fortfarande är så populärt.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Laxpudding:

Det är bara onsdag, men det är redan fjärde gången den här veckan jag delar den här länken.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Lite fascinerande att DVI, den teknikstandard som inte har ändrats sedan 1999 och vars officiella hemsida nu hålls av cybersquatters, fortfarande är så populärt.

Okej okej , jag ger mig

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Behövs det DisplayPort för 144hz/1080p eller räcker DVI/HDMI?

Tjena!

Ska köpa en 144hz gaming skärm med 1920×1080 upplösning,
Det står mellan två skärmar och den ena har inte DisplayPort.

Vilken betydelse har de om man använder DisplayPort? Jag kan väll få ut max upplösningen med DVI eller HDMI?

§3.1 /moderator
Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Det är endast med DisplayPort och "Dual-link DVI" som du kan få ut 1920x1080 i 144Hz, annars kan HDMI klara 1920x1080 som så.

Grejen är bara den att DVI sakta men säkert håller på att dö ut och framtida grafikkort kommer ej att stöda DVI så att köpa en 144Hz-skärm med endast DVI just nu är ej en bra idé.

Här har du en lång genomgång av bildanslutningar där DVI nämns: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag hatar displayportstandarden men som tidigare säger då är det bättre att köpa med det då dvi inte kommer utvecklad mer (vad vi vet) men DP ska nå 8k i 60hz om ett tag och även mer i framtiden om man får spekulera jämfört med dvi som sitter fast på 2560x1600 (om jag har numren rätt)

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av infigo:

Jag hatar displayportstandarden men som tidigare säger då är det bättre att köpa med det då dvi inte kommer utvecklad mer (vad vi vet) men DP ska nå 8k i 60hz om ett tag och även mer i framtiden om man får spekulera jämfört med dvi som sitter fast på 2560x1600 (om jag har numren rätt)

Varför hatar du den standard som i dagens läge är totalt överlägsen alla andra?

Sedan köp med displayport, mer framtidssäkert för framtida grafikkorts-uppgraderingar då det blir vanligare och vanligare med hdmi och displayport bara och ingen dvi.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

@Akse *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Glaed:

Varför hatar du den standard som i dagens läge är totalt överlägsen alla andra?

Sedan köp med displayport, mer framtidssäkert för framtida grafikkorts-uppgraderingar då det blir vanligare och vanligare med hdmi och displayport bara och ingen dvi.

Jag vill gilla den men jag har två megaprpblem med standarden.
1:
Kontakten, låsningen är jobbig, hård och ofta otymplig när man måste dra ut den 2 gånger om dagen på grund av problem 2
2:
Bilddektektering. Skärmen ska känna av och lägga sig i ett viloläge vid inaktivitet men jag pluggar och kan sitta med en bild i bakgrunden 2-4 timmar i sträck så den lägger sig inte i viloläge då jag stängt av det i Windows.

Men om jag stänger av skärmen och är borta i mer än 10 min så tycker skärmarna att den är inaktiv. När jag startar skärmen igen så har alla saker omorganiserats då skärmen inte registrerad längre men det gör skundärskärmar som går på dvi. För att jag ska få bild på stora hubudskärmen igen så måste jag rycka ut DP kabeln och trycka in den igen för att få bild.

Dvi bryr sig inte om skärmen är på eller av vilket jag gillar. Den skickar bild ändå. Jag har testat alla möjliga datorer och skärmkombinationer men det går inte att komma undan .

Därför hatar jag DP. Men utöver det är det framtidens standard

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av screamin-daemon:

@Akse *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden.
/moderator

Sorry händer inte igen😊

Skickades från m.sweclockers.com