Ny TV istället för gamla projektorn.

Permalänk
Medlem

Ny TV istället för gamla projektorn.

Tjena, har tänkt att köpa en ny TV eftersom projektorn jag hade i gamla lägenheten tyvärr inte kommer att tas med. Jag har kikat på denna,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584069

Är intresserad av minst 55" men gärna större. Borde jag satsa på 4K, eller räcker fullHD?

Ljudsystem kommer köpas separat vid senare tillfälle.

Kommer användas för streaming och lite wii spelande.

Vad för tillbehör behöver jag. Just nu har vi alltid kopplat datorn till TV och vi tittar inte alls på "vanlig" TV. Är en chromecast 2 att rekommendera eller finns de smartare helt ensamma lösningar?
Kanske smartTV funktionerna räcker?

Max 18 000.

MvH
Humper

Permalänk
Medlem

@Humper
Jag hade väntat med 4K då det inte finns tillräckligt med material för de än men å andra sidan är jag osäker på hur bra/skarp bilden är i 1080p är på så stor TV...vet heller inte hur 4K kommer utveckla sig kommande år.

Kolla om tvn har stöd för dess play tjänster du, annars är väl CC ett bra komplement.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sanningen är att 4K dock faktiskt inte kostar särskilt mycket mer i inköp idag heller. Panelerna är i princip lika dyra att tillverka. Så hittar du en 4K med en bild som du gillar så kan den vara ett mycket bra köp, för även om det inte finns mycket 4K material idag (bortsett porr) så kommer utbudet givetvis öka lavinartat de närmaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Humper
Jag hade väntat med 4K då det inte finns tillräckligt med material för de än men å andra sidan är jag osäker på hur bra/skarp bilden är i 1080p är på så stor TV...vet heller inte hur 4K kommer utveckla sig kommande år.

Kolla om tvn har stöd för dess play tjänster du, annars är väl CC ett bra komplement.

Tack så mycket, läst runt lite och bilden verkar vara skarp även från 2,5m så då borde det inte vara något problem. Ja 4K är ju inte speciellt vanligt än.

Läste lite review på amazon och TVn verkar vara bra så länge man inte får ett söndagsex, men så är de väl alltid antar jag.

http://www.amazon.com/Samsung-UN75F6400-75-Inch-1080p-120Hz/d...

Är väl mest dplay vi använder oss av och den borde funka via inbyggda webbläsare.

Citat:

Sanningen är att 4K dock faktiskt inte kostar särskilt mycket mer i inköp idag heller. Panelerna är i princip lika dyra att tillverka. Så hittar du en 4K med en bild som du gillar så kan den vara ett mycket bra köp, för även om det inte finns mycket 4K material idag (bortsett porr) så kommer utbudet givetvis öka lavinartat de närmaste två åren.

Tyvärr verkar de vara väldigt dyrt om man ska komma upp i 75".
Kanske får bli en ny TV om 2 år då i såna fall.

Om man köper en nu för 17 000 och en då om 17 000, så lär ju kvaliteten ha gått upp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Humper
Jag hade väntat med 4K då det inte finns tillräckligt med material för de än men å andra sidan är jag osäker på hur bra/skarp bilden är i 1080p är på så stor TV...vet heller inte hur 4K kommer utveckla sig kommande år.

Kolla om tvn har stöd för dess play tjänster du, annars är väl CC ett bra komplement.

Vad är "tillräckligt med material"?
4k kommer mer och mer på flera olika streamingtjänster.
Sedan när man fotar/filmar med luren i 4k så är det ju trevligt om man kan visa det i samma kvalitet på större skärm.
Sedan kanske vissa inte köper nytt varje år.
Det snackas om att 4k gör sig bäst 80 tum och mer, men man ser helt klart förbättringar på 55 tum.

Nä, det som är mer intressant nu är ju Oled eller ej, men det kostar fortfarande lite väl mycket.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna tv när priset låg på 16.990.
Min tanke med köpet var att att få en bra fullhd tv som kunde fungera i 4-5 år i inväntan på 4k/oled kan mogna till sig/gå ner i pris.

Bild kvaliten är jag riktigt imponerad av, enda nackdelen är lite "clouding" i helsvarta scener men det kan jag leva med.
SmartTV funktionerna trodde jag skulle vara skit, men måste säga att jag är extremt nöjd hur det har fungerat. Jag kör Netflix och Plex via tvn så kommer nog göra mig av med min media spelare.

Har sen tidigare också en projektor och duk(106 tum) så var lite rädd att 75 tum skulle kännas fjuttigt, men jag är så pass nöjd med storleken att jag kommer göra mig av med dessa grejer.

Ett stort plus för min del är att man inte behöver mörklägga för att få bra bild och jag slipper ha en surrande fläkt ovanför skallen man stör sig på.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad man första hand antagligen är ute efter är bra bildkvalitet. Frågan om 4K och FullHD blir därför lite fel eftersom mängden pixlar är ett mått på kvantitet. Inte hur bra de pixlarna är att skapa en bild som kan anses hålla hög kvalitet.

Däremot kan man för 2015 års modeller dra slutsatsen att de bästa modellerna från tillverkarna alla använder 4K-paneler. De bästa produkterna vilka också ger en hög nivå av bildkvalitet använder 4K-paneler. Detta när vi talar om de produktserier vilka är konstruerade för hög bildkvalitet snarare än lågt pris per tum. I Samsungs fall år 2015 är det JS8-serien och högre med gränsfall för JU7-serien. Betydligt dyrare.

Modellen TS tittar på är en Samsung H6-serie, en mellanklassmodell från 2014. Den generella slutsats man kan dra av dessa stora men inte allt för dyra mellanmodeller är att det är just kvantitet framför kvalitet. Kvantitet i form av kvadratcentimetrar. Huruvida en TV i den här mellanklassen har 4K eller FullHD är egentligen sak samma. 2016 har förmodligen alla nya 75-tummare på marknaden 4K i vilket fall.

Huruvida bildkvaliteten sedan är tillräckligt bra är fortfarande en öppen fråga. Och vad som duger och inte är individuellt. De flesta kan konstatera att Samsung 78JS9505 är påtagligt bättre än 75H6475 men kanske omöjligt mycket dyrare.

Skrivet av Humper:

Tyvärr verkar de vara väldigt dyrt om man ska komma upp i 75".
Kanske får bli en ny TV om 2 år då i såna fall.

Om man köper en nu för 17 000 och en då om 17 000, så lär ju kvaliteten ha gått upp då.

Som utvecklingen har varit senaste åren kommer inte bildkvaliteten att öka nämnvärt. Istället kommer du få högre kvantitet (fler pixlar, fler finesser, fler tum) för samma pris. Motsvarande modell om två år kommer att kosta lite mindre men vara ungefär lika mittemellanbra. De modellerna med riktigt hög bildkvalitet kommer fortfarande kosta därefter.