Tråden för vinylälskare! Pickups, album, nålar, riaa..it´s all here!

Permalänk

Tråden för vinylälskare! Pickups, album, nålar, riaa..it´s all here!

Efter ett ryck i vinyltarmen (!) så tycker jag det behövs en tråd som handlar bara om denna fantastiska plast ( vax ) eller vad det nu är på ren kemisk nivå.

Jag är långt ifrån riktigt duktig på detta ämne, men jag vet att det finns dom som är det. Ni får gärna dela med er av era anläggningar, tips och idéer.

Ställ era frågor, dela med er av era erfarenheter och köptips så ska det här nog bli trevligt! Glöm ej att fylla på med musiktips, fynd och andra grejer som hör till.

Och glöm inte bilderna!

Använder själv en splirrans rega rp1. har testat en del olika riaa-steg och märkt att det gör en grym skillnad. Kör just nu med en Nad pp1 från 2001 någon gång. Låter riktigt balanserad och lite torr, något som jag personligen föredrar. Men jag går i tankarna om att löda ihop något roligt riaa-bygge. Borde finnas en del recept där ute i världen som man kan ta del av. Annars finns det ju rega performance pack eller andra roliga pickuper man kan pilla med. Känns som möjligheterna är oändliga!

Vad använder du?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag lever just nu fattigt så jag håller mig lite lugn med att köpa ny dyr hifi men jag hittade nått roligt i en lokal loppisgrupp på Facebook.
Det är ingen grammofon men det är apparater som har en stor relevans ändå, nämligen nått som har dessa anslutningar, phono 1-3

Alltså inte bara en Phonoingång utan 3 stycken 2 för MM och 1 för MC
Vänder man på den så ser man dessutom att man har reglage för att anpassa riaadelens ingång så den passar pickupen, i högerkant på bilden, Phono cartridge load.

Försteget har dessutom en separat hörlursförstärkare med egen nivåkontroll utifall man är lagd åt hörlurshållet och inte vill motionera musklerna i slutsteget som står under.

C4 är Yamahas största försteg och det tillverkades i mitten-slutet på 70 talet, M70 slutsteget är däremot ca 10 år nyare.
Det är 25 kilo välljud som ger 2x 200W/8 Ohm och har 3 skivspelaringångar med lastanpassning, sånt tillverkas knappt längre oavsett prisklass, prylarna saknar däremot hdmi men vad gör väl det.

Jag blev lycklig ägare av stegen för 200kr eftersom de är "stora och tunga" troligen det bästa hififynd jag gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev lycklig ägare av stegen för 200kr eftersom de är "stora och tunga" troligen det bästa hififynd jag gjort.

Men herregud! Skapligt fynd! Har försökt fynda en gammal 70tals förstärkare under en längre period nu men antingen är dom för risiga i skicket eller så kostar dom 3000kr för att säljaren vet vilken guldklimp hen har i sin ägo.

Grattis till fyndet, minst sagt

På tal om det, har du sett något riaa-steg med dubbla utgångar? Skulle vilja koppla in hörlursförstärkaren direkt till svarven.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agustavsson:

Men herregud! Skapligt fynd! Har försökt fynda en gammal 70tals förstärkare under en längre period nu men antingen är dom för risiga i skicket eller så kostar dom 3000kr för att säljaren vet vilken guldklimp hen har i sin ägo.

Grattis till fyndet, minst sagt

På tal om det, har du sett något riaa-steg med dubbla utgångar? Skulle vilja koppla in hörlursförstärkaren direkt till svarven.

De flesta riaadelar borde ha tillräckligt bra utgångar så de orkar driva 2 enheter parallellt så prova att grena utgången med en kabeladapter och det borde inte heller vara så svårt att koppla riian till hörlursförstärkren och sen låta hörlursförstärkren driva en normal förstärkare också. Det handlar ju om att utgången ska ha ett buffertsteg och linjeingången det sedan ansluts till brukar ju vara en rätt snäll last så linjeutgångar brukar utan problem klara att driva många linjeingångar om man håller sig till halvledarbestyckade prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick en trevlig leverans så här precis efter Jul, en ny vinylspelare

En Pro-Ject Xtension 10 Evolution, otroligt välbyggt och gedigen pjäs på 22kg. En trevlig uppgradering från min Pro-Ject Debut Carbon. Den levererades i den mest välpaketerad låda jag någon sett för en elektronikpryl! En trälåda på totalt 50 kg inklusive spelaren. Den blir definitivt att spara till flyttar i framtiden.

Inte hunnit finjustera den ordentligt än men låter strålande redan nu och går så tyst i de tysta parterna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av S_Z:

Fick en trevlig leverans så här precis efter Jul, en ny vinylspelare

En Pro-Ject Xtension 10 Evolution, otroligt välbyggt och gedigen pjäs på 22kg. En trevlig uppgradering från min Pro-Ject Debut Carbon. Den levererades i den mest välpaketerad låda jag någon sett för en elektronikpryl! En trälåda på totalt 50 kg inklusive spelaren. Den blir definitivt att spara till flyttar i framtiden.

Inte hunnit finjustera den ordentligt än men låter strålande redan nu och går så tyst i de tysta parterna.
http://i67.tinypic.com/1zqc7zb.jpg

Kom att tänka på Svenska skivspelare direkt jag såg den, jag har egentligen bara gillat ljudet från en vinylspelare nämligen Forsell airsystem, den enda jag hört som haft riktigt bra basåtergivning.
(Airtangent är också trevliga)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Fick en trevlig leverans så här precis efter Jul, en ny vinylspelare

Jo ja tackar ja! Skapliga paket tomten levererar, gör inget om det kommer några dagar sent

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av riaa steg, med inbyggd a/d omvandlare och usb utgång, typ denna:
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/skivspelartillbehor/nad-...

Rent logiskt borde en sådant riaa vara att föredra, om man vill digitalisera vinyl, istället för att koppla analogt via line in på datorn. De flesta ljudkort har ju rätt mediokra och brusiga analoga line in ingångar, såvida inte man har ett påkostat ljudkort förstås.

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Är det någon som har erfarenhet av riaa steg, med inbyggd a/d omvandlare och usb utgång, typ denna:
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/skivspelartillbehor/nad-...

Rent logiskt borde en sådant riaa vara att föredra, om man vill digitalisera vinyl, istället för att koppla analogt via line in på datorn. De flesta ljudkort har ju rätt mediokra och brusiga analoga line in ingångar, såvida inte man har ett påkostat ljudkort förstås.

Borde vara bättre såklart. Precis som en extern dac för några tusenlappar höjer kvaliten ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raxxor:

Är det någon som har erfarenhet av riaa steg, med inbyggd a/d omvandlare och usb utgång, typ denna:
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/skivspelartillbehor/nad-...

Rent logiskt borde en sådant riaa vara att föredra, om man vill digitalisera vinyl, istället för att koppla analogt via line in på datorn. De flesta ljudkort har ju rätt mediokra och brusiga analoga line in ingångar, såvida inte man har ett påkostat ljudkort förstås.

Det finns ju andra alternativ också om man inte vill använda ljudkortet i datorn och jag har faktiskt ett internt ljudkort med riia
Behringer gör tex billiga usbriaa och de har en del andra prylar med adc som kan vara intressanta om man har en vettig riaadel, särskilt om man har nytta av "funktionerna" tex en EQ eller filter, man kan ju även ha ett bra ljudkort och en separat riaa, det går att kombinera på väldigt många sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på hur folk hanterar sina skivor. Bara en borste innan spelning kanske? Eller något mer sofistikerat än så?

Personligen gillar jag att försöka hålla skivorna i bra skick. Även om det må vara lite av vinylens charm med nåt litet knaster här och var så tycker allafall jag att det schysst att lyssna igenom skiva som är helt tyst

Den största boven är ju den där jäkla statisk elektriciteten som suger åt sig damm. Det bästa jag gjorde var att byta ut standard-tallriken på min första pro-ject spelare mot deras tallrik i akryl. Att slippa den där hopplösa mattan som följde med standardtallriken som fastnade och hängde med skiva upp när man bytte (och så ser akryl-tallriken mycket bättre ut också tycker jag )

En annan bov är ju de usla innerfodralen som följer med många ny skivor. Skitjobbigt ju att få ut vissa skivor för de sitter som klistrade i fodralet. Blir att införskaffa en bunt bättre innerfodral men inte kommit mig för det än.

Något annat som är trist med en del nya skivor är att de verkar hanterats dåligt redan från paketering. Flertalet helt nya skivor jag köpt har haft tydliga fingeravtryck på sig :/ Har inte varit från någon speciell tillverkare utan sett det från flera olika. Dåligt att de inte kan hantera dem bättre (handskar?!)

Har införskaffat en manuell skivtvätt, fungerar rätt bra, skivorna blir rena och fina men är ju lite pyssel (vilket jag iofs inte har så mycket emot).

Någon som möjligtvis testat en "antistatpistol"? Hjälper den något eller bara bortkastade pengar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av S_Z:

Är lite nyfiken på hur folk hanterar sina skivor. Bara en borste innan spelning kanske? Eller något mer sofistikerat än så?

Personligen gillar jag att försöka hålla skivorna i bra skick. Även om det må vara lite av vinylens charm med nåt litet knaster här och var så tycker allafall jag att det schysst att lyssna igenom skiva som är helt tyst

Den största boven är ju den där jäkla statisk elektriciteten som suger åt sig damm. Det bästa jag gjorde var att byta ut standard-tallriken på min första pro-ject spelare mot deras tallrik i akryl. Att slippa den där hopplösa mattan som följde med standardtallriken som fastnade och hängde med skiva upp när man bytte (och så ser akryl-tallriken mycket bättre ut också tycker jag )

En annan bov är ju de usla innerfodralen som följer med många ny skivor. Skitjobbigt ju att få ut vissa skivor för de sitter som klistrade i fodralet. Blir att införskaffa en bunt bättre innerfodral men inte kommit mig för det än.

Något annat som är trist med en del nya skivor är att de verkar hanterats dåligt redan från paketering. Flertalet helt nya skivor jag köpt har haft tydliga fingeravtryck på sig :/ Har inte varit från någon speciell tillverkare utan sett det från flera olika. Dåligt att de inte kan hantera dem bättre (handskar?!)

Har införskaffat en manuell skivtvätt, fungerar rätt bra, skivorna blir rena och fina men är ju lite pyssel (vilket jag iofs inte har så mycket emot).

Någon som möjligtvis testat en "antistatpistol"? Hjälper den något eller bara bortkastade pengar?

Antistatpistoler hjälper en stund men inte permanent.

http://www.okkinokki.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, någon sån där kanske man skulle ha men det tar emot när de tar så otroligt saftigt pris för något som inte kan kosta många hundralappar att tillverka.

Okkinokki i klippet där med sitt läckande sughuvud i plast, billiga borste och andra små fel för nästan 5000 spänn! Inte direkt så att det borde vara någon större utvecklingskostnad (så simpel lösning), inte heller några påkostade komponenter då den ju inte direkt behöver ha en tyst motor eller avancerad inbyggd dammsugare. Vad är det som kan kosta?

Verkar inte finnas så mycket billigare alternativ heller. Pro-ject skall eller har släppt en egen variant, den verkar allafall vara mer välbyggd än okkinokki men knappast billig den heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av S_Z:

Jo, någon sån där kanske man skulle ha men det tar emot när de tar så otroligt saftigt pris för något som inte kan kosta många hundralappar att tillverka.

Okkinokki i klippet där med sitt läckande sughuvud i plast, billiga borste och andra små fel för nästan 5000 spänn! Inte direkt så att det borde vara någon större utvecklingskostnad (så simpel lösning), inte heller några påkostade komponenter då den ju inte direkt behöver ha en tyst motor eller avancerad inbyggd dammsugare. Vad är det som kan kosta?

Verkar inte finnas så mycket billigare alternativ heller. Pro-ject skall eller har släppt en egen variant, den verkar allafall vara mer välbyggd än okkinokki men knappast billig den heller.

Det är nog främst små volymer som gör tvättarna dyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog främst små volymer som gör tvättarna dyra.

Skulle även gissa på en stor klick ormolja. "audiofiler" köper ju vad som helst för vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Skulle även gissa på en stor klick ormolja. "audiofiler" köper ju vad som helst för vilket pris som helst.

Fast jag skulle inte klassa just en skivtvätt som "ormolja" (inte i jämförelse med dyra kablar och annat trams). Inte direkt konstigt att en skiva låter bättre om du tvättar bort damm, fett och andra smutspartikar från den. Och enkelt att bevisa att det faktiskt gör nytta, bara räkna mängden "brus, knaster och pop" före och efter tvätten

Men visst, jag förstår poängen, att den gruppen ofta är villiga att betala för sig. Säkert en kombination av båda sakerna, små volymer och att de som verkligen vill ha köper dem trots högt pris.

Synd...

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Fast jag skulle inte klassa just en skivtvätt som "ormolja" (inte i jämförelse med dyra kablar och annat trams). Inte direkt konstigt att en skiva låter bättre om du tvättar bort damm, fett och andra smutspartikar från den. Och enkelt att bevisa att det faktiskt gör nytta, bara räkna mängden "brus, knaster och pop" före och efter tvätten

Men visst, jag förstår poängen, att den gruppen ofta är villiga att betala för sig. Säkert en kombination av båda sakerna, små volymer och att de som verkligen vill ha köper dem trots högt pris.

Synd...

Men ärligt talat.. 5 lax för den där skitmackapären känns inte vidare intressant. Hade jag köpt den så hade jag ångrat mig...så in i bomben

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agustavsson:

Men ärligt talat.. 5 lax för den där skitmackapären känns inte vidare intressant. Hade jag köpt den så hade jag ångrat mig...så in i bomben

De brukar gå att hyra i en del butiker, det är ju en pryl man inte behöver använda så ofta och hyr man en så hinner man tvätta en hel del om man lägger en helg på det, sedan låter man bli att smutsa ner skivorna.
Angående priset tror jag det är serierna som är mest betydelsefullt, det är väl närmast handgjort.
Ormolja är det iallafall inte eftersom de har en verklig funktion som dessutom är lätt att testa och förklara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Men ärligt talat.. 5 lax för den där skitmackapären känns inte vidare intressant. Hade jag köpt den så hade jag ångrat mig...så in i bomben

Nej, säger ju inte att den är prisvärd, precis tvärt om Men det betyder ju inte att den inte gör sitt jobb. Jag skulle dock inte heller köpa en när den ligger i den prisnivån som den gör, så ofta skulle jag inte använda den.

I de fall jag införskaffar begagnade skivor som är för dammig för att jag vill utsätta min pickup för dem så har jag fortfarande min manuella tvätt. Gör sitt jobb den också...om än lite mindre smidigt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De brukar gå att hyra i en del butiker, det är ju en pryl man inte behöver använda så ofta och hyr man en så hinner man tvätta en hel del om man lägger en helg på det, sedan låter man bli att smutsa ner skivorna.
Angående priset tror jag det är serierna som är mest betydelsefullt, det är väl närmast handgjort.
Ormolja är det iallafall inte eftersom de har en verklig funktion som dessutom är lätt att testa och förklara.

Att rena skivor låter bättre är ju solklart, det va inte så jag menade MEN vi vet ju alla hur inbitna entusiaster är villiga att betala premium för produkter som egentligen inte är värda pengarna. Shaktistenar, kallibrerade kablar osv osv, eller en skivtvätt för 5000 kronor som knappt sitter ihop.

Att folk köper apparaten även om kvalitén är så undermålig är det jag är frågande till. Hade man köpt ett chassi med liknande byggkvalitet så hade man ju inte vart nöjd precis. Hade kvalitén vart okej och fungerat utan tejp så visst, då är inte 5000 så extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Men herregud! Skapligt fynd! Har försökt fynda en gammal 70tals förstärkare under en längre period nu men antingen är dom för risiga i skicket eller så kostar dom 3000kr för att säljaren vet vilken guldklimp hen har i sin ägo.

Grattis till fyndet, minst sagt

På tal om det, har du sett något riaa-steg med dubbla utgångar? Skulle vilja koppla in hörlursförstärkaren direkt till svarven.

Du (och säkert fler i tråden) verkar ha kolla och kan se värdet på "stora tunga saker". Jag har haft dessa liggandes, inte använt mycket på senaste. Skaffade en liten enkelt ria(?) förstärkare från kjell&co för att slippa den stora tunga. Är dessa prylar värt något? Har även en LP-spelare DUX 5777, skräp eller värt?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av ehallq:

Du (och säkert fler i tråden) verkar ha kolla och kan se värdet på "stora tunga saker". Jag har haft dessa liggandes, inte använt mycket på senaste. Skaffade en liten enkelt ria(?) förstärkare från kjell&co för att slippa den stora tunga. Är dessa prylar värt något? Har även en LP-spelare DUX 5777, skräp eller värt?
http://i.imgur.com/eP5IK07.jpg
http://i.imgur.com/LCgBSXi.jpg
http://i.imgur.com/hClkEUK.jpg

Tror att @mrqaffe är mer kvalificerad för det jobbet

Permalänk
Medlem

Rent generellt kan man dock säga att plastig 90-talshifi inte är värt mycket.

Permalänk
Medlem

Självklart vill man kunna spela sina gamla vinyl, jag kan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehallq:

Du (och säkert fler i tråden) verkar ha kolla och kan se värdet på "stora tunga saker". Jag har haft dessa liggandes, inte använt mycket på senaste. Skaffade en liten enkelt ria(?) förstärkare från kjell&co för att slippa den stora tunga. Är dessa prylar värt något? Har även en LP-spelare DUX 5777, skräp eller värt?
http://i.imgur.com/eP5IK07.jpg
http://i.imgur.com/LCgBSXi.jpg
http://i.imgur.com/hClkEUK.jpg

Det där är raka motsatsen till stora och tunga saker, det är en enklare paketstereo som inte är värd så mycket, kanske 500 om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är raka motsatsen till stora och tunga saker, det är en enklare paketstereo som inte är värd så mycket, kanske 500 om allt fungerar som det ska.

Haha okej, dom är stora och tunga för mig

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Yay! Vad roligt med en vinyltråd!

Själv började jag med vinyl julen 2011 när jag fick en vinylspelare av min svärfar, naturligtvis var jag ju tvungen att köpa mig en förstärkare samt högtalare. Inte nog med att han drog ner mig i vinylträsket jag hamnade dessutom i Hifi-träsket!

Det roliga med vinyl är att jag upplever att det dels brukar låta bättre än CD (speciellt hårdrock!) samt att det blir en ritual med allt runt omkring (gräva fram skivan, sätta i den i spelaren, torka den med borsten, föra nålen till skivan osv). Detta gör att när väl ritualen är klar så avnjuter (iaf jag) musiken mer koncentrerat än när jag sitter vid datorn eller lyssnar på musik i mobilen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehallq:

Haha okej, dom är stora och tunga för mig

Lätt och kompakt, Yamahaprylarna jag fyndade och länkade tidigare är mer normalstort än tungt, tung hifi är verkligen tung, kan du lyfta prylarna utan problem och inte är Magnus Samuelsson så är det nog inte tung hifi
Mitt ljudsystem till datorn väger över 70 kilo...

När det gäller vinyl så är det väldigt bra om skivspelaren är rejält tung, både chassit och tallriken bör ha hög massa så rotationen blir stabil och vibrationer dämpas. flytande upphängning är inte lika bra som hög massa, åtminstone har jag aldrig hört nån flytande skivspelare som matchar de bästa tunga och ska man ha tangentialtonarmar och luftlager så är det i praktiken krav att spelaren inte är flytande och är den lätt och inte flytande så brukar det inte heller låta bra.
Alltså återstår det tunga verk om det ska låta riktigt bra och i princip alla riktigt bra skivspelare är ju väldigt tunga och remdrivna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lätt och kompakt, Yamahaprylarna jag fyndade och länkade tidigare är mer normalstort än tungt, tung hifi är verkligen tung, kan du lyfta prylarna utan problem och inte är Magnus Samuelsson så är det nog inte tung hifi
Mitt ljudsystem till datorn väger över 70 kilo...

När det gäller vinyl så är det väldigt bra om skivspelaren är rejält tung, både chassit och tallriken bör ha hög massa så rotationen blir stabil och vibrationer dämpas. flytande upphängning är inte lika bra som hög massa, åtminstone har jag aldrig hört nån flytande skivspelare som matchar de bästa tunga och ska man ha tangentialtonarmar och luftlager så är det i praktiken krav att spelaren inte är flytande och är den lätt och inte flytande så brukar det inte heller låta bra.
Alltså återstår det tunga verk om det ska låta riktigt bra och i princip alla riktigt bra skivspelare är ju väldigt tunga och remdrivna.

Tack för lektionen!
Då är mina grejer garanterat lätta saker. Jag tycker tungt är när det väger mer än en laptop

Men min DUX5777, är det något speciellt?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehallq:

Tack för lektionen!
Då är mina grejer garanterat lätta saker. Jag tycker tungt är när det väger mer än en laptop

Men min DUX5777, är det något speciellt?

Det är en skivspelare i "normalklass", bättre är plastiga paketmodeller men sämre än tex Thorens, jag har för mig att vi hade en sån spelare hemma när jag var liten.
Den är ok att använda om den funkar, byt rem och rengör och smörj lagret och se till att pickupen är fräsch så har du en bra bruksmaskin och kan börja leta andra verk om du vill byta upp dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.