DVI prio över Displayport som primaryscreen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

DVI prio över Displayport som primaryscreen?

Hello, köpte precis en Acer 27' XB270HU för att ha som mainskärm tillsammans med min gamla benq 24' XL2311T.

Acern kopplas in via Displayport och Benq via DVI, nu har jag problem att sätta min stora skärm som primaryscreen i nvia kontrollpanelen... den byter tillbaka till benq skärmen automatiskt. Jag läste lite på internet och folk säger att DVI har en hårdkodad prioritet på grafikkortet, och det är egentligen fine, sålänge jag kan ställa in att mina spel startas automatiskt på 27tummaren med den upplösningen, om jag ska använda min skärm atm så får jag byta till windowmode och dra över rutan till stora skärmen men då är det ändå 1080p upplösning.

Tack så mycket på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av magnum92:

Hello, köpte precis en Acer 27' XB270HU för att ha som mainskärm tillsammans med min gamla benq 24' XL2311T.

Acern kopplas in via Displayport och Benq via DVI, nu har jag problem att sätta min stora skärm som primaryscreen i nvia kontrollpanelen... den byter tillbaka till benq skärmen automatiskt. Jag läste lite på internet och folk säger att DVI har en hårdkodad prioritet på grafikkortet, och det är egentligen fine, sålänge jag kan ställa in att mina spel startas automatiskt på 27tummaren med den upplösningen, om jag ska använda min skärm atm så får jag byta till windowmode och dra över rutan till stora skärmen men då är det ändå 1080p upplösning.

Tack så mycket på förhand

Har du även test ställt in de i Windows inställningar?
Jag kör själv Displayport och DVI och mitt fall är dp porten main.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2014

har BenQ skärmen någon annan ingång än DVI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av bärplockaren:

Har du även test ställt in de i Windows inställningar?
Jag kör själv Displayport och DVI och mitt fall är dp porten main.

Vad konstigt... vilken skärm kopplade du in först? Jag hade ju min benq före min acer. Jag läste någonstans att bios känner av vilken skärm man kopplade in först.

Jag har också 970 så det borde vara samma för oss egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Dalp:

har BenQ skärmen någon annan ingång än DVI?

hdmi och vga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av magnum92:

Vad konstigt... vilken skärm kopplade du in först? Jag hade ju min benq före min acer. Jag läste någonstans att bios känner av vilken skärm man kopplade in först.

Jag har också 970 så det borde vara samma för oss egentligen.

Jag ska dock tillägga att min andra skärm bara har VGA så på den kör jag med DVI adapter.
Jag ska ha kopplat in DP skärmen först xl2420t alltså.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2014

Om du inte kan fixa det genom windows så kan du alltid koppla in BenQ skärmen med hdmi