Viera TX-55AS650E - windows 10 - allt blir så smått?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Viera TX-55AS650E - windows 10 - allt blir så smått?

Kamraten ringde mig förut och sa att han inte fick till någon bra bild på sin nya teve när han kopplade mot sin dator med HDMI kabel.
"Allt blir så smått" och menade då texterna. Alternatvit att bilden hamnar utanför eller blir skev.

Vissa upplösningar så började teven prata på att den skulle scala om bilden. Tror den sa det om 1920x1080.

Vi bollade lite över telefon men han blev aldrig nöjd och jag är inte van med att greja mot någon tv.
Försökte snabb-googla vilka lägre upplösningar som matchar 1920x1080 formatet men lyckades inte hitta något konkret svar på det.

Vad är rätta svaret, vad ska han testa med för att få en bra bild genom sin bärbara windows10 maskin och sin 55" tv ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2666984

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Vad han ska göra är att stänga av skalningen i grafikkortets drivrutiner. På intel är det ett skjutreglage som ska ligga på 0 tror jag, längst åt ena hållet i alla fall. Inställningen heter lite olika men den finns där. Teven kan också skala bilden, men det är inte så vanligt att det sker av sig själv och lätt att ordna genom att växla mellan lägena för bildförhållande på teven tills dess att man ser allt, efter att ni har ändrat i drivrutinerna då alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Han har Intel grafik (bärbar sak)

Hans inställningar idag till teven:

* Behåll visningsskala
* 50hz
* 1280x720
= bild utanför

Alternativ som finns:
* skala helskärm