Tips till bästa luftflödet i Fractal Design R5/S, sänkning med minst 10 grader!

Permalänk
Medlem

Tips till bästa luftflödet i Fractal Design R5/S, sänkning med minst 10 grader!

Hejsan grabbar o tjejer!

Efter mycket tid så har jag hittat den optimala placeringen för fläktar så ni får grafikkort OCH processor så kyld som möjligt.

I och med att dessa chassin är sjukt populära så tänkte jag dela med mig.

jag har testat mängder olika men denna är den absolut bästa.

Utsug 2 totalt: bakre delen och längst bak på toppen. (har ni utsug någon annanstans på toppen så kommer den sno den friska luften från grafikkortet)
Undvik att ha fler än dessa 2 utsug, jag har testat med fler, men det gick åt helvete.

Insug 4 totalt (eventuellt 5 med 120mm fläkt längst upp på framsidan): 2 i framsidan, eventuellt en 120mm längst upp (r5) som jag har monterat i och med det inte får plats en 140mm, Bredvid PSU, sidoöppningen vid grafikkortet.

Har du/tänkt byta ut fläktarna mot bättre så säger jag ett stort nej när det gäller båda utsug-fläktarna och den "mellersta" insug-fläkten.(ifall ni redan gjort eller insisterar så rekommenderar jag låg RPM)

varför jag vet detta är för att jag inskaffat 2 st Noctua NF-A14. monterade jag dom i någon utav utsugen eller den mellersta(översta) insuget på framsidan så fick jag faktiskt högre temperaturer på grafikkortet. just för att luftflödet förändras kraftigt då de även suger ut den friska luften, den friska luften hinner inte riktigt passera genom processor och grafikkort på rätt sätt innan den sugs ut igen.(då nya och bättre fläktar oftast flyttar luft otroligt mkt bättre än standardfläktarna)

Så har ni bytt fläktar/tänkt köpa nya, montera dessa längst ner på framsidan, bredvid er psu med en liten vinkling mot grafikkortet (jag använder 3 små antivibration pluppar som följer med standardfläktarna för att vinka fläkten upp mot grafikkortet för att fläkten stryps pga det dåliga luftflödet på undre delen av chassit) och i sidoväggen vid grafikkortet.

Sist men inte minst, ett till insug på sidan av chassit som ger frisk luft åter igen till grafikkortet. här ska ni ha 1 antivibration mellan fläkten och sidoväggen för att undvika missljud.

även viktig information kommer här också, detta har jag aldrig hört någon säga eller skriva om. men ha inte för hög RPM på er processorfläkt, den snor enormt mycket frisk luft från grafikkortet pga de stora fläktarna och placeringen av den.
så har ni en relativt bra processorkylare som håller processorn under bra temperaturer under spel, sänk den till ca 600 rpm (+- 50).

Jag hoppas att detta hjälper er så som det hjälpt mig. Det har sänkt min temperatur med ca 12 grader, kan även sänka ytterligare men då blir det högre ljudnivå.

så 6 fläktar att föredra, 7 med 120mm på toppen av framsidan, Eller 5 om ni skippar både 120mm och fläkten vid sidoöppningen.

Jag har även höjt främre delen av mitt chassi så att fläkten vid PSU får extra mycket luft, detta kommer med att sänka temperaturen i chassit.

Ifall ni testar detta så vill jag gärna veta hur det gick, ha de gött!

Edit: Glömde säga att jag monterat bort allt onödigt som tex hårdiskburarna och för cdläsaren.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Intressant tråd då jag har börjat kolla på just detta i mitt chassi.
Det jag är nyfiken på dock är hur det ligger till med ljudvolym när du har så pass många fläktar i den, jag är väldigt kinkig med att datorn ska vara knäpptyst. Så hur är det för din del med ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Intressant tråd då jag har börjat kolla på just detta i mitt chassi.
Det jag är nyfiken på dock är hur det ligger till med ljudvolym när du har så pass många fläktar i den, jag är väldigt kinkig med att datorn ska vara knäpptyst. Så hur är det för din del med ljudnivå?

Hejsan!

Ljudnivån är lägre än någonsin eftersom den största boven för hög ljudnivå är oftast grafikkortet som svettas. Så du märker inte av fläktarna alls, de är riktigt tysta även på 100%.

Man kan även sänka varvtal på fläktarna o förlora ca 2 grader.´

Jag var tvungen att ha 65-70% på grafikkortsfläktarna för att kunna hålla den under 85 grader i the witcher 3(klockad dock) allt på ultra i 2560x1440 utan hairworks.

Nu spelar jag med samma klock på 74-75 grader som MAX på 55% på grafikkortsfläktarna, även efter minst en timme spelande.

så ljudnivån är väldigt mycket lägre kan jag lova.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Funderat på det här också, är det verkligen nödvändigt att öppna upp där uppe och på sidan? Då försvinner ju ljuddämpningsmaterialet. Plus att jag kan inte ha en fläkt där nere till vänster, då min PSU blockerar skruvhålen.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Känns som att du hade en helt värdelös setup med fläktarna innan du ändrade, det räcker gott med 2 insug och 1 utsug på runt 800rpm. I värsta fall 3 insug 2 utsug, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@Fc-inter: Funderat på det här också, är det verkligen nödvändigt att öppna upp där uppe och på sidan? Då försvinner ju ljuddämpningsmaterialet. Plus att jag kan inte ha en fläkt där nere till vänster, då min PSU blockerar skruvhålen.

Det är MYCKET nödvändigt att öppna där uppe kan jag lova. Det kommer sänka tempen i ditt chassi mest av allt.
Har du bara ett utsug längst bak och varken insug vid psu eller sidoöppningen så kommer ditt grafikkort suga tillbaka den varma luften genom dom små hålen på baksidan.

När det gäller ljud... du kommer inte märka ett dugg..(även i samma hastighet på fläktarna) och med tanke på att du får lägre temperatur i chassit så kommer du kunna sänka hastigheten på fläktarna, du kommer gå ett svalare och tystare chassi.

Du behöver inte skruvhålen bredvid psu, du kan ha den liggandes bara, vilket jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Känns som att du hade en helt värdelös setup med fläktarna innan du ändrade, det räcker gott med 2 insug och 1 utsug på runt 800rpm. I värsta fall 3 insug 2 utsug, inte svårare än så.

Första alternativet är inget att rekommendera. Sent andra alternativet är att föredra om man skippar sidofläkten som jag skrev tidigare.

Utsug upp och bak, insug fram 2 st och bredvid psu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Ska byta ut mitt FD 3000 chassi till S varianten snart så ska testa detta och mäta skillnaden i temeperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Ska byta ut mitt FD 3000 chassi till S varianten snart så ska testa detta och mäta skillnaden i temeperaturen.

Det kommer bli dunder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Hur blir det med damm in i chassit? Har min dator på en matta bredvid mitt skrivbord, och den är rätt så dammig ovanpå. Jag har fönsterversionen av ett Define R5, så det finns inget sidointag, Ska fundera på att köpa en fläkt att bara ha lutandes mot grafikkortet, tack!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Ska byta ut mitt FD 3000 chassi till S varianten snart så ska testa detta och mäta skillnaden i temeperaturen.

Jag har ett Define S där jag har 3 fläktar med in-luft i fronten och en ut i bakkant, och för mig räcker det. Har en Noctua dh-14 och får en temp på 50 grader när jag spelar. Så att öppna "taket" är nog ganska onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Jag har ett Define S där jag har 3 fläktar med in-luft i fronten och en ut i bakkant, och för mig räcker det. Har en Noctua dh-14 och får en temp på 50 grader när jag spelar. Så att öppna "taket" är nog ganska onödigt.

Hehe sitter också med en dh-14 just nu. Blev så pass sugen av tråden så jag tror jag lär byta över till Define S chassit redan ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@Fc-inter: Hur blir det med damm in i chassit? Har min dator på en matta bredvid mitt skrivbord, och den är rätt så dammig ovanpå. Jag har fönsterversionen av ett Define R5, så det finns inget sidointag, Ska fundera på att köpa en fläkt att bara ha lutandes mot grafikkortet, tack!

Det blir aldrig damm i chassit om du har fönsterversionen eftersom det enda stället som skulle ta in damm är från sidointaget.
På framsidan finns det ett dammfilter och även under hela chassit.
Om du ska köpa till en fläkt så är det bäst om du har den bredvid din psu med en lutning mot grafikkortet, alltså att du INTE skruvar fast den, för då riktas luften rakt upp.
Jag har höjt den ena sidan med nästan 3 cm så att den får en riktning direkt mot grafikkortet.
Den fläktsidan vänd mot psu ska va ner mot chassit, och den högra delen ska vara höjd med minst 1.5 cm och under 2.5. Då får du frisk luft direkt till ditt grafikkort. Glöm inte att sänka din hastighet på processorkylaren då den snor mycket av den friska luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Jag har ett Define S där jag har 3 fläktar med in-luft i fronten och en ut i bakkant, och för mig räcker det. Har en Noctua dh-14 och får en temp på 50 grader när jag spelar. Så att öppna "taket" är nog ganska onödigt.

Nocuta dh14 är ju för din processor, hur ser det ut för din GPU?
50 grader på GPU under spelande har jag aldrig hört om jag ska vara ärlig.

Att öppna den bakre takluckan och sätta in en fläkt med utsug sänker graderna på grafikkortet ganska mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st Noctua NF-A14 monterade tre fram och en bak i mitt S. Fråga till er som bytt utsug, hur får ni in gummimonteringarna? Jag lyckades inte få fast de två som är närmast bakplåten. Jag har även en extra Nf14 över. Mitt chassi är inte så tyst som jag vill. Undrar om det är grafikkortet eller CPU-kylaren som spökar. Tips på förbättringar upskattas gärna, både i fläktmontering/config men även annat som kan va hjälpsamt för ljudnivån. Börjar ångra att jag valde fönster framför ljuddämpning..

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Var tvungen att testa och se hur varmt det vart, och efter 30 minuter CSGO så var max temp på GPU 56 grader.

edit: bild http://forumbilder.no/image/0BL

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Tror inte jag vågar sänka hastigheten på min Hyper 212 EVO, ligger redan på 80 grader när jag renderar i Cinema 4D.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Jag har 4 st Noctua NF-A14 monterade tre fram och en bak i mitt S. Fråga till er som bytt utsug, hur får ni in gummimonteringarna? Jag lyckades inte få fast de två som är närmast bakplåten. Jag har även en extra Nf14 över. Mitt chassi är inte så tyst som jag vill. Undrar om det är grafikkortet eller CPU-kylaren som spökar. Tips på förbättringar upskattas gärna, både i fläktmontering/config men även annat som kan va hjälpsamt för ljudnivån. Börjar ångra att jag valde fönster framför ljuddämpning..

Dessa fläktar har väldigt hög rpm.

Av erfarenhet så fick jag högre temperaturer med NF fläktar på ovansidan och i mellersta raden på framsidan.

Kör dom i olika hastighet, den längst ner kör du snabbast, utsugen sänker du, för dessa fläktar är för bra tyvärr, de hinner sno den friska luften innan den hinner komma till dina delar. Sen vet jag inte vad du har för delar. Men det är enligt min forskning.

Testa med lägre rpm på utsugen och snabbast på den längst ner på framsidan.

Jag använder Ai suite, fanxpert.

Du kan även placera din översta fläkt på framsidan, bredvid din psu istället. Då får grafikkortet extra luft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@Fc-inter: Tror inte jag vågar sänka hastigheten på min Hyper 212 EVO, ligger redan på 80 grader när jag renderar i Cinema 4D.

Okej då förstår jag, men den största boven brukar va att grafikkortet värmer upp hela chassit, får du den sval lär även din cpu minska i temperatur också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Det blir aldrig damm i chassit om du har fönsterversionen eftersom det enda stället som skulle ta in damm är från sidointaget.
På framsidan finns det ett dammfilter och även under hela chassit.
Om du ska köpa till en fläkt så är det bäst om du har den bredvid din psu med en lutning mot grafikkortet, alltså att du INTE skruvar fast den, för då riktas luften rakt upp.
Jag har höjt den ena sidan med nästan 3 cm så att den får en riktning direkt mot grafikkortet.
Den fläktsidan vänd mot psu ska va ner mot chassit, och den högra delen ska vara höjd med minst 1.5 cm och under 2.5. Då får du frisk luft direkt till ditt grafikkort. Glöm inte att sänka din hastighet på processorkylaren då den snor mycket av den friska luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gjorde du när du vinkla fläkten vid PSU, hur höjde du den och fick den stå stabilt? Samt hade du rekommenderat att ha de 2 fläktarna som medföljer chassit som insug och inskaffa 3 st Noctua Chassifläkt 120mm NF-F12-PWM som utsug?

Kan ju köpa 5 st Noctua men känns onödigt om man kan återanvända FDD-S fläktarna som medföljder, även om de är "sämre". Samt har du tips på vilken RPM de ska ligga på eller är det lite av testa dig fram. Mer RPM på insug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFD:

Hur gjorde du när du vinkla fläkten vid PSU, hur höjde du den och fick den stå stabilt? Samt hade du rekommenderat att ha de 2 fläktarna som medföljer chassit som insug och inskaffa 3 st Noctua Chassifläkt 120mm NF-F12-PWM som utsug?

Kan ju köpa 5 st Noctua men känns onödigt om man kan återanvända FDD-S fläktarna som medföljder, även om de är "sämre". Samt har du tips på vilken RPM de ska ligga på eller är det lite av testa dig fram. Mer RPM på insug?

hejsan, de som finns längst ner åt höger på bilden (de man får med chassit) http://www.pdconsec.net/Data/Sites/1/media/blogs/davidr/defin... . använd 2 eller 3 över varandra på ena kanten beroende på vad som blir bäst för dig.

de som medföljer chassit rekommenderar jag starkt att ha som UTSUG. och ifall du ska inhandla nya fläktar så ska dessa vara insug. en 140mm längst ner på framsidan, 140mm bredvid psu. (dessa kan du skruva upp hur hög rpm du vill, det blir bara svalare) den mellersta på framsidan rekommenderar jag inte en highend fläkt då den flyttar luft för bra. antingen så sänker du rpm på den mellersta om du inskaffar Noctua, eller så kör du på den som du redan har längst fram på 100% eller vad du nu än vill ha.

så orginalfläktar ELLER låg rpm på noctua på UTSUG, och hög rpm på fläkten bredvid psu och längst ner på framsidan, ju bättre fläkt, desto bättre.

sedan har jag lagt två frigolit bitar under chassit på framsidan så det blir extra luftflöde. på framfötterna alltså. så chassit lyfts en bit, annars brukar fläkten vid psu strypas lite pga dåligt luftflöde

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

jag kör 2 insug och ett 1 utsug med tornkylare i mitt Define XL och har monterat bort den värdelösa fläkten i taket, har också nätagg som tar in luft under chassit samt att jag öppnat i sidopanelen så grafikkortet kan vifta ut och ta in kall luft från sidan och detta har fungerat utmärkt för mig och får knappt in något damm i burken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ställa chassit på en " CPU vagn " Jag gjorde en själv på jobb , med håll undertill så att fläkten i botten får ordentligt med luft.
Tar väck mycket damm när lådan inte står direkt på golvet.
Bara ett litet tips

Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Jag har ett H440 kör utan insugfläktar, jag har märkt att de gör absolut ingen skillnad på tempen i datorn...H440 har otroligt dåligt med ventilation..

Funderar starkt på att köpa nytt mer planerat chassi..

Mitt Prodigy M har bättre luftventilation än mitt H440..tyvärr är Prodigy M inte så iögonfallande

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Ser ut på detta vis i mitt R4 chassi.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag kör 2 insug och ett 1 utsug med tornkylare i mitt Define XL och har monterat bort den värdelösa fläkten i taket, har också nätagg som tar in luft under chassit samt att jag öppnat i sidopanelen så grafikkortet kan vifta ut och ta in kall luft från sidan och detta har fungerat utmärkt för mig och får knappt in något damm i burken.

har du testat med 2 utsug?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

har du testat med 2 utsug?

ja, ljudnivån är förjävlig i sidopanelen och gör ingen skillnad på tempsen i min dator iallafall men mitt chassi är rejält mycket större än R5 dock samma upplägg

den i taket gjorde heller ingen skillnad på tempsen när jag tog bort den och gjorde de bara trångt i toppen när jag meckade med datorn.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ja, ljudnivån är förjävlig i sidopanelen och gör ingen skillnad på tempsen i min dator iallafall men mitt chassi är rejält mycket större än R5 dock samma upplägg

den i taket gjorde heller ingen skillnad på tempsen när jag tog bort den och gjorde de bara trångt i toppen när jag meckade med datorn.

det låter väldigt konstigt. men det kanske är så med xl chassit. luftflödet kanske strömmar på ett annat sätt

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Livsnjutare 😎

Borde väl vara ungefär samma resultat med Define R2, R3, R4 också ? @Fc-inter

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

det låter väldigt konstigt. men det kanske är så med xl chassit. luftflödet kanske strömmar på ett annat sätt

Beror ju mycket på vilken processorkylare man har, jag har en rejäl som flyttar massvis av luft genom mitt enda utsug men ja mitt xl är moddat med alla hårddiskburar borttagna för bästa möjliga luftflöde från fronten samt att "hyllan" mellan moderkortet och nätagget är borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.