Hjälp mig bena ut kylningen (Uppgradering av vatten)

Permalänk
Inaktiv

Hjälp mig bena ut kylningen (Uppgradering av vatten)

Jag sitter och funderar på det här och känner att jag inte kommer någonstans nu. CPU (6700k, 100mhz OC) kyls av en Corsair H80i (140mm). GPU'n kyls av en okänd AIO med 140mm radiator (EVGA 980Ti hybrid cooling kit) som monterades på ett referenskort.

Jag funderar på att köpa en Kelvin S36 (360mm Rad) AIO som ska kunna expanderas, och funderar då på att expandera det med ett GPU block. Frågan är om 1xKelvin 36 skulle ge en motiverbar förbättring gentemot 2x140mm och vad som skulle behöva inhandlas för att genomföra expansionen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag sitter och funderar på det här och känner att jag inte kommer någonstans nu. CPU (6700k, 100mhz OC) kyls av en Corsair H80i (140mm). GPU'n kyls av en okänd AIO med 140mm radiator (EVGA 980Ti hybrid cooling kit) som monterades på ett referenskort.

Jag funderar på att köpa en Kelvin S36 (360mm Rad) AIO som ska kunna expanderas, och funderar då på att expandera det med ett GPU block. Frågan är om 1xKelvin 36 skulle ge en motiverbar förbättring gentemot 2x140mm och vad som skulle behöva inhandlas för att genomföra expansionen.

2x 140mm = 140² * 2 = 39 200mm²
3x 120mm = 120² * 3 = 43 200mm²

Ingen större Area-skillnad alltså.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

kyls av en Corsair H80i (140mm).

Är inte H80i en 120 rad?

Sitter iaf 120mm fläktar på min å radden är ju inte större än dessa.

en 360mm rad ger ju vattnet mer "tid" på sej att kyla ner innan den går tillbaka ut till blocken så den torde ju då vara effektivare. Kan dock inte svara på hur det fungerar i praktiken när du kopplar in 2 källor som du behöver kyla dock.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods