Hårddisk priserna var annorlunda förr :)

Permalänk
Medlem

Ni är väl bekanta med sidor som denna? Längst upp på sidan finns en länk till en graf, för dem som tycker att siffror är tråkiga.
http://www.jcmit.com/diskprice.htm

Som synes underskreds $1 per MB någon gång sommaren 1993, och $1 per GB runt jul 2003. Just nu ligger priset på $28 per TB, så det är inte längre samma inverterat exponentiella prisras. Frågan är om vi kommit ner på $1 per TB till år 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Som synes underskreds $1 per MB någon gång sommaren 1993, och $1 per GB runt jul 2003. Just nu ligger priset på $28 per TB, så det är inte längre samma inverterat exponentiella prisras. Frågan är om vi kommit ner på $1 per TB till år 2023?

Tveksamt. Jag tror man i likhet med processortillverkning börjar närma sig gränsen för där det blir allt svårare att klämma in allt mer på en given yta till rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Är det verkligen så? Jag tycker man numera har överflöd av lagringsutrymme och aldrig behöver "rensa". Speciellt när nedladdningen av filmer tog fart så det det ett väldigt skyfflande med filer, begränsat med plats för spel osv. Lagringsutrymme är helt klart ett ickeproblem idag.

Beror ju på vad man gör. I mitt fall är det mina kameror som producerar data i stora mängder och särskilt vid bytet Nikon D700 (12MP) -> D800 (36MP) och att man började experimentera med rörliga bilder ökade filstorleken rejält.

Skrivet av anon5930:

Många av dagens nya AAA-spel är rätt stora samtidigt. GTA V ligger väl på 60+ GB i dagsläget och många spel är runt 50GB. Spelen var betydligt mindre för 10, 15 och 20 år sedan. Med mekaniska hårddiskar är detta inte något större problem men vill man köra SSD'er så blir det ju lite annat förstås.

Ja, om man bara spelar så är det kanske inte lika stort problem. Jag bestämde mig dock för att inte köra några mekaniska diskar alls i mitt senaste bygge och expandera dess flashlagring i takt med behoven. Nu räknar jag mig iofs mest som en casualspelare och håller mest på med foto.

Skrivet av anon5930:

Det är nog också relativt få som också bryr sig om backup eller något mer påkostat NAS-system också.

Där har du nog tyvärr rätt, alldeles för många som sätter full tillit till en enda disk med saker som bilder på barnen etc. Jag kör ett NAS och har även off-sitebackup för allt viktigt, men är väl rätt extrem på den fronten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ghost:

Ja, om man bara spelar så är det kanske inte lika stort problem. Jag bestämde mig dock för att inte köra några mekaniska diskar alls i mitt senaste bygge och expandera dess flashlagring i takt med behoven. Nu räknar jag mig iofs mest som en casualspelare och håller mest på med foto.

Där har du nog tyvärr rätt, alldeles för många som sätter full tillit till en enda disk med saker som bilder på barnen etc. Jag kör ett NAS och har även off-sitebackup för allt viktigt, men är väl rätt extrem på den fronten.

Instämmer.
Att skippa mekaniska hårddiskar, iallafall i den dator man sitter vid, tycker jag är en bra ide om det är möjligt. Jag har själv försökt köra så men har lite för svårt att plocka ur den sista mekaniska hårddisken, den är fin att ha ibland.

Jo, jag brukar försöka påminna och ge förslag till hur folk i min omgivning kan säkra de digitala filer de troligen vill ha men det är svårt att få in hur viktigt det är. Möjligen tills lagringsenheten väl havererar då. Men lite för sent då oftast.
En liten Dual-bay NAS med RAID 1-spegling mellan diskarna borde vara en klar förbättring i de flesta mindre hushåll. Men det kostar ju och finns intresset inte så blir det ju svårt. Windows har ju idag faktiskt rätt hyffsade funktioner för att göra backup till och med.

Jag hoppas de flesta här på forumet gör backup på iallafall de viktigare filerna. Om inte annat så har ni blivit vänligt påminda.

Permalänk
Medlem

Oj vad gif bilder du hade plats för.

Permalänk

Tänker priset på en "vanlig" dator + skärm och allt runt runt 1995-2000 så låg de på typ 20000. Inget konstigt med det. Nu vill man ha en maxad burk för under 10000

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

minns fortfarande min första dator jag fick av mina päron.

kostade närmre 20k :- hade en hårddisk på 200Mb och en cdläsare som kunde läsa skivor på 700Mb

lite kul att tänka på att ett tag i tiden så var cdskivor mer rymligt än hårddiskarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av DST:

x800 va ju typ det snabbaste, 2600kr.. mot 7k för ett 980ti eller 6k för ett fury x.
ett snabbt graffe med tv funktionalitet å så för 3500 som hittat. finns la inte ens i dagsläget å hade la kostat säker 7k bara för det.
standard diskar ligger la på 600-700spänn.
så jag ser fortfarande inte problemet förutom att allt idag e lite kraftfullare å erbjuder mer utrymme.

Nja, sanning med modifikation, skulle du hade värsta så kostade det mycket redan då. Att du fick ett X800 eller kanske till och med ett X800 pro för 2600kr motsvarar att du får ett gtx 970 eller R9 390 för runt 3000kr idag.

Som referens kostade ett:
Geforce 4 4600 ti $399 vid lansering
X800 XT PE $499
6800 Ultra $499

jämför det med ett 9800ti eller fury X med ett referens pris på $649 nu 11 år senare så skulle inte jag påstå att prisutveklingen på de allra dyraste korten varit så extrem, i alla fall inte om man bortser från kort som Titan/titan X.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 5,25 tums floppy diskdrive till min Atari 400, 1983 tror jag det var för 6000:- Men hela 88 kb per disk. Atari 810 hette den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Vilken flashback! Minns Paradise Trading haha, dock inte vad jag köpte därifrån.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jepp, prisutveckling Ataris diskettstationer hämtad från USR Datas annonser och redaktionell text:

Juni 1983: Atari 810 - 6650 kr
Augusti 1983: Atari 810 - rek. pris 6400 kr, Atari 1050 - på väg att lanseras
September 1983: annonser utan prisuppgifter
November 1983: Atari 810 - 4500 kr, Atari 1050 ännu ej omnämnd i annonser

Skapligt med en prissänkning på 2150 kr eller 33% på ett halvår. Då talar vi ändå inte om några kampanjreor som dagens elektronikjättar brukar hålla på med, utan helt enkelt sänkta priser för en vid det laget visserligen utgående modell.

För USR Data, som var en av ett fåtal Atari-återförsäljare som alls annonserade, var det mer regel än undantag att låta bli att ange priser i annonserna, till skillnad från återförsäljare av alla andra märken som gärna berättade hur billiga de var. Vad jag förstått skenade dollarkursen uppåt under 1983-84 och Vasatronic och deras återförsäljare hade väl inte värst stora marginaler så därav i högsta grad dagspris. Ett tag blev faktiskt vissa Atari-datorer dyrare (!) för varje månad, vilket måste vara lite av en sensation, då det är sällan en specifik modell av dator eller annan elektronik stiger i pris vartefter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zapac:

Jepp, prisutveckling Ataris diskettstationer hämtad från USR Datas annonser och redaktionell text:

Juni 1983: Atari 810 - 6650 kr
Augusti 1983: Atari 810 - rek. pris 6400 kr, Atari 1050 - på väg att lanseras
September 1983: annonser utan prisuppgifter
November 1983: Atari 810 - 4500 kr, Atari 1050 ännu ej omnämnd i annonser

Skapligt med en prissänkning på 2150 kr eller 33% på ett halvår. Då talar vi ändå inte om några kampanjreor som dagens elektronikjättar brukar hålla på med, utan helt enkelt sänkta priser för en vid det laget visserligen utgående modell.

För USR Data, som var en av ett fåtal Atari-återförsäljare som alls annonserade, var det mer regel än undantag att låta bli att ange priser i annonserna, till skillnad från återförsäljare av alla andra märken som gärna berättade hur billiga de var. Vad jag förstått skenade dollarkursen uppåt under 1983-84 och Vasatronic och deras återförsäljare hade väl inte värst stora marginaler så därav i högsta grad dagspris. Ett tag blev faktiskt vissa Atari-datorer dyrare (!) för varje månad, vilket måste vara lite av en sensation, då det är sällan en specifik modell av dator eller annan elektronik stiger i pris vartefter.

Det är inte så att det är relaterat till att den amerikanska spelmarknaden kraschade vid tidpunkten? https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_video_game_crash...

Men jo, normalt sett faller ju helt klart priserna från lansering.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte mitt gamla konto kvar, detta är det nya jag skapade sedan men första beställningen där ifrån. Tycker nog minnen var dyrare isf

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Njae, videospelskraschen (i den mån det var en krasch, eller bara en omsvängning på marknaden) lär inte ha drivit upp dollarkursen nämnvärt.

Som sidonot kan nämnas att dollarkursen var nästan oförändrat på c:a 5,20 kr mellan 1950-1973. Våren 1975 droppade den till under 4 kr, och snittkursen för 1980 var 4,22 kr. Sedan tillträdde Reagan som president och gjorde stora omläggningar av den ekonomiska politiken i USA vilket för oss fick till följd att dollarn sköt brant i höjden. Som brantast var stegringen mellan september och november 1982, från c:a 6,20 till 7,50 kr på en dryg månad. Under 1983 och 1984 fortsatte kursen långsamt uppåt och nådde i februari 1985 hela 9,28 kr. Sedan dess har det ju varit en del toppar (nästan 11 kr några år in på 2000-talet) och dalar (senast under 6 kr runt 2008) men under 4 kr lär dollarn aldrig mer värderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Är det verkligen så? Jag tycker man numera har överflöd av lagringsutrymme och aldrig behöver "rensa". Speciellt när nedladdningen av filmer tog fart så det det ett väldigt skyfflande med filer, begränsat med plats för spel osv. Lagringsutrymme är helt klart ett ickeproblem idag.

Beroende på vilken data man genererar. Sysslar själv mer och mer med foto/film nu på fritiden och dessa ämnen äter gärna NAS.

Nedladdning av diverse saker förbrukar utrymmet nästan fortare.

Spelen växer i storlek.