MiniDP och max upplösning/refreshrate

Permalänk
Medlem

MiniDP och max upplösning/refreshrate

Hej.

Försöker hitta vad max refreshrate/upplösning i kombination är med en miniDP kabel men har inte lyckats via google.
Köpte en kabel via netonnet men den verkar inte vilja köra 1440p/144Hz på något vis från min laptop utan toppar av vid 120hz. Tänkte om det är en sämre kabel eller om felet ligger någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin
Länka gärna till kabeln och laptopen samt skärm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Hej.

Försöker hitta vad max refreshrate/upplösning i kombination är med en miniDP kabel men har inte lyckats via google.
Köpte en kabel via netonnet men den verkar inte vilja köra 1440p/144Hz på något vis från min laptop utan toppar av vid 120hz. Tänkte om det är en sämre kabel eller om felet ligger någon annanstans.

Strobed backlightning med ulmb eller lightboost fungerar i högst 120hz

Permalänk
Medlem

@anon185723: Vilket är relevant till min fråga hur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@fxfighter: Vilket är relevant till min fråga hur?

Enligt din beskrivning så var problemet att gå i från 120hz till 144hz. Moderna 144hz skärmar har strobed backlightning. Aktiverar man ulmb eller lightboost så kan du inte köra skärmen i 144hz utan max 120hz, detta är en teknisk begränsning.

Om du inte förstår hur detta är relevant så får du först berätta vilken skärm du har och om du har ulmb/lightboost igång. Mini Displayport har för i övrigt samma bandbredd som Displayport.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Strobed som man måste aktivera ja. Nu har jag dock en XL2730Z där man kan köra strobing i 144 Hz också även om jag väljer att inte ha det aktiverat.

Om bandbredden är samma som det verkar så är det antingen kortet som inte har rätt output men det ska stödja 4k output enligt Nvidial. Måste ta och testa en annan kabel då.

Permalänk
Bildexpert 📺

På vilket sätt lyckas du inte köra 144 Hz?

Blir det felmeddelande eller svart skärm när du väljer 144 Hz i Windows? Då är det sannolikt kabeln som inte orkar med bandbredden som krävs för 2560x1440 i 144 Hz.

Dyker 144 Hz aldrig upp till att börja med? Då är det sannolikt kretsuppsättningen i din laptop som är begränsad och inte kan driva skärmen i högre frekvens. Kanske att det fungerar ifall du stänger av laptopskärmen och enbart kör externt.

En del skärmar har också en DP 1.2/1.1-switch som då och då kan lösa den här typen av problem.