Permalänk
Avstängd

Processorbyte i HP530

Tänkte roa mig att uppgradera min gamla bärbara Hp 530 ,såg på nätet att man även, men med stor möda kan byta cpu så varför inte ? Men kan priset för tex för denna Intel® Core™2 Duo Processor T7200 verkligen stämma ,endast 5$ på Ali express .

Finns även denna Intel® Core™2 Duo Processor T7600 ,som kostar 35$ är den värd dessa extra dollar , det är ju inga jätte pengar det heller.
Är dessa cpu:s bra snabbare än den som sitter i nu Intel celeron M 1,73 GHz ?

Några andra förslag?

Tack i förväg om någon orkar svara!!

Permalänk
Medlem

Vad gör du för något med laptopen? Programmerar eller bara surf? SSD är bästa uppgradering en laptop kan få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Gissar på att du har en M530 Celeron (Av namnet på laptopen att dömma).

http://ark.intel.com/compare/29733,27257,27255

Största steget är att du får en till CPU-kärna. Sedan ca 15% ökning per modell. T7200 är väl mest prisvärd.

---------------------------------------------------
*Rubrik Redigerad*

@DWDW: Tänk på hur du formulerar dina rubriker. Din ursprungliga rubrik var mycket intetsägande.

Citat:

§3.1 - Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Du är en relativt ny användare så skulle rekommendera att du läser igenom reglerna en gång till.
http://www.sweclockers.com/forum/regler
/DavidtheDoom, - Moderator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DWDW:

Tänkte roa mig att uppgradera min gamla bärbara Hp 530 ,såg på nätet att man även, men med stor möda kan byta cpu så varför inte ? Men kan priset för tex för denna Intel® Core™2 Duo Processor T7200 verkligen stämma ,endast 5$ på Ali express .

Finns även denna Intel® Core™2 Duo Processor T7600 ,som kostar 35$ är den värd dessa extra dollar , det är ju inga jätte pengar det heller.
Är dessa cpu:s bra snabbare än den som sitter i nu Intel celeron M 1,73 GHz ?

Några andra förslag?

Tack i förväg om någon orkar svara!!

Celeron processorn är inget att hänga i granen så kostar det så lite för en uppgradering så är det värt att uppgradera. Men som cooling23 skrev så är ssd den bästa uppgraderingen där skillnaden är stor.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren ,som sagt tänkte jag även byta ram ,och sätta in en ssd .
Köpte Intel® Core™2 Duo Processor T7200 ,då dessa pengar känns helt försumbara!

Permalänk
Avstängd

Så typiskt ,efter att ha beställt ny cpu började jag misstänka att mitt chipset inte stöder cpu:n tror jag har Mobile Intel® 940GML Express Chipset men måste ha Mobile Intel® 945GM Express Chipset ,hur kollar jag vilket chipset jag verkligen har ,datorn är nedplockad i atomer men jag kan inte se någonstans vilken modell det är ,kan nån hjälpa!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@DWDW: Sätt ihop datorn igen och använd dig av ett program som heter CPU-Z så kan du lättast läsa ut vilket chipset du har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@DWDW: Sätt ihop datorn igen och använd dig av ett program som heter CPU-Z så kan du lättast läsa ut vilket chipset du har.

Jo ,det va bara det att jag redan hade skruvat isär datorn ,ville se hur det skulle gå, nu fick jag även veta hur det är att montera ihop den också .

Tack för tipset!
Efter alla turer verkar det som jag har det rätta chipset ,så hoppas CPU-Z går att lita på !

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Jo ,det va bara det att jag redan hade skruvat isär datorn ,ville se hur det skulle gå, nu fick jag även veta hur det är att montera ihop den också .

Tack för tipset!
Efter alla turer verkar det som jag har det rätta chipset ,så hoppas CPU-Z går att lita på !

Hur gick uppgraderingen av cpun? Har fått tag på en Hp 530 och funderar om det är värt att uppgradera cpu och ram. Blev det stor skillnad? Hur påverkades värmen och batteritiden?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

Hur gick uppgraderingen av cpun? Har fått tag på en Hp 530 och funderar om det är värt att uppgradera cpu och ram. Blev det stor skillnad? Hur påverkades värmen och batteritiden?

Hej!
Lite sent , är inte inne här så ofta nu för tiden.
Allt gick super bra , visst blev det skillnad , satte i en ssd och ram också , vilket gjorde den hyfsat funktions duglig, ingen raket fart direkt.
Har inte kollat priserna på cpu , men när jag köpte var det ett stort steg till den snabbaste cpu:n ,som det fungerar att byta till , mitt råd är att köpa den , min är en lite långsammare . idag skulle jag ha valt den snabbaste.
Köpte ett nytt batteri då mitt va slut, på Aliexpress , funkar kanon, inga problem med värme heller.

Kolla bara så du har rätt moderkort!!

Har du kanske redan bytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Hej!
Lite sent , är inte inne här så ofta nu för tiden.
Allt gick super bra , visst blev det skillnad , satte i en ssd och ram också , vilket gjorde den hyfsat funktions duglig, ingen raket fart direkt.
Har inte kollat priserna på cpu , men när jag köpte var det ett stort steg till den snabbaste cpu:n ,som det fungerar att byta till , mitt råd är att köpa den , min är en lite långsammare . idag skulle jag ha valt den snabbaste.
Köpte ett nytt batteri då mitt va slut, på Aliexpress , funkar kanon, inga problem med värme heller.

Kolla bara så du har rätt moderkort!!

Har du kanske redan bytt?

Yes, jag köpte nytt batteri, ram och cpu. Fick tag på den snabbaste cpun (7600?) rätt billigt så allt gick på några hundra kr. Blev en helt annan dator av den. Enda som saknas är en ssd men de som ska ha den vill inte lägga för mycket på datorn. Vet inte hur mycket mer värme den nya processorn genererar men datorn blev mycket mer sval än innan eftersom fläkten var helt full av damm och kylpastan var slut. En ett par millimeter tjock dammtuss satt på kylflänsarna.

Bra att tänka på är att alla 530 inte har samma chipset så det är inte säkert att man kan sätta i en core2duo i den. Tror det är chipset 945 som klarar core2duo.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

Yes, jag köpte nytt batteri, ram och cpu. Fick tag på den snabbaste cpun (7600?) rätt billigt så allt gick på några hundra kr. Blev en helt annan dator av den. Enda som saknas är en ssd men de som ska ha den vill inte lägga för mycket på datorn. Vet inte hur mycket mer värme den nya processorn genererar men datorn blev mycket mer sval än innan eftersom fläkten var helt full av damm och kylpastan var slut. En ett par millimeter tjock dammtuss satt på kylflänsarna.

Bra att tänka på är att alla 530 inte har samma chipset så det är inte säkert att man kan sätta i en core2duo i den. Tror det är chipset 945 som klarar core2duo.

Jag är ganska säker på att 7600 är den snabbaste som fungerar!
Kul projekt tyckte jag i alla fall ,brukar inte vara den som sitter och grejar och pillar med sådant här , brukar bli en ny dator istället, hehe.
En ssd gör en stor skillnad ,så försök övertala dem till en sån.

Hur mycket fick du ge för Cpun, de är runt $20 på Ali nu , när jag köpte kostade dem $35, min 7200 kostade knappt $5 då.
Nu är det inget jag orkar göra om ,men visst skulle den snabbare Cpun göra lite skillnad till kanske, men som jag nämnde en ssd gör ännu mer skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Jag är ganska säker på att 7600 är den snabbaste som fungerar!
Kul projekt tyckte jag i alla fall ,brukar inte vara den som sitter och grejar och pillar med sådant här , brukar bli en ny dator istället, hehe.
En ssd gör en stor skillnad ,så försök övertala dem till en sån.

Hur mycket fick du ge för Cpun, de är runt $20 på Ali nu , när jag köpte kostade dem $35, min 7200 kostade knappt $5 då.
Nu är det inget jag orkar göra om ,men visst skulle den snabbare Cpun göra lite skillnad till kanske, men som jag nämnde en ssd gör ännu mer skillnad.

$20 + fri frakt. 7200 kostade $5. Tyckte det var billigt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D