Permalänk
Medlem

Stor tv utan "lull lull"

Hej hopp!

Är trött på att mörklägga vardagsrummet och alla lampbyten så har beslutat mig att gå från projektor till en Tv, modell större.

För några år sedan fanns det sharp som hade några intressanta modeller (70"+).
Nu med all hysteri med kurvade skärmar och 4k verkar marknaden för stora tv apparater precis dött. Målgruppen som vill ha en stoooor tv till ett vettigt pris borde väl rimligtvis vara rätt så stor..

1. Finns det några prisvärda 70"+ skärmar ute idag?
2. Vad tror ni om utvecklingen av stora tv apparater i framtiden? Kommer vi gå mot högre bildkvalité på bekostnad av skärmstorleken?

Frågorna kanske är lite knasigt formulerade men ni förstår säkert ändå:)

Permalänk
Medlem

Att en TV är prisvärd eller inte är ju upp till var och en att tycka Marknaden för väldigt stora TV-apparater(70"+) har ju alltid varit ganska liten, mest för att de flesta sitter 2m-5m ifrån som mest, för att TVn helt enkelt inte får plats eller för att det känns överflödigt(och dyrt).

Jag tror själv att storleken kommer finnas kvar samtidigt som att TV- och bildkvaliteten kommer att öka. Förhoppningsvis så får fler företag upp ögonen för OLED så att vi får fler alternativ och bättre priser. I dagsläget så är priserna för 70"+, 4k och OLED lite väl höga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Hej hopp!

Är trött på att mörklägga vardagsrummet och alla lampbyten så har beslutat mig att gå från projektor till en Tv, modell större.

För några år sedan fanns det sharp som hade några intressanta modeller (70"+).
Nu med all hysteri med kurvade skärmar och 4k verkar marknaden för stora tv apparater precis dött. Målgruppen som vill ha en stoooor tv till ett vettigt pris borde väl rimligtvis vara rätt så stor..

1. Finns det några prisvärda 70"+ skärmar ute idag?
2. Vad tror ni om utvecklingen av stora tv apparater i framtiden? Kommer vi gå mot högre bildkvalité på bekostnad av skärmstorleken?

Frågorna kanske är lite knasigt formulerade men ni förstår säkert ändå:)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s252991910&o=produkt_pr...

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

@Kasper78:

Vad är dina krav då?
4k upplösning?
Spelar du tv-spel eller pc-spel på den?
Kalibreringsmöjligheter?

Maxpris?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

[quote postid="15901982" userid="58927" name="marcusOCZ"]
@Kasper78:

Vad är dina krav då?
1080p utan eftersläp

4k upplösning?
Inte nödvändigt

Spelar du tv-spel eller pc-spel på den?
Spelar mest PS4/Xbox one, kopplar inte in PC..

Kalibreringsmöjligheter?
Helt ointressant

Maxpris?
Just nu, 10-15k då CSN inte gör mig rik.. Större budget i framtiden förhoppningsvis när skatten kommer..

Någon mer än jag som tycker att det är konstigt att marknaden för stora tv apparater är så liten? Tycker det vore en självklarhet att alltid köpa den största skärmen som finns till ett vettigt pris..
Varför tycker inte alla som mig😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna Samsung värkar ju prisvärd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584069

75" för 17990kr

Annars får du gå ner till 60-65" där har dem flesta märkena någon tv för mellan 9000-10000kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

[quote postid="15901982" userid="58927" name="marcusOCZ"]
Någon mer än jag som tycker att det är konstigt att marknaden för stora tv apparater är så liten? Tycker det vore en självklarhet att alltid köpa den största skärmen som finns till ett vettigt pris..
Varför tycker inte alla som mig😜

Marknaden för 60"+ eller?
Ganska få som har nog stora rum, TVs håller länge så man behöver inte byta ofta (10år kan man oftast få ut), ska man ha en bra blir det fort jävligt dyrt (50k för en 65" OLED, 330k för en 77" OLED

Känner en som köpt en 70 tummare, han lämnade tillbaka den efter en vecka. Han sa att tre meter till TVn var för lite, behövdes närmare fyra½.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Denna Samsung värkar ju prisvärd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584069

75" för 17990kr

Har kikat på den innan, drar in en ny lampa i projektorn och köper en stor jäkel när priserna gått ner lite, om de någonsin gör det på sådana bjässar:)

Annars får du gå ner till 60-65" där har dem flesta märkena någon tv för mellan 9000-10000kr

Hemska tanke;)

Skrivet av BergEr:

Marknaden för 60"+ eller?
Ganska få som har nog stora rum, TVs håller länge så man behöver inte byta ofta (10år kan man oftast få ut), ska man ha en bra blir det fort jävligt dyrt (50k för en 65" OLED, 330k för en 77" OLED

Nja snarare marknaden för 70+ som jag trodde skulle ta fart när SHARP lanserade sina stora modeller för några år sedan.

Känner en som köpt en 70 tummare, han lämnade tillbaka den efter en vecka. Han sa att tre meter till TVn var för lite, behövdes närmare fyra½.

Smaken är som baken här antar jag, tycker som sagt själv att 108" är perfekt på 4,5M avstånd. Tycker känslan förstörs helt vid både film och TV-spel om inte skärmen är tillräckligt stor. Nåja, får väl acceptera att jag är minoriteten här och de flesta är nöjda med nuvarande storlekar..

Permalänk
Skrivet av Kasper78:

Just nu, 10-15k då CSN inte gör mig rik.. Större budget i framtiden förhoppningsvis när skatten kommer..

Någon mer än jag som tycker att det är konstigt att marknaden för stora tv apparater är så liten? Tycker det vore en självklarhet att alltid köpa den största skärmen som finns till ett vettigt pris..
Varför tycker inte alla som mig😜

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, alltså dels så har alltid (nåja) de apparaterna som tillhört de riktigt stora varit väldigt dyra, men sen handlar det förhoppningsvis om att man prioriterar bildkvalité.
En bild av inte alltför hög kvalité ser ju sämre och sämre ut desto större yta man blåser upp den på.
Det mesta i TV- och filmväg håller inte så där jättehög kvalité så ja...

Sen är det förhoppningsvis många som kommit på att man relativt enkelt kan flytta en fåtölj, speciellt om man satt på möbeltassar på den.
Du skulle klara dig utmärkt med en ganska normalstor TV om du insett detta.

Tycker du gör rätt i att fortsätta med projektorn, nu är det mörkt ute tidigt även om det vänt. Om något år eller två kan du få säkert få en platt femtiofemtums OLED för cirkus 15 000, de reade faktiskt ut LGs billigaste modell (kurvad) för 15k under mellandagsrean i år.
Att hoppa på det sunkiga LCD-tåget när OLED är så nära känns mest dumt.

Visa signatur

««« »»»