Permalänk
Medlem

200hz 4k TV med endast HDMI 2.0?

Tja! Har en Samsung UE55JS9005 TV, vilket har en refresh rate på 200hz (Clear Motion Rate 1200). Detta är en 4k TV men den har ju endast HDMI 2.0 som input. Har kollat runt på nätet och HDMI 2.0 ger ju max 4k upplösning på 60hz. Hur ska man då kunna utnyttja mer än 60? Jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort så fort Pascal kommer ut förhoppningsvis i år, vilket lär ha DisplayPort 1.3 och då bör jag ju iallafall kunna nyttja 4k i 120hz, men min TV som har stöd för upp till 200hz och endast HDMI 2.0 så kommer det ju inte att gå, eller?

Varför bygger Samsung en TV med stöd för 200hz men ger endast stöd för HDMI 2.0? Finns det andra sätt man kan nyttja över 60hz i 4k eller vadå?

Tack för svar!

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

"200 Hz" är en reklamsiffra på kartongen och har ingen koppling till praktisk nytta. Vanligtvis handlar det om att panelen kan adresseras i 120 eller 240 Hz när man använder bildinterpolering. Fast i Europa räknar man på basen om 50 Hz (efter PAL-systemet) och därför kallas det för 50, 100, 200 Hz osv. När samma panel sitter i en nordamerikansk TV kallar man det för 60, 120, 240 Hz osv. På detta kommer kreativa räknesätt som får till härligt höga frekvenssiffror.

Vad du kan mata den med som mest är 60 Hz i 4K/UHD för det är vad som är möjligt med nuvarande teknik. Eventuellt kan TV:n matas med 1920x1080 i 120 Hz, men då kör man utanför spec och det måste testas fram.

Permalänk

Enkla svaret är att den inte har 200Hz bilduppdatering. Det de menar är något annat helt enkelt. Bearbetning av bilden 200ggr/s?

Permalänk
Medlem

För det första finns det inget material tillgängligt i 200fps (som är avsett för produkten, en monster PC kan ju naturligtvis nå 200fps i vissa titlar).

För det andra tror jag inte tvn kan ta emot högre refreshrate än 60hz (möjligtvis 100hz men det känns även det tveksamt, återigen, det finns inget kommersiellt tillgängligt material så varför bry sig om att stödja mer), även om den internt jobbar med 200hz. Så det spelar ingen roll vilken HDMI version de hade stoppat i.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det spelar väldigt liten roll att du enbart kan få ut 60hz via HDMI eftersom din TV ändå inte har en riktig 200Hz panel utan det är mer ett vanligt försäljningsknep där dom har boostat frekvensen från 50 till 200 genom att låta TV:n visa upp samma bild 4 gånger för att få en mjukare bild.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enic:

Tja! Har en Samsung UE55JS9005 TV, vilket har en refresh rate på 200hz (Clear Motion Rate 1200). Detta är en 4k TV men den har ju endast HDMI 2.0 som input. Har kollat runt på nätet och HDMI 2.0 ger ju max 4k upplösning på 60hz. Hur ska man då kunna utnyttja mer än 60? Jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort så fort Pascal kommer ut förhoppningsvis i år, vilket lär ha DisplayPort 1.3 och då bör jag ju iallafall kunna nyttja 4k i 120hz, men min TV som har stöd för upp till 200hz och endast HDMI 2.0 så kommer det ju inte att gå, eller?

Varför bygger Samsung en TV med stöd för 200hz men ger endast stöd för HDMI 2.0? Finns det andra sätt man kan nyttja över 60hz i 4k eller vadå?

Tack för svar!

tänkte du att den skulle ha HDMI 3.0 ? som inte finns

Permalänk
Medlem

Det var snabbt alla hoppade på här!

Okej, ja det låter vettigt men jag trodde att 200hz betydde 200hz, då Samsung kör på sin "Clear Motion Rate" vilket på denna TV är 1200 och motsvarar 200hz efter att man konverterar siffran. För t.ex. andra tillverkare som LG kör med "TruMotion" och sedan "120hz, 240hz eller 480hz" vilket inte är den riktiga uppdateringsfrekvensen.

Jag vet att det inte finns stöd för över 60hz idag i 4k. Men om TVn nu skulle ha stöd för DisplayPort 1.3, skulle det då vara möjligt att faktiskt få ut den hastigheten på denna TV? Då samsung kör med one connect box så finns det möjlighet för detta i framtiden? Dock så hittar jag inte information om hur mycket bandbredd själva one connect kabeln kan få ut till TVn.

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enic:

Det var snabbt alla hoppade på här!

Okej, ja det låter vettigt men jag trodde att 200hz betydde 200hz, då Samsung kör på sin "Clear Motion Rate" vilket på denna TV är 1200 och motsvarar 200hz efter att man konverterar siffran. För t.ex. andra tillverkare som LG kör med "TruMotion" och sedan "120hz, 240hz eller 480hz" vilket inte är den riktiga uppdateringsfrekvensen.

Jag vet att det inte finns stöd för över 60hz idag i 4k. Men om TVn nu skulle ha stöd för DisplayPort 1.3, skulle det då vara möjligt att faktiskt få ut den hastigheten på denna TV? Då samsung kör med one connect box så finns det möjlighet för detta i framtiden? Dock så hittar jag inte information om hur mycket bandbredd själva one connect kabeln kan få ut till TVn.

det spelar fortfarande inte roll då din tv inte kommer kunna hantera inkommande signaler som ligger över 60hz, oavsett vilken anslutning du vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Enic:

Okej, ja det låter vettigt men jag trodde att 200hz betydde 200hz, då Samsung kör på sin "Clear Motion Rate" vilket på denna TV är 1200 och motsvarar 200hz efter att man konverterar siffran. För t.ex. andra tillverkare som LG kör med "TruMotion" och sedan "120hz, 240hz eller 480hz" vilket inte är den riktiga uppdateringsfrekvensen.

Det är snömoset, bondfångeriet och snicksnacket tillverkarna tar till för att marknadsföra sina produkter. Ja, 200 Hz är 200 Hz. Det betyder endast att någonting i apparaten är kapabel till alternera något i 200 ggr i sekunden. Mer än så går inte att utläsa av siffran. Så varför ägna tid åt påhittade detaljer?

Du har i alla fall valt en modell med utmärkt bildkvalitet år 2016 så var inte orolig där. Höga Hertz-siffror är endast tillverkarens sätt att "guida" köparen till en bättre (och dyrare) modell. Ofta är prislappen eller produktnamnet lika bra guide.

Nej, du kommer inte kunna köra skärmen i 200 Hz (det är egentligen en panel kapabel till 240 Hz) när Displayport 1.3 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är snömoset, bondfångeriet och snicksnacket tillverkarna tar till för att marknadsföra sina produkter. Ja, 200 Hz är 200 Hz. Det betyder endast att någonting i apparaten är kapabel till alternera något i 200 ggr i sekunden. Mer än så går inte att utläsa av siffran. Så varför ägna tid åt påhittade detaljer?

Du har i alla fall valt en modell med utmärkt bildkvalitet år 2016 så var inte orolig där. Höga Hertz-siffror är endast tillverkarens sätt att "guida" köparen till en bättre (och dyrare) modell. Ofta är prislappen eller produktnamnet lika bra guide.

Nej, du kommer inte kunna köra skärmen i 200 Hz (det är egentligen en panel kapabel till 240 Hz) när Displayport 1.3 kommer.

Okej, då förstår jag! Tack

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB