Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Moderkort temp throttle

Hej! Jag har bestämt mig för att upgradera min dator och dess komponenter och det funkar väldigt bra för att vara första gången jag själv byter ut delar då jag köpte en komplett dator och nu efter några år har börjat uppgradera den, jag har dock ett problem, temperaturer, när jag spelar spel så som BF4 och wow(+twitch på min andra skärm) så blir moderkortet för varmt! Moderkortet går upp till 65c och efter det så throttlar den hela datorn, främst CPUn i några sekunder som gör att jag går ner på ungefär 14fps tills moderkortet ligger på ungefär 59c och sen går den upp till 65 efter ett tag igen. Jag som inte är den mest erfarna datorn byggaren undrar vad jag skulle kunna göra för att fixa detta? finns det någon inställning som gör att den inte throttlar vid 65 eller liknande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015

Vilken mobo temp kollar du på? Vad har du för komponenter? Hur vet du att det är moderkorts tempen som är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, asus gtx 980Ti CUIII Strix, HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@PV52: Använder Piriform Speccy och datorn throttlar just då "motherboard" når 65c. jag har ett ASUSTeK Computer INC M5A78L-M LX V2 (AM3R2) Moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av McStevens:

@PV52: Använder Piriform Speccy och datorn throttlar just då "motherboard" når 65c. jag har ett ASUSTeK Computer INC M5A78L-M LX V2 (AM3R2) Moderkort

Har du överklockat CPU? Ad har du för övriga komponenter? Vilka temperaturer når dessa under tillfällena med problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, asus gtx 980Ti CUIII Strix, HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Hade liknande problem med min FX-8350 på ett Gigabyte moderkort och där var lösningen att det behövdes en fläkt som gav luftflöde förbi moderkortets kylflänsar. Monterade alltså in en chassifläkt extra i mitt chassi. Spänningsregulatorerna blev för varma annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@ronnylov: har en AMD FX-8350 men i princip alla mina fläktar är i gång + en coolermaster kylare på den, men antar att moderkortet inte får nog med luft, skulle problemet kanske vara ett för litet chassi då? har en stor på sidan, en liten på toppen, en liten där bak + en ganska mellan längst fram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@ronnylov: samt som sakt, är ny på att bygga eget, vart sitter spänningsregulatorerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

@McStevens: I mitt fall var problemet att det inte räckte med enbart luftflödet genom radiatorn till min slutna vattenkylare så jag fick sätta in en chassifläkt som blåste luft förbi området runt processorn. Spänningsregulatorerna sitter nära processorsockeln. Har man en luftkyld CPU-kylare som blåser mot moderkortet kan det räcka men med vattenkylaren blev det knappt något luftflöde i mitt fall eftersom jag inte hade fler fläktar i chassit.

Dessutom sänkte jag inställningen för Vcore en aning i bios. Bara pyttelite men det räckte för att undvika throttling utan att datorn blev ostabil. Verkar som moderkortet ställde in något högre Vcore än vad som egentligen behövdes. Efter dessa justeringar kunde jag köra full belastning på alla 8 kärnor utan att den klockade ner sig.

Låter som du har ganska bra luftflöde om du har massa fläktar i datorn. Mitt moderkort hade kylflänsar ovanpå spänningsregulatorerna men alla moderkort har inte det. Du kanske kan testa med öppet chassi och en fläkt som blåser på moderkortet? Bara för att se om det gör skillnad menar jag.

Edit: fixat lite stavfel.

Edit 2:
http://www.overclock.net/t/1239645/asus-m5a78l-m-lx-plus-fx-4...
Moderkortet verkar i klenaste laget för en FX-8350 trots att tillverkaren säger det ska fungera. Men testa kyla det ordentligt som sagt var, kanske sätta på bättre kylflänsar på komponenter som blir varma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@ronnylov: Så om det inte funkar så är det bättre moderkort som gäller i princip?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

@McStevens: Läste vidare i min länk och de ger några förslag med olika inställningar och något program från AMD man kan testa också. Har du provat uppgradera till nyaste bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@ronnylov: Nej ska testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@ronnylov: Tjo! Har uppdaterat bios och även testat att stäng av "Cool 'n' Quiet" nu, moderkortet blir fortfarande för varmt och throttlar vid 65c. Något mer tips på hur jag kan fixa detta? kan det vara att jag har för trångt chassi? eller finns det något bra sätt att kyla moderkortet på? Hade tänkt att testa att ha öppet chassi med en fläkt som blåser in, dock så tror jag inte det gör någon skillnad då jag har ungefär en 120mm fläkt på den sidan som blåser in och även om det skulle funka har jag inte direkt lust att sitta med öppet chassi med en fläkt som blåser in. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Är CPU-temperaturen OK? Kanske rapporterar programmet fel och säger moderkortet när det egentligen är processorn som blir för varm? Du skulle kunna testa montera om processorkylaren med ny kylpasta och dubbelkolla att fläkten fungerar.

Sökte lite till på ditt problem och du är inte ensam om problemet:
http://www.overclock.net/t/1585760/bad-cpu-throttling-on-a-as...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1184333-fx8350-throttla...

http://www.overclock.net/t/1202751/amd-fx-cpu-throttling-fixe...

http://linustechtips.com/main/topic/105188-fx-8350-throttling...

Problemet verkar vara detsamma på många olika moderkort. Genom en kombination av att inaktivera turbo, sätta kylflänsar på transistorerna som överhettar, sänka Vcore (vilket kan gå lättare om turbo är inaktiverat), diverse andra inställningar i BIOS och kyla med en fläkt så kan man nog få det att fungera. Annars bör det väl finnas moderkort som fixar FX-8350 utan massa triande men man får väl googla lite för att hitta något som fungerar bra med FX-8350. Problemet verkar vara vanligast på de billigare moderkorten som snålat med strömförsörjningen till processorn. Men du kan väl kolla lite i länkarna och se om du kan hitta något som funkar för dig.

För mig räckte det alltså att sänka Vcore kanske 0,05 Volt och sätta en extra fläkt i chassit, i övrigt behövde jag inte ändra något för att få bort throttlingen i full belastning. Man kan förstås även underklocka processorn för att kunna få ner strömförbrukningen ytterligare men då kanske man hellre byter moderkortet till något som faktiskt funkar med processorn man har köpt.

Ett annat alternativ kan vara att byta till en klenare CPU (du kanske har någon gammal Phenom II för socket AM3 liggandes). Bara för att testa om det hjälper menar jag.

Edit: Hittade denna lista:
http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...
Ditt moderkort verkar ligga längst ner på listan för ASUS (i och för dig har du V2 som kanske är lite bättre).
De verkar rekommendera kort som har minst 6 fasers strömförsörjning och kylflänsar på VRM.
Kylflänsar kan man i och för sig sätta dit själv men faserna beror ju på vilket moderkort man har.
Nu är det där kort som rekommenderas för överklockning men det kan ändå vara en bra vägledning eftersom FX-8350 drar mycket ström.