Köpa ny hårddisk

Permalänk

Köpa ny hårddisk

Det finns säkerligen flera liknande trådar och har kollat igenom ett par men är osäker på om svaren stämmer överens med de svar jag behöver, så att säga. Är situationen unik är det ju dumt att gå efter andra trådar. Hursomhelst, så har jag en Lenovo ThinkPad E540. Jag har tidigare haft problem med att datorn kraschat och fick då en ny hårddisk hemskickad, men då garantin nu gått ut - och samma skit hände igen - behövs en ny hårddisk. Så jag behöver hitta och installera en själv, så jag undrar då, hur vet jag vilken som är rätt? Jag har ingen aning vilken information som behövs av mig, men på hårddisken står det t.ex. i den vita cirkeln 71227-T6M-AE E3 N4Y15EJ. Kring kanterna på en kvadratisk chipliknande form står AA, XLE608 BAWW, (cirkel)771960-500, 2 000 522 06, på de olika sidorna. Är detta värdelös information, ignorera det bara. Hoppas iaf att jag gett den information som behövs... Skulle försöka hitta samma hårddisk som denna men hade inte en aning vart jag skulle kolla, men samma kanske inte behövs. Hur vet jag då vilka som funkar? Och vilka rekommenderas? Lite hjälp till en fruktansvärt icke-teknisk person som vill få sin dator att fungera igen Tacktack.
Dessutom, medkommer installations-CD med manual vid köp av interna hårddiskar? För det behöver jag ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelMattsson:

Det finns säkerligen flera liknande trådar och har kollat igenom ett par men är osäker på om svaren stämmer överens med de svar jag behöver, så att säga. Är situationen unik är det ju dumt att gå efter andra trådar. Hursomhelst, så har jag en Lenovo ThinkPad E540. Jag har tidigare haft problem med att datorn kraschat och fick då en ny hårddisk hemskickad, men då garantin nu gått ut - och samma skit hände igen - behövs en ny hårddisk. Så jag behöver hitta och installera en själv, så jag undrar då, hur vet jag vilken som är rätt? Jag har ingen aning vilken information som behövs av mig, men på hårddisken står det t.ex. i den vita cirkeln 71227-T6M-AE E3 N4Y15EJ. Kring kanterna på en kvadratisk chipliknande form står AA, XLE608 BAWW, (cirkel)771960-500, 2 000 522 06, på de olika sidorna. Är detta värdelös information, ignorera det bara. Hoppas iaf att jag gett den information som behövs... Skulle försöka hitta samma hårddisk som denna men hade inte en aning vart jag skulle kolla, men samma kanske inte behövs. Hur vet jag då vilka som funkar? Och vilka rekommenderas? Lite hjälp till en fruktansvärt icke-teknisk person som vill få sin dator att fungera igen Tacktack.
Dessutom, medkommer installations-CD med manual vid köp av interna hårddiskar? För det behöver jag ju...

Hej,
du behöver bara anpassa dig efter tre frågor primärt.

1. är det en SSD (snabbast), SSHD (näst snabbast) eller HDD du behöver?
Priset är högst per gigabyte för SSD -> HDD.

2. Hur stor behöver du?

3. Är det en 2.5" eller en större 3.5" du vill ha?
SSD kommer i 2.5".

Om du vill ha hjälp att hitta en identisk, kolla fabrikatet, det kan stå t.ex. Maxtor, Seagate, Western Digital, Samsung, OCZ, Hitachi, you name it Kolla därefter på storleken, det kan stå på lite svårt sätt på gamla hårddiskar men leta på etiketten efter vad du känner igen om den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh:

Lite sent svar, sorry. Jag vet inte om det är en SSD, SSHD eller HDD men det är en Western Digital i alla fall, 1TB. Gick in och kollade på sådana och det finns någon på 2,5" och någon på 3,5". På bilderna ser de inte direkt ut som den jag har heller men det kanske inte gör något? Skulle hursomhelst behöva lite ytterligare hjälp om vilken jag behöver.

Permalänk

Det sitter en vanlig 2,5 tum 7200 rpm från fabrik, Så du måste köpa en 2.5 ssd i din önskade storlek för bästa pperformance.

Se denna guide hur du byter sen

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det här med att den "levereras utan några tillbehör, kablar eller adaptrar", är det något jag behöver bry mig om?

Hur installerar jag den sedan? Jag menar inte hur jag sätter fast den utan hur jag får igång datorn efteråt.

Permalänk
Medlem

Du behöver inga tillbehör eftersom du kan montera dit den på samma sätt som din gamla hårddisk satt (återanvänd eventuella skruvar, hållare o.s.v.).

Sedan behöver du installera operativsystemet från installationsmedia, exempelvis USB som du startar upp datorn på. Boota alltså på installationsmediat och följ instruktionerna. Ska du installera Windows 10 kan du skapa installationsmedia med detta program:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Men det kräver ju windowslicens. Har för mig man ska kunna installera med produktnyckel från tidigare windows-versioner (någon annan kanske kan mer om windows). Eller så installerar du någon linuxvariant, exempelvis Xubuntu.
http://xubuntu.org/getxubuntu/#regular