Windows 10 Home vs Pro & OEM vs Retail

Permalänk

Windows 10 Home vs Pro & OEM vs Retail

Ska beställa dator ikväll och har nu fått lite delad information när det gäller dom olika versionerna.

Home vs Pro
Vissa verkar klaga på utdateringen här, att Home vill updatera lite då och då och sen bara starta om utan att man kan göra något åt det.
Stämmer detta eller kan man be Windows att inte instalera utan att fråga och starta om?

OEM vs Retail
Hur ligger det till med datorbyte här. Kan jag instalera om en OEM-version på en ny dator utan större problem eller måste jag ha en Retail för det?

Priset på Home retail är ju inte mycke dyrare än OEM men vill jag ha Pro så kostar det ju runt 900kr mer vilket jag inte tycker det är värt.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Windows 10 som Pro Retail och det mest för att jag vill vara framtidssäker.

Pro eftersom jag inte vill riskera att bli utestängd från några funktioner. Sen så använder jag också Linux på nybörjarnivå på en annan dator och jag är osäker på om Home har några begränsningar i kommunikationen mellan de olika systemen.

Retail för att jag vill kunna flytta Windows till en ny dator utan några som helst problem. Jag vill inte behöva ringa och ljuga för Microsoft bara för att jag byter ut någon hårdvara eller få problem med att Microsoft stänger ner eller begränsar någon nedladdningslänk. Operativsystemet är ju det mest grundläggande i datorn, och jag blir så trött på alla som kan tänka sig att köpa hårdvara till datorn för en massa tusenlappar som ändå kommer bli omodern på några månader, men inte som inte anser sig ha råd med en äkta licens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Threepwood:

OEM vs Retail
Hur ligger det till med datorbyte här. Kan jag instalera om en OEM-version på en ny dator utan större problem eller måste jag ha en Retail för det?

Nej, det är exakt det som är skillnaden mellan OEM och Retail. Som du själv säger skiljer det knappt något i pris, jag tycker inte det finns någon anledning att köp en OEM-licens.

När det gäller Home vs. Pro kan jag inte så mycket men jag brukar resonera som så att om det finns någon funktion i Pro som du behöver så vet du förmodligen om det. Annars tror jag du klarar dig bra med Home.

Permalänk

Jag har Windows 10 Pro OEM uppgraderad från Windows 7 Professional OEM.
Köpte ny dator för ett år sedan och då var det Windows 7 som gällde för mig eftersom jag visste att jag kunde få uppgradering till Windows 10 utan kostnad efter ett halvår.
I Windows 10 Pro kan man själv avgöra när man vill starta om - installationen kan man inte skjuta upp vad jag förstår utan alla nedladdade uppdateringar installeras i bakgrunden. Däremot kan man skjuta upp omstarten eftersom den schemaläggs och man kan välja att starta om direkt eller välja annan tid.
Windows 10 bygger på att användarna installerar det som Microsoft skickar ut. På så sätt blir det mer enhetligt att underhålla installationerna eftersom alla mer eller mindre har samma mjukvaruversion.
Verkar som många drar sig för att uppgradera till Windows 10 just på grund av detta med uppdateringarna vilket är synd eftersom Windows 10 är den bästa Windowsversion jag använt sedan jag började med Windows 95 för 20 år sedan.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det är exakt det som är skillnaden mellan OEM och Retail. Som du själv säger skiljer det knappt något i pris, jag tycker inte det finns någon anledning att köp en OEM-licens.

När det gäller Home vs. Pro kan jag inte så mycket men jag brukar resonera som så att om det finns någon funktion i Pro som du behöver så vet du förmodligen om det. Annars tror jag du klarar dig bra med Home.

Om man nöjer sig med Home så är det ju inga problem men vill man ha PRO så är det inte lika självklart tycker jag.

HOME:
+Billig retail
-Dåligt med update (Detta är något jag tror jag kommer bli irriterad på.)
PRO:
+Bra update
-Dyr retail

Men frågan är ju om 4-6 år då jag kommer byta moderkort/köpa ny dator så kanske den Windows 10 jag har nu ändå måste bytas ut. Vet inte vad MS har för planer med Windows 10, om det är den man körvidare på nu och sen uppgraderar lite som med OSX. Om det finns en möjlighet att byta moderkort även med OEM.

Just nu står det mellan Pro OEM eller Home Retail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Threepwood:

(Detta är något jag tror jag kommer bli irriterad på.)

Vad exakt? Att den installerar uppdateringar utan att fråga? Jag har aldrig haft några problem med det sen jag uppgraderade i somras, det har fungerat exakt som det gjorde innan; att allt installeras när jag själv manuellt stänger av datorn. En enda gång har det hänt att den har startat om sig själv utan att fråga och då måste det ha varit en väldigt stor uppdatering för den tog timmar att installera.

Skrivet av Threepwood:

Men frågan är ju om 4-6 år då jag kommer byta moderkort/köpa ny dator så kanske den Windows 10 jag har nu ändå måste bytas ut.

Ha även i åtanke att oförutsedda saker kan ske ut med vägen. Säg till exempel att du köper Pro OEM nu och om ett år eller två går ditt moderkort sönder och du måste byta ut det.

I mitt tycke är det ett självklart val men det är självklart upp till dig.

Permalänk
Medlem

Frågan om man ska välja OEM eller Retail hänger väl till viss del ihop med vilken sorts dator som man köper.

Köper jag en dator i lösa delar, då väljer jag Retail. Men om jag köper en färdigbyggd dator, eller en lika så färdigbyggd laptop, då skulle jag välja OEM utan att tveka. Enda anledningen till att välja Retail är att man kan göra förändringar i hårdvaran utan några problem eller flytta över Windows till en helt ny hårdvara. Men om jag inte har för avsikt att göra några hårdvaruförändringar utan istället köper en helt ny dator när den gamla går sönder, då är det bortkastade pengar att välja Retail istället för OEM.

Det finns ingen möjlighet att byta ut moderkortet om man köper OEM. Man får byta ut hårddiskar, grafikkort, processor med mera om man vill men det är just moderkortet som OEM licensen binds ihop med så det får du inte byta ut. Men nu pratar jag om vad som är tillåtet enligt licensvillkoren och inte vad som är tekniskt möjligt. Du kan alltid ringa till Microsoft, påstå att ditt gamla moderkort ”råkade” brinna upp och hoppas att de går med på att göra ett undantag från sina regler och låta dig flytta licensen till ett nytt moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalle-anka:

Köper jag en dator i lösa delar, då väljer jag Retail. Men om jag köper en färdigbyggd dator, eller en lika så färdigbyggd laptop, då skulle jag välja OEM utan att tveka.

Vad menar du? Förbyggda datorer och laptops kommer ju med OEM-Windows på redan? Känns inte som något du behöver välja över huvud taget.

Skrivet av kalle-anka:

Men om jag inte har för avsikt att göra några hårdvaruförändringar utan istället köper en helt ny dator när den gamla går sönder, då är det bortkastade pengar att välja Retail istället för OEM.

Visst, det kan ju dock bli en dyr approach till det hela om du hellre köper en helt ny dator när den gamla går sönder istället för att byta ut det som är trasigt.

Permalänk
Inaktiv

Att tänka på är att det går att uppgradera till PRO i efterhand för en 1000 lapp om jag minns rätt.
I Pro versionen finns det framförallt 3 stora fördelar, där alla genom diverse trixande själklart går att kringgå.

* Bättre möjligheter att hantera windowsuppgraderingar.

* Möjlighet att ansluta till domäner, d.v.s. såna nätverk som ni har på skolan/jobbet eller mer seriösa användare har hemma. Gör man detta själv på skolan/jobbet utan ITs godkännande så kan man räkna med sparken/avstängning, även om de nu inte ska dela ut denna behörighet till vanligt folk.

* Remote Desktop, möjlighet att fjärransluta till datorn inom "samma lokala nätverk". Det finns många alternativa program, men microsoft inbyggda är den som fungerar bäst. Jobbar man hela dagarna med detta så bör man såklart ha den bästa.

-Till besserwissers: Ja det går ansluta externt till en RDP, men då får man sätta upp en remote desktop Gateway med certifikat som man ska eller skapa en VPN-server, men det är inget vanliga hemanvändare brukar göra, då man måste ha en Windows Server maskin i samma nätverk där dessa tjänster körs på.

Detta med Retail och OEM är intressant, om man med Retail kan använda licensen för all framtid på nya datorer så är den helt klart billigast i längden. Frågan är dock vad Microsoft kommer att göra för att få betalt när de kommer ha windows 10 så länge?

Men ser man på prisskillnaden på OEM och Retail för Homeversionen i våra butiker, så brukar det bara skilja sig 100kr och 100kr för att slippa behöva oroa sig för strul med byte av moderkort etc tycker jag är billigt.

Så mitt råd till folk är kör med Home Retail såvida du ej jobbar/studerar inom IT, sedan att Microsoft har f-ckat upp windowsuppdateringsfunktionen är tragisk, så många köper PRO som de egentligen inte skulle behöva.

*edit*
Bitlocker (kryptering av hårddisk) är annars också en intressant sak i Windows 10 Pro, jag har själv aldrig använt den så jag kan ej uttala mig om denna. Jag som många har extremt brist på datakraft så jag kör utan. En gång i framtiden blir detta säkert standard och det finns alternativ som jag för länge sedan hade testat. (tror det var TrueCrypt) Bitlocker skulle man kanske använda på usbminnen, men så kommer man med usb-minnet till en dator med bara homeversionen och då vore TrueCrypt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad menar du? Förbyggda datorer och laptops kommer ju med OEM-Windows på redan? Känns inte som något du behöver välja över huvud taget.
Visst, det kan ju dock bli en dyr approach till det hela om du hellre köper en helt ny dator när den gamla går sönder istället för att byta ut det som är trasigt.

Jag skulle aldrig själv köpa en OEM licens eftersom jag vill ha friheten att ändra på hårdvaran om jag vill. Men alla är inte lika datorintresserade och tekniska som jag är.

Jag tycker det känns konstigt om någon oteknisk person köper en dator från till exempel Inet, väljer till montering och installation av OS för att det är för avancerat för dem, och sen lägger till ännu mera pengar för att få OS:et som Retail istället för OEM (som jag antar att man kan göra). Det för att ha möjligheter som de med största sannolikhet inte kommer utnyttja.

Det är en sak att utgå från hur man själv hade gjort, och en annan sak att ge råd till en person som kanske har en helt annan bakgrund eller kunskapsnivå. (Nu hoppas jag att inte någon på forumet tar illa upp, för det är absolut inte meningen.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag tycker det känns konstigt om någon oteknisk person köper en dator från till exempel Inet, väljer till montering och installation av OS för att det är för avancerat för dem, och sen lägger till ännu mera pengar för att få OS:et som Retail istället för OEM (som jag antar att man kan göra).

Nej det kan man inte, Inet får inte installera något annat än OEM på maskiner som de bygger. I så fall får man välja montering av övrig hårdvara och sedan köpa Retail-OS och installera själv, vilket man kanske gör om man har för avsikt att sätta sig in i "branschen" men inte vill chansa på första datorn man har plockat ihop själv.

Skrivet av kalle-anka:

Det är en sak att utgå från hur man själv hade gjort, och en annan sak att ge råd till en person som kanske har en helt annan bakgrund eller kunskapsnivå.

När man ska ge råd till någon är väl det första man får utgå från vad man hade gjort själv? Sen får man ju bedöma om det är för tekniskt avancerat för personen man försöker hjälpa men i det här fallet ska ju TS i vilket fall som helst köpa och installera sitt eget OS. Att köpa OEM för att det skulle vara "enklare i framtiden" (vilket jag inte håller med om) tycker inte jag håller som argument.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Detta med Retail och OEM är intressant, om man med Retail kan använda licensen för all framtid på nya datorer så är den helt klart billigast i längden. Frågan är dock vad Microsoft kommer att göra för att få betalt när de kommer ha windows 10 så länge?

Men ser man på prisskillnaden på OEM och Retail för Homeversionen i våra butiker, så brukar det bara skilja sig 100kr och 100kr för att slippa behöva oroa sig för strul med byte av moderkort etc tycker jag är billigt.

Jag har fått för mig att dom kommer köra lite som Apple gör med sitt OSX att dom ger ut större uppdateringar med jämna mellanrum som man "måste" köpa men som kostar mindre än ett helt nytt OS. Kommer ej ihåg vad en uppgradering kostar då det va så länge sen jag körde Mac (2005-2010) och noterar även att den senaste är gratis.

Kanske dom räknar med att ta betalt för support ifrån företag och % av vad diverse appar kostar.

EDIT:
Nu är dator beställd iaf och det blev med Windows 10 Home Retail.
Nu får vi se hur det funkar och om jag orkar göra om mitt LiteStep-tema så det funkar till Windows 10.

Permalänk
Medlem

Hej jag håller att köpa www.dustinhome.se/product/5010879492/windows-10-pro-sve-usb, full version , är det samma som retail ?, får inget träff när man söker retail

Permalänk
Medlem

Pro är nice då får du även BitLocker och Hyper-V.

Kör själv enterprise på alla mina burkar men det är för att jag får nycklar via jobbet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Jake61: Fullversion är samma som Retail http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Efter att aldrig köpt någon tidigare version av windows känndes det som ok att betala denna gång. Snålade inte utan valde pro, ångrar mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@janee: tackar har beställt nu

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Efter att aldrig köpt någon tidigare version av windows känndes det som ok att betala denna gång. Snålade inte utan valde pro, ångrar mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Å andra sidan kan jag inte säga att jag ångrar min val av Home. Kan inte påstå att jag saknat någon av funktionerna i PRO. Behovet av BitLocker eller Hyper-V känns minimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

-Till besserwissers: Ja det går ansluta externt till en RDP, men då får man sätta upp en remote desktop Gateway med certifikat som man ska eller skapa en VPN-server, men det är inget vanliga hemanvändare brukar göra, då man måste ha en Windows Server maskin i samma nätverk där dessa tjänster körs på.

Det funkar att göra en portforward också så en server behövs verkligen inte.

Permalänk
Inaktiv

Jag lånar tråden lite.

Om jag köper en fullversion (Retail) från Webhallen, Windows 10 Pro, kan jag knyta nyckeln till mitt hotmail konto då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Jag lånar tråden lite.

Om jag köper en fullversion (Retail) från Webhallen, Windows 10 Pro, kan jag knyta nyckeln till mitt hotmail konto då?

Jag har märkt att om man loggar in i Windows dvs ansluter sitt användarkonto till outlook/hotmail så kommer kontot att komma ihåg nyckeln så nästa gång du installerar om och loggar in så aktiveras Windows av sig själv.
Så är det iaf för min OME nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag har märkt att om man loggar in i Windows dvs ansluter sitt användarkonto till outlook/hotmail så kommer kontot att komma ihåg nyckeln så nästa gång du installerar om och loggar in så aktiveras Windows av sig själv.
Så är det iaf för min OME nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet man om Windowset är bundet till mejlen?

Permalänk
Medlem

@anon120413: Du kan kontrollera om aktiveringen är kopplad till Microsoft kontot.

Välj Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Om du använder email adressen till Microsoft kontot och det står "Windows har aktiverats med en digital licens som är kopplad till ditt Microsoft-konto" så är din email kopplad till Windows 10 aktiveringen.

Här har du mer info om Microsoft-konto aktivering för Windows 10 https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag ju uppdaterings- och omstartsmönstret är precis lika aids i såväl Home- som Proversionen. Körde Pro på mina stationära och Home på laptopen, blev mer och mer irriterad på det. Till sist flippade jag när datorn skulle börja installera uppdateringar när jag skulle iväg på tjänsteresa och ville bryta strömmen, och sedan när jag väl kom på tåget och ville slösurfa lite, satte laptopen igång med en jäkla feature update i 1½ timma...

Märk också väl att jag körde CBB på Pro-maskinerna, vilket i alla fall i teorin gör det något bättre. I praktiken är det dock precis samma mög, det lyckas alltid pricka in perfekt när man som minst vill vänta på det där.

Numera köra jag W10 LTSB på samtliga maskiner. Det är vad samtliga versioner bör vara vad det gäller uppdateringarna, och en hel del annat. Visst, man får en updatenagscreen ibland, men den kan man alltid trycka bort tills man själv tycker det är lämpligt att uppdatera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det går att modifiera regedit för att stänga av både automatisk nedladdning, installering samt omstart vid uppdateringar. För mig får jag bara upp ett meddelande en gång per dag om det finns en ny uppdatering, som jag kan klicka bort om jag inte känner för att installera just då.
Vet inte om det går lösa på samma sätt i Home, då jag kör Pro.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det går att modifiera regedit för att stänga av både automatisk nedladdning, installering samt omstart vid uppdateringar.

Vilken version av Windows 10 Pro kör du? 1507, 1511 eller 1607? Vilka ändringar har du gjort i registret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows 10 Pro kör du? 1507, 1511 eller 1607? Vilka ändringar har du gjort i registret?

Nyaste (1607). Minns inte exakt vilka förändringar, följde en guide men enkelt att googla fram en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Oem eller retail.. enligt min mening så är det fel av MS att göra oem så att den låses till endast 1 Mobo. Kör på win7 oem och har kunnat byta mobo 1gång utan att prata med MS men dem tog väl bort det på win8.1 tror jag.. vet inte varför alla dator försäljare använder Windows och inte linux eller ios. Synd att apple inte släpper ios till vanliga butiker utan man måste köpa en apple dator för att få ios..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Oem eller retail.. enligt min mening så är det fel av MS att göra oem så att den låses till endast 1 Mobo. Kör på win7 oem och har kunnat byta mobo 1gång utan att prata med MS men dem tog väl bort det på win8.1 tror jag.. vet inte varför alla dator försäljare använder Windows och inte linux eller ios. Synd att apple inte släpper ios till vanliga butiker utan man måste köpa en apple dator för att få ios..

Skickades från m.sweclockers.com

För en hemma användare som vill att alla program och spel ska funka så är det väl inte direkt jättekonstigt varför man väljer windows?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Threepwood:

Jag har fått för mig att dom kommer köra lite som Apple gör med sitt OSX att dom ger ut större uppdateringar med jämna mellanrum som man "måste" köpa men som kostar mindre än ett helt nytt OS. Kommer ej ihåg vad en uppgradering kostar då det va så länge sen jag körde Mac (2005-2010) och noterar även att den senaste är gratis.

Kanske dom räknar med att ta betalt för support ifrån företag och % av vad diverse appar kostar.

EDIT:
Nu är dator beställd iaf och det blev med Windows 10 Home Retail.
Nu får vi se hur det funkar och om jag orkar göra om mitt LiteStep-tema så det funkar till Windows 10.

MS har aldrig tjänat så mycket på att sälja licenser till privatpersoner utan de kommer fortsätta dra in (Windows-) pengar på att sälja volymlicenser till företag och OEM-licenser till företag som bygger datorer. De flesta privatpersoner bygger inte sina egna datorer utan köper färdiga och då får ju MS betalt för licensen. Och företag där de anställda använder Windows har volymlicenser och då får de betalt. Vi "entusiaster" är en liten grupp och det är bra för dem att vi kör Windows då det leder till fler betalande användare, familjemedlemmar och arbetsgivare exempelvis. Sen är det förstås så att många "entusiaster" sannolikt inte hade köpt en licens ändå utan kört på någon piratvariant eller billigare licenser från typ Kinguin där MS inte hade fått mer betalt ändå.

Skrivet av Shadow666:

Oem eller retail.. enligt min mening så är det fel av MS att göra oem så att den låses till endast 1 Mobo. Kör på win7 oem och har kunnat byta mobo 1gång utan att prata med MS men dem tog väl bort det på win8.1 tror jag.. vet inte varför alla dator försäljare använder Windows och inte linux eller ios. Synd att apple inte släpper ios till vanliga butiker utan man måste köpa en apple dator för att få ios..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det går utmärkt att byta även moderkort på senare versioner av OEM Windows. Dock krävs det en återaktivering och det ska finnas någon gräns för hur många gånger man kan byta moderkort och återaktivera. Sen bryter man ju mot licensvillkoren om man uppgraderar ett system och kör på samma OEM-licens och inte reparerar systemet med nytt moderkort, för det är reparation som är anledningen till att man kan göra så här. Å andra sidan bryter man redan mot licensavtalet om man köper en OEM-licens för att använda själv så jag vet inte om man ska lägga så mycket vikt vid det.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att om du ska ha en licens för din nuvarande dator, och kanske nästa (men det är inte garanterat att det kommer att fungera i all evighet), så kommer man billigare undan med en OEM-licens. Men har man tänkt uppgradera systemet löpande så slipper man en del mekande om man köper retail och licensen kommer sannolikt att fungera längre. OEM ger heller ingen support från MS, men det spelar mindre roll för de flesta här som bygger datorer till sig själv förstås.

Angående Home eller Pro så klarar sig de allra flesta privatpersoner utmärkt på Home. De har också gjort det möjligt att skjuta upp uppdateringar ett tag på hemlicenserna så det borde inte vara något problem längre, i alla fall inte om du startar om minst en gång i månaden eller så, men vill du ha en dator som du väldigt sällan startar om så kan det förstås vara värt det med Pro.

Edit: Angående Linux eller macOS (IOS är för telefoner) så är svaret ganska enkelt egentligen. Det finns ingen större efterfrågan på datorer med Linux installerat av flera anledningar och därför är det svårt att räkna hem affären att anpassa datorerna till det och behöva sälja olika versioner och så. Delvis handlar det om att folk vill ha ett system som funkar som de är vana vid men också förstås att Linux (beroende på distro) inte är alls lika användarvänligt som Windows när det gäller de aspekter de flesta privatanvändare bryr sig om. MacOS är en helt annan sak då det bara får installeras på Apples datorer.