Permalänk

Vattenkylning @ Define R5

Hej hopp,

Det har blivit dags att ge mina datorkomponenter ett nyare hem och pensionera min gamla Corsair H50, men eftersom jag inte har någon direkt koll på allt som hänt de sista 10+ åren sedan jag satt med kompressor-, vattenkylning och peltier-element så ber jag om hjälp så jag slipper beställa fel kopplingar med mera.

Ingenting verkar finnas i lager nu efter jul. Någon som kan tipsa om en butik som seriöst lagerför t ex EK? En butik i england eller tyskland funkar. Aquatuning.se har varken 12mm rörkopplingar eller vettiga priser. Hos Inet är det mesta slut osv. Överväger beställa direkt från EK´s lagershop.

Chassit jag utgår ifrån är ett Define R5 (komponenterna syns nedan i signaturen) inköpt.

Jag tänker mig följande:
3x140 i taket och en EK 120@60mm som eventuellt ska klämmas in någonstans. Vet ej hur tjock radiator som är lämpligt. 45mm är någon slags sweetspot har jag hört, men klivet upp till 60mm är inte så stort, så varför inte tänker jag, om det nu ev går att få in.
Råa kopparrör 12mm. Snyggt och jag har verktygen/kunskapen som behövs. Lite osäker på vilka kopplingar jag ska köpa. EK 12mm hardtube G1/4" är de jag hittat.
Rejäl rör-reservoar till ett ok pris. Finns det?
Vilken pump? Jag vill hålla nere priset på pump och reservoar. Det vore läckert med D5 men det drar iväg något oerhört. Phobya har pumpar som inte kostar skjortan, men hur bra håller de?
http://www.inet.se/produkt/5321524/pump-phobya-dc12-400-12vol...
Den mest prisvärda cpu-kylaren? Jag kan tänka mig hosta upp 500kr om den är helt fantastisk, typ EK evo på rea

Edit:
Finns i lager hos EK. Är pumpen överkass? Är anslutningarna rätt? Behöver jag kanske någon anslutning för dräneringsnipper liknande?

Så för att sammanfatta:
Ett prisvärt kit med 420 rad, 12mm ht-kopplingar, vettig pump och reservoar som ska gå att få in i ett R5 och vad har jag missat?

Tacksam för input

Edit
Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Ska man lägga typ 3k+ på vattenkylning så skulle jag inte rekommendera att man funderar på att spara 300 genom att ta en kass pump

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga:

OK, så det är en "kass" pump alltså? Är det bara D5 som gäller?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drillseargent:

@Naga:

OK, så det är en "kass" pump alltså? Är det bara D5 som gäller?

Pumpen är inte kass men då d5 är såååååå otroligt mycket bättre för en relativt liten kostnad extra, så är det nästan lite dumt att inte köra på d5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

pumpen är inte direkt dålig. när du köper billiga pumpar är det snarare ljudnivån du tummar på snarare än prestanda.

Permalänk

Ja men ok, då ska jag se över D5. Visste nästan vad svaret skulle bli på den frågan ...

I övrigt då? Funkar kopplingarna i varukorgen?
En bra reservoar till D5?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

en pump/reservoar kombo är lättast, lättast att hitta plats för allt, behövs bara 2 fittings istället för 4 samt färre antal punkter där en loop kan läcka( även om chansen för det är mycket liten om du gör rätt.

Permalänk

@Denolg:

Bra synpunkter där, tack.

Eftersom jag inte prioriterar vattenkyla den smått utdaterade gpu'n kanske det räcker gott med en 120mm rad (60mm) för cpu och då lägga pengarna på en bättre pump. Sen om suget faller på utöka med t ex en 420 i taket för att hantera en modernare gpu.

Vilken pumpkombo rekommenderas?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

en pump/reservoar kombo är lättast, lättast att hitta plats för allt, behövs bara 2 fittings istället för 4 samt färre antal punkter där en loop kan läcka( även om chansen för det är mycket liten om du gör rätt.

Det är bra om man med säkerhet vet att man inte vill uppdatera i framtiden. Nu finns det väl egentligen ingen anledning att uppdatera vare sig pump eller reservoar om man köper bra grejer från början, men vissa gillar ju att finbygga.

Till TS: Varför inte köpa från EK direkt? Jag har visserligen bara kollat i en handfull webbutiker men då har EK alltid varit billigast. Ibland med flera hundra och ibland bara med ett par tior.

Angående block till CPU: EK supremacy är i stort sett exakt likadan som EK evo förutom att evon ser mer exklusiv/snyggare ut. EK supremacy ska alltså prestera lika bra men för mindre än halva priset.

Permalänk
Medlem

beroende på hur kräsen du är med ljud så kanske du ska fundera på hur du monterar din pump. själv tycker jag att det lät för mycket när den var fastskruvad på pump-plattan i mitt chassi trots att det hade gummi både mot pump och chassi. placerade den löst i chassit istället och det lät fortfarande. slutade till slut med att jag placerade den ovanpå en bit skumgummi och den har sedan dess varit knäpptyst. förmodligen bara relevant om det ett mycket tyst system och du är kräsen dock men tänkte nämna det.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Till TS: Varför inte köpa från EK direkt? Jag har visserligen bara kollat i en handfull webbutiker men då har EK alltid varit billigast. Ibland med flera hundra och ibland bara med ett par tior.

Angående block till CPU: EK supremacy är i stort sett exakt likadan som EK evo förutom att evon ser mer exklusiv/snyggare ut. EK supremacy ska alltså prestera lika bra men för mindre än halva priset.

Jodå, jag planerar beställa minst kopplingarna direkt från EK när det blir klart över kompmonentval.

Var hittar du ett Supremacy för halva priset?

@versions:
Bra tips!

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt kan du handla direkt från EK, annars rekommenderar jag caseking.de Har handlat därifrån flera gånger utan problem.

Angående pump så tycker jag att du ska välja ddc eller d5, själv föredrar jag d5'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drillseargent:

Jodå, jag planerar beställa minst kopplingarna direkt från EK när det blir klart över kompmonentval.

Var hittar du ett Supremacy för halva priset?

@versions:
Bra tips!

På deras hemsida om jag inte minns fel. ~45 euro mot evons 100> euro.

Om du ändå tänkt köpa kopplingarna där känns det enklast att ta alltihop därifrån, tycker jag i alla fall.

Permalänk

@Trunk:

Hittar inte något annat än fullpris hos EK. De har sin MX-serie annars men det vore snyggt med lite metall-finish att titta på. Hur jag än vrider och vänder på det finns inte alla komponenter samlat i samma webshop :/

Vad tror ni om denna som substitut för Supremacy. Billigaste blocket jag kan hitta. http://www.aquatuning.de/water-cooling/cpu-water-blocks/cpu-w...

Dum fråga, men är det samma kopplingar till blocket som till allt annat i slingan?

Hardtube-kopplingar i svart verkar vara enklast att köpa direkt från EK så får sätta mig och räkna lite på fraktkostnader kontra ev besparing på delarna.

Stavning
Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

Trodde att jag hade slängt ett gammalt ghetto-projekt, men det låg och skräpade längst in på vinden sedan nästan 9 år.

Gammal bild:

Det som finns kvar är Swiftech -nätagget och pumpen (eheim 1250) så nu slipper jag den kostnaden så länge. Får se hur jag gör med diverse kopplingar. Ska testköra pumpen och se så att allt är i ok läckagefritt skick. 1250 ger old school -poäng iaf.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

Oklart om någon är intresserad, men jag kör på ändå.

Spräckte min budget idag och loopen kommer bestå av följande:

  • Eheim 1250

  • Phobya UC-2 LT

  • EK-CoolStream CE 420 (3x140)

  • EK-CoolStream XTX-120

  • Phobya Balancer 250

  • EK-kopplingar 12mm hardtube och 13mm barbed

Jag planerar köra silikonslang till och från pumpen och konstruera silikontassar för att minimera vibrationer. Sedan blir det 12mm kopparör mellan radiatorer, reservoar och block.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Inte funderat på ett define S? Det är ju gjort för vattenkylning. Enda begränsningen i define S är antalet hårrdiskar du kan ha.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

@bobzombie:

Hamnade på R5 pga man kommer åt dammfilter framifrån och lite andra småsaker. Men jag var sugen på S faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att jag kontaktade EK och undra om man kunde få lite rabatt vid större köp.

De kan ge 7% över 600 euro och 10% över 800 euro.

Har man ett ickereferenskort och ska kyla hela sitt system blir det snabbt 600 euro. Vill man ha allt i blingbling blir det lätt 800. Värt att tänka på.

Permalänk

@Trunk:
Så dyrt blev det inte och kommer förhoppningsvis inte bli, men man vet aldrig. Bra för de som vill sambeställa också.

För egen del så är det mesta inköpt nu. Måste klura ut hur jag ska koppla pumpen ... Tar gärna emot tips där. Lutar åt att koppla in 230v-pumpen på nätaggregatets nätkontakt och sedan ett separat relä för att pumpen ska starta med datorn. Den här borde väl funka? http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/elektromekani...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

Min gamla rörböjare gick bara upp till 10mm och sen hittade jag lite annat smått och gott. Plastglaset ska varmbockas och mekas ihop till ett pumpfäste är tanken, kanske något annat också. Behöver dra elen och göra 230v säkert inuti chassit. Och sedan hittade jag ett relä på Kjell.

Inga högtycksfläktar men det ska heller inte vara så högt motstånd i EK´s radiatorer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black