Skillnad ITX med AIO eller Noctua NH-D15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005

Skillnad ITX med AIO eller Noctua NH-D15

Hejsan kör ett Evolve ITX idag från Phantek. Har idag en h110i som processor kylare. 2st 140mm fläktar fram en 140mm bak samt dom två 120mm som sitter på radiatorn. Problemet är att mycket av värmen stannar kvar i chassit. Frågan är då följande då en Noctua NH-D15 passar precis in. Tror ni att jag kan få ner temperaturen då mer luft rör sig inne i chassit? Toppen där radiotern sitter verkar begränsad med hur mycket luft faktiskt kommer ut.

Blir glad för alla svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av spicy_mama:

Hejsan kör ett Evolve ITX idag från Phantek. Har idag en h110i som processor kylare. 2st 140mm fläktar fram en 140mm bak samt dom två 120mm som sitter på radiatorn. Problemet är att mycket av värmen stannar kvar i chassit. Frågan är då följande då en Noctua NH-D15 passar precis in. Tror ni att jag kan få ner temperaturen då mer luft rör sig inne i chassit? Toppen där radiotern sitter verkar begränsad med hur mycket luft faktiskt kommer ut.

Blir glad för alla svar

Det beror helt på hur många fläktar du har i chassit Båda alternativen fungerar bra. Själv hade jag kört på NH-D15 för att slippa ljudet från pumpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malå
Registrerad
Aug 2007

Kolla bara att den inte slår i grafikkortet. Brukar ju inte vara allt för mycket utrymme mellan sockeln å pci-e porten på itx moderkort.

Men passar de så kör på Noctuan. Minst lika bra kylning, fast tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Win 10: FX-9590@5050MHz 1.58V | Noctua NH-D15S, Noctua A15 PWM, 2st Scythe Ultra Kaze 3000rpm | Sapphire R9 390 Nitro | Kingston HyperX 1600 16gb | Gigabyte 990FXA-UD5 | Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | EVGA Supernova 1000W G2 | CM 932 HAF

Win XP: Atlon X2 4200+@2640MHz | Nvidia 8800 GTS 320@621/1944 |MSI K8N Neo 4| 2048Mb DDR 800@960MHz

Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005

Ljudet är inga problem. Den nya h110 är mycket tyst och jag har satt nya fläktar. Det är mitt 980ti som flåsar i burken när den anstränga sig. Bortse från ljudet, tror ni jag kan få ut mer luft ur chassit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Om du har dammfilter där luften ska ut så ta bort det och kolla om det blir någon skillnad

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

Lägger min röst på luft: Haft 2 slutna, en som pajat sen en annan med oväsen olika märken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av FlashTec:

Om du har dammfilter där luften ska ut så ta bort det och kolla om det blir någon skillnad

Finns inget bak. Topp panelen är inte avtagbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av agitax:

Lägger min röst på luft: Haft 2 slutna, en som pajat sen en annan med oväsen olika märken.

Om du läser vad jag skrivit så är inte ljudet ett problem. Handlar om att flytta luft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av spicy_mama:

Ljudet är inga problem. Den nya h110 är mycket tyst och jag har satt nya fläktar. Det är mitt 980ti som flåsar i burken när den anstränga sig. Bortse från ljudet, tror ni jag kan få ut mer luft ur chassit?

Jag tror att du kan uppnå ett bättre resultat med fler fläktar och en luftkylare. Det verkar onekligen som luften som skall kyla vattnet inte flyttas runt tillräckligt bra.
Kan du försöka flytta ut radiatorn ur datorn och se ifall du får bättre temperaturer innan du bestämmer vad du gör ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005

@Ghosty: å

Mja tror åter igen gpun är den stora boven då effekten ligger betydligt högre på ett 980till än en cpu. Tar jag på slangarna till AIO kylaren är dom knappt varma. Tar jag på bakplåten till gpun bränns det. Det är den lilla volymen chassit har som ställer till det, varmluft stannar kvar. Därav jag tänkte kanske med en d15 med två extra fläktar bli effektivare att få ut hetluften. Det är dock 900kr jag gärna inte slänger i sjön, varav denna tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Har du satt så att fläktarna på kylaren drar in luft i chassit eller drar ut luft? Kan ju vara en bra idé att vända på dom om du har att dom drar in luft i chassit.
Sitter det inte 140mm fläktar på en H110? Det sitter det på min iaf.

En annan variant är ju att köra push/pull om det får plats. Borde ju ta ut mer luft i så fall.

Fractal Design R4 White - Asus Maximus VI Hero - I7 4770K @4.2Ghz - Corsair Hydro Series H110i GTX - 2x8gb G.Skill Ares DDR3 1600Mhz - MSi GTX 980 TwinFrozr V - Fractal Design newton r3 1000w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Nagelfar83:

Har du satt så att fläktarna på kylaren drar in luft i chassit eller drar ut luft? Kan ju vara en bra idé att vända på dom om du har att dom drar in luft i chassit.
Sitter det inte 140mm fläktar på en H110? Det sitter det på min iaf.

En annan variant är ju att köra push/pull om det får plats. Borde ju ta ut mer luft i så fall.

två stycken 140mm drar in i fronten. en 140mm fbak som drar ut samt 2st 120mm till min H100i GTX ;O

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av spicy_mama:

två stycken 140mm drar in i fronten. en 140mm fbak som drar ut samt 2st 120mm till min H100i GTX ;O

Vart kommer luften till radiatorn ifrån, insidan eller utsidan?

Jag tror du måste ta en bild, blir mycket lättare för oss att förstå, och antagligen lösa problemet

VR: Oculus Rift CV1 + Razer Hydra
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | Samung 850 SSD 250GB | Corsair RM550 | Win10 | FD Define R5 | Noctua D15
Server: Pentium g3258 | Crucial 16GB 1600 | 2x3TB 120gb Cache ZFS | Corsair CX430 | Ubuntu Server | FD Node 304 | Cooler Master Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av spicy_mama:

H100i GTX ;O

ahh ja det förklarar saken Ja om du redan har kylaren som exhaust så kan du ju som sagt var testa å köra push/pull på den å se om det gör skillnad. Det finns 140mm fläktar med hål för 120mm. I värsta fall så har du ju 2 fläktar att sätta i toppen då om du skulle bestämma dej för att gå över till luftkylning

Om du inte kör någon överklockning så skulle jag nog rekommendera å köra luftkylning då dessa som sagt förflyttar betydligt mkt mer luft inne i chassit. Visserligen så är ju en NH-D15 kylare grym även till OC och du kommer som sagt var få ett bättre luftflöde i chassit.

Fractal Design R4 White - Asus Maximus VI Hero - I7 4770K @4.2Ghz - Corsair Hydro Series H110i GTX - 2x8gb G.Skill Ares DDR3 1600Mhz - MSi GTX 980 TwinFrozr V - Fractal Design newton r3 1000w