Varför är mitt nätverk långsammare på min PC än på min laptop?

Permalänk
Medlem

Varför är mitt nätverk långsammare på min PC än på min laptop?

Tja, jag har ett problem med min dator tror jag. När datorn har stått avstängd under natten och sätts på på morgonen för användning blir det så att nätverket är MYCKET långsamt. Såpass långsamt att jag knappt kan bli online på Spotify eller Skype. För att få nätverket att bli snabbare igen har jag provat lite olika saker som att dra ur och sätta tillbaka sladdar, starta om nätverket/datorn osv och det som funkar är att antingen starta om datorn eller att starta om nätverket. Men det jag tycker är konstigt är att nätverket funkar exakt som det ska när jag använder det på andra enheter, exakt samtidigt som nätverket inte funkar bra på min PC (det är alltså på min PC som detta problem finns).
Jag undrar om det är någon/några delar som gör att datorn inte kan ta emot nätverket lika bra som andra enheter kan, alltså att det kanske är någon del som inte funkar som den ska eller något sånt?
(När jag väl har startat om datorn eller nätverket så brukar det vanligtvis vara snabbt som vanligt men ibland är nätverket lika långsamt hela dagen, men bara på just min PC eftersom de andra enheterna som är anslutna till samma nätverk har snabbare upp/nerladdning, även om min PC är den enda enheten på nätverket som är ansluten till det med sladd vilket är konstigt eftersom det vanligtvis brukar vara med sladd man får som snabbast hastighet).

Har försökt ett tag att skriva inlägget så kort som möjligt men det blir alltid längre än vad jag hade tänkt mig, hoppas någon orkar läsa det ändå
Mvh "aleknu"

(fick nu i efterhand reda på att jag har lagt in den här tråden i fel kategori, men orkar inte lägga in detta i en ny kategori så därför ligger tråden här istället för någon annanstans )

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Tänkte så man kan kolla vad det är för nätverkskrets du använder dig av? msi har ju använt killer chip i många av deras kort och det är väll ett (ö) känt chip för att ha alla möjliga sorters strul

Såg att du lagt tråden under kylning och överclockningen förresten, skulle kanske kunna få bättre napp i en mer anpassad forumdel:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: Jaha okej, gjorde en profil på sweclockers förra månaden och har bara lagt in på inlägg så jag har inte direkt koll på detta, men tack ^^
Här är länken till datorn, eftersom jag är så dålig på datorer så kanske det är bättre att du tar en titt själv på den!: http://greattech.se/product.html/infinity-stealth?category_id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleknu:

@PV52: Jaha okej, gjorde en profil på sweclockers förra månaden och har bara lagt in på inlägg så jag har inte direkt koll på detta, men tack ^^
Här är länken till datorn, eftersom jag är så dålig på datorer så kanske det är bättre att du tar en titt själv på den!: http://greattech.se/product.html/infinity-stealth?category_id...

Ingen orsak, kan lätt bli fel
Tyvärr har inte så stor koll på varken gigabyte eller AMD när det gäller moderkort :-/ men får hoppas någon mer kunnig i ämnet hittar tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: Japp, tack ändå