Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001

Skapa en hemsida/blogg

Hej!

Har inte rört mig innom webdesign på 15år och lyckades då göra enklast möjliga html-sida. Men jag är inte helt lost.

Nu är jag med i en grupp som är med i en förening som vill skapa en sida/blogg. Föreningen har en websida som inte administreras direkt av någon. Ett par personer vet hur man lägger upp nya artiklar.
Vi i gruppen vill ha en egen sida där vi kan presentera vilka vi är, vad vi gör, kalendarium, och foton. Kanske en möjlighet att kommentera artiklar och foton också.
Det är inte nödvändigt att sidan är integrerad i föreningens sida utan den kan vara helt fristående.

Vad bör jag använda mig av för applikation, program, etc?

Min tanke var att skapa en blogg och länka den till föreningens sida. Typ Wordpress, och sitter just nu och läser om "Ghost". Jag vill helst använda mig av open source och freeware.

Vill gärna ha lite tips så jag inte börjar i fel ända eller missat något revolutionerande.

Tack på förhand!

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Om du vill ha minimalt med jobb så använd WordPress. Finns mycket plugins att applicera. Bra med support.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

Som Vgo säger, wordpress/joomla eller dylikt är enkelt att komma igång med. Ladda hem och packa upp och kör installationen direkt på webben. Klart! Sen när du har installerat allt så skapa lite artiklar och prova sedan olika designer. Finns hur mycket som helst, en del behöver man dock betala pengar för. Men det kanske inte är nått problem.

Har bara erfarenhet av joomla och lite wordpress. Men gissar att det fungerar på ungefär samma sätt oavsett

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!